Det är klart att det kan vara synd om folk, jag är inte helt omänsklig men jag tycker ändå inte att dhimmi har rätt att spy galla över snigel för att han är förbannad över allt extraarbete han har fått på köpet! Han har ju trots allt "städat" en hel del efter denna trasiga själ han köpt huset av så att kalla snigel lat och egoistisk tycker inte jag är rättvist...

Är precis i samma situation med en massa fel och brister som säljaren lovat vara ok.

Efter en massa försök att få ordning på allt, har vi inte kommit speciellt långt. Därför har vi agerat på följande sätt.

Vi har tagit in en tredje besiktningsman samt försäkringsbolag  och tekniskt sak kunniga och hittat mer felaktigheter avseende el och VVS.

Rättsskyddet är klart och våra advokater bedömer nu hur och vad vi skall stämma på. Vi väljer att enbart stämma på dom saker vi "vet" att vi med största sannolikhet kommer att vinna.

Resultatet kan bli att säljaren får stå för sina egna och våra advokatkostnader. Bedömmer cirka 200-500 tkr.

Plus åtgärdande 300-500 tkr. Förlorar säljaren, så kostar det dom mellan 500-1 MKR.

Tro mig, jag är j-vligt less på tvister, etc, men också riktigt less på att personer INTE är ärliga utan gör affärer som bygger på undahålla information, etc.

Så jag är absolut beredd att lägga ut dom pengarna ur rent "uppfostrings"hänseende. Att alla gör fel, det är en sak. Bedrägligt beteende, aldrig.

Kajjenne: Jag är en HON... ;D

Ja det är väl som vanligt.....vissa har varit med om värre och därför "får" man inte klaga eftersom det här är småsaker. Det är inte småsaker för mig! Att det är en liten del av hela köpesumman hör väl inte hit? Betyder det att ju dyrare huset är, desto mer är det okej att ljuga om innehållet, för ju dyrare huset är desto mindre procent av köpesumman blir utläggen för att fixa det?

Ärligt talat så tycker jag inte heller att det finns speciellt många förmildrande omständigheter för de som lämnar sitt hus i annat skick än de borde. Orkar man inte ta hand om det själv så får man ta hjälp! Varför ska en intet ont anande köpare bekosta det arbetet när man redan betalt fullpris för huset? Okej om de drar av på priset för att man ska fixa det själv, men att låtsas som om allt ÄR okej är ju svinigt.

Nja....svårt att komma över 10 000 är det knappast i det här fallet.

Diskmaskin
Tvättmaskin (kanske hade klarat ett par månader till, men kläderna blir inte rena och två tröjor har fått några extra hål att sticka ut armarna i...)
Torktumlare
Rörmokare
Hyra av släp
Bensinkostnad
Arbetstid

Charlie: Vart köper du dina vitvaror egentligen?? ;D

Olah: Jag förstår precis hur du menar. Jag tänker inte ens försöka att få en enda krona i ersättning, men det jag däremot skulle vilja är ju att UPPFOSTRA dem så att säga......

Charlie skrev:
Det jag tror folk hänger upp sig på är att det Snigel klagar över är sånt som många anser vara "småsaker". Att kyl&frys inte var avfrostade, att ett par 6 år gamla maskiner inte fungerar + att det har lämnats lite möbler i trädgården. Värdet av detta torde ju svårligen uppgå till mer än 10'. Sen skulle även jag blivit upprörd om det påståts att maskinerna fungerat fast de inte gjorde det.
Men ändå så är den extra kostnaden antagligen inte ens en procent av den totala köpsumman.

precis samma situation är det nog ändå inte...
Njae. Problemet blir ju att NÄR man möts av ett hus, dåligt städat, trädgård i oordning, skräp och bröte ligger kvar, så retar man även upp sig på att diskproppen är borta... ;-)

Det säger ju en del om säljarna och en del förakt från deras sida. Frågan är då VAD MER är fel? Teknisk utredning visade helt andra saker.

Man är artig, snäll och vill att det skall vara en bra affär för båda parter. Därmed inte sagt att man är ett dumhuvud som kan bli behandlad hursomhelst. Och efter lååååånga försök att komma överens. Samt fördelaktiga förslag för säljaren, så tröttnar man och blir iskall samt mekanisk. Om säljaren då får gå ifrån sitt nyinköpta hus, not my problem. Men det skall bli rätt och klart.

Vi har tagit in en tredje besiktningsman samt försäkringsbolag och tekniskt sak kunniga och hittat mer felaktigheter avseende el och VVS.
Glömde tillägga att när det spårade ur och jag blev riktigt sur, så hittades mer fel genom att t ex riva samtliga innertak i en 310 kvm villa. Bryta upp några innerväggar, etc.

Vi skulle ändå fräscha upp kåken men kanske inte i den här omfattningen. Hursomhelst så dök det upp ett antal just dolda fel.

Jag försöker ALLTID undvika krig så länge det bara går. Tycker tvister är värdelösa och skit. Men om jag väl hamnar i en, så har jag för avsikt att vinna den.

Ooops! Sorry Snigel.... inte min mening, borde ha kollat bättre!
Nåja, jag håller fullständigt med dig i allt du skriver. Jag blir tokig när vuxna människor inte tar ansvar för sina handlingar. Säljaren har två alternativ: Har hon inte sagt något om undermåliga vitvaror ska det inte heller finnas några sådana och det ska vara rent från hennes grejer när ni tar över kåken (antingen gör man det själv, städar alltså, eller så anlitar man en firma. Så funkar det iaf för mig och för de flesta skulle jag tro) ELLER hör hon med er om ni kan tänka sig att överta kåken med dess fel och brister och extra arbete i form av extra städning mot att hon drar av på priset.

Snigel skrev:
Jag tänker inte ens försöka att få en enda krona i ersättning, men det jag däremot skulle vilja är ju att UPPFOSTRA dem

Herre du milde..... :o, att ni ens ids ödsla tid/energi på att 'uppfostra/förändra/lära' andra vuxna, min uppfattning är att man överhuvudtaget inte kan uppfostra andra vuxna människor, den enda man (med viss ;) framgång) verkligen kan uppfostra/förändra är sig själv ;) ;)

Misstänker att du kanske inte är intresserad av ett råd i ärendet, men du får ett ändå ;), när ni nu ändå inte tänker försöka 'driva in' de där kronorna för släphyra och trasig vitvara osv. vilket jag fö. tycker är klokt, så strunta i alltihop för jösse namn och lämna det bakom dig.

MVH//Christina.

byggimpert skrev:
Herre du milde..... :o, att ni ens ids ödsla tid/energi på att 'uppfostra/förändra/lära' andra vuxna, min uppfattning är att man överhuvudtaget inte kan uppfostra andra vuxna människor, den enda man (med viss ;) framgång) verkligen kan uppfostra/förändra är sig själv ;) ;)
Ja alla är vi olika....jag kanske inte bryr mig om saker som du bryr dig om, det är ju alltid lätt att säga till andra hur man ska göra när man inte är i samma situation själv. Låter kanske som småpotatis, men hela j*a semestern har gått åt till att ordna upp det här och hur lätt är det att bara vända andra kinden till då?
Tänk om alla bara kom undan med allt dom gjorde, då skulle det väl se ännu värre ut än det gör idag. Ingen skulle ta ansvar över huvudtaget ju.

Misstänker att du kanske inte är intresserad av ett råd i ärendet, men du får ett ändå ;), när ni nu ändå inte tänker försöka 'driva in' de där kronorna för släphyra och trasig vitvara osv. vilket jag fö. tycker är klokt, så strunta i alltihop för jösse namn och lämna det bakom dig.
Tyckte jag skrev i ett inlägg tidigare att jag inte tänker göra något åt det längre, men det betyder väl inte att man inte kan diskutera det och vara förbannad över att det blev som det blev? Klagar du för jösse namn aldrig på något? ;D

Själv har jag svårt för att bara blunda för saker som är fel och det är ju sån jag är helt enkelt. Vi är olika!

Snigel skrev:
det är ju alltid lätt att säga till andra hur man ska göra när man inte är i samma situation själv.
Så tänker jag på den nyskilda, svårt sjuka kvinnan som kanske hade gjort annorlunda om hon varit i just en annan situation. Att visa medmänsklighet innan man själv mötts av den är den svåraste konsten ::)

Solana skrev:
Så tänker jag på den nyskilda, svårt sjuka kvinnan som kanske hade gjort annorlunda om hon varit i just en annan situation. Att visa medmänsklighet innan man själv mötts av den är den svåraste konsten  ::)  
Men HALLÅ!!!

Självklart möter man andra på ett trevligt och korrekt sätt. Mån om att det skall vara bra för alla parter.

Men om den andra parten inte uppfyller sina krav och någons fall kanske, för att undvika tvist och vara snäll, betala 10 000:- eller 500.000:- för att vara just medmänsklig....

Att vara i en svår situation är ingen ursäkt, bara en förklaring. Eftersom personen inte försökt göra rätt för sig eller ödmjukt kommit tillbaks och försökt ordna upp situationen, tycker jag det är helrätt att agera. Det handlar om vett och etikett och respekt för båda parter.

Eller skall man vara svenskt beige även inom det området?

Solana skrev:
Så tänker jag på den nyskilda, svårt sjuka kvinnan som kanske hade gjort annorlunda om hon varit i just en annan situation. Att visa medmänsklighet innan man själv mötts av den är den svåraste konsten  ::)  
Om du läser lite mer noga så har det framkommit att hon inte alls är svårt sjuk, den uppgiften stämde inte, så beskyll mig helst inte för att vara omänsklig i den meningen......

Jag håller med Olah......separationen kan vara en förklaring men ingen ursäkt.

Jag hade inte haft några problem att visa medmänsklighet om hon hade skött det på ett snyggt sätt, men det har hon ju uppenbarligen inte i det här fallet. Varför inte helt enkelt vara ärlig från början och förberett oss på det? Det var ju inte så att skilsmässan kom som en blixt från klar himmel den dagen hon flyttade ut. Om något oförutsett nu hände som ingen av dem kunde rå för, varför har de inte hört av sig bara för att ursäkta sig? Det visar ju vilken inställning de har till det hela - de struntade helt enkelt i det och visste väl att vi inte skulle ha nånting att komma med....

Själva städade vi vår lägenhet så den glänste och fixade en läckande toa +en listbit som saknades. Aldrig i livet att jag hade flyttat ut och lämnat trasiga vitvaror och en halvstädad lägenhet, jag hade inte kunnat sova om nätterna! Men är man ärlig och tar ansvar är man väl dum i huvudet helt enkelt....det vinner man ju inget på, man får mest skit.

Jag kan visst förstå man blir sur, men jag hade aldrig gnällt eller snackat skit till "Gud och alla människor" utan tagit personen ifråga på det. Eftersom hon ju inte är "svårt sjuk" utan "endast" befinner sig på torken (förövrigt är alkoholism klassat som sjukdom) så kanske det inte varit lätt att få tag på henne.

Jag tycker ändå detta är att göra en "höna av en fjäder"... Jag tycker fortfarande att det är mkt lättare att ställa krav på andra än på sig själv...

För mig är iallfall förklaringar en ursäkt. Om någon beter sig mot mig och kommer med en förklaring så är iaf jag beredd att förlåta... Men jag är väl ensam om det i denna värld  8)

Sedan tycker jag absolut att det är skillnad på 10000 eller 500000. Vi går inte omkull för 10 men absolut för 500  :o. men det kanske vi också är ensamma om här...

Edit* tur vi lever i en något sånär fri värld att vi fortfarande har rätt till att tycka... Jag gillar beige...

Solana skrev:
Jag kan visst förstå man blir sur, men jag hade aldrig gnällt eller snackat skit till "Gud och alla människor" utan tagit personen ifråga på det. Eftersom hon ju inte är "svårt sjuk" utan "endast" befinner sig på torken (förövrigt är alkoholism klassat som sjukdom) så kanske det inte varit lätt att få tag på henne.
Nej precis som jag skrev tidigare....vi väljer själva vad vi vill vara upprörda och gnälla över. Vem bestämmer vad man får gnälla över och inte? Tycker man t ex att det här är fel sak att gnälla över är det enkelt, bara låta bli att läsa inläggen. Och nej....det har inte gått att få tag i henne, så den vägen är liksom tvärstängd.

Jag tycker att ett forum är ett skitbra ställe att spy ur sig lite galla och byta erfarenheter i, vad den nu än kan handla om. Det handlar väl inte om att prata skit? Det är ju dagens sanning, och det är ingen som vet vem någon av oss är i det här sammanhanget.

Jag tycker ändå detta är att göra en "höna av en fjäder"...
Som sagt.....en fjäder för vissa kanske är en höna för andra...vem kan agera gud och bestämma vad som är vad?

Jag tycker fortfarande att det är mkt lättare att ställa krav på andra än på sig själv...
Eftersom jag ställde krav på mig själv vid lägenhetsförsäljningen så ställer jag krav på husförsäljaren, klart man ska kunna ställa krav på andra än sig själv!

För mig är iallfall förklaringar en ursäkt. Om någon beter sig mot mig och kommer med en förklaring så är iaf jag beredd att förlåta... Men jag är väl ensam om det i denna värld  8)
Fast nu har vi ju inte fått varken förklaring eller ursäkt, och så storsint är i alla fall inte jag så jag förlåter allt bara rakt av sådär. Frågan är hur många som hade gjort det i samma situation.

Det här kan väl diskuteras i tid och evighet, men jag står fortfarande fast vid att jag inte är ett dugg omänsklig för att jag tycker att de betett sig dåligt.

Hela diskussionen låter kanske som om det handlar om något futtigt, men jag lovar, att när vi satt på köksgolvet sent en kväll och stirrade på den trasiga diskmaskinen medan vattnet droppande från avloppet, då var vi inte speciellt förlåtande.......inte blev det bättre när jag strax efter plockade ur tvätten och såg min nya tröja ha en massa oljiga fläckar och hål. Den människa som i det läget hade ryckt på axlarna och tyckt att allt var i sin ordning kan inte vara av denna värld. :(

Snigel skrev:
låta bli att läsa inläggen.
DU har helt rätt Snigel, jag slutar läsa inläggen här fr.o.m nu!

Lycka till! :)

Snigel skrev:
Tyckte jag skrev i ett inlägg tidigare att jag inte tänker göra något åt det längre, men det betyder väl inte att man inte kan diskutera det och vara förbannad över att det blev som det blev? Klagar du för jösse namn aldrig på något?
Javisst gjorde du det :), vilket jag i mitt förra inlägg kommenterade som ett klokt beslut från din sida, när det nu rör sig om, för sammanhanget, 'små' pengar.

Vilket jag antar att du också tycker iom. att du väljer att inte gå vidare med frågan.
Som jag tidigare skrivit, så förstår jag din irritation över merarbetet och visst får du (för mig iaf.) klaga och 'spy galla' här på forumet.

Men iom. att du anser dig ha självklar rätt att ösa ur dig så bör det kanske innebära att andra forummedlemmar har samma rätt att lämna sin synpunkter på din 'berättelse', även om våra uppfattningar sas. går isär.

Och visst...... :), jag klagar naturligtvis också över diverse saker, men jag väljer mina 'åhörare' med yttersta omsorg, då jag inser att det sätt på vilket jag väljer att framföra problemställningen, för lång tid framåt riskerar att förändra/förvränga en 'obekants' grunduppfattning om mig som person.

Iof. sig så kan man väl säga att även du valt dina åhörare med omsorg, så tillvida att mycket få av oss här på forumet är kända för varandra ;), men det innebär också att dina uttalanden/omdömen inte med automatik, betraktas med samma 'ursäktande och överseende', här på forumet som de skulle ha blivit av en nära vän som känner dig 'innerst inne' ;)

Mitt råd till dig att lämna hela denna historia bakom dig var hursomhelst välment, även om du kanske inte uppfattade det så, det händer nämligen nu och då att 'den som vid första anblicken ter sig som förlorare (i kronor och ören räknat), i själva verket är den verkliga vinnaren' ;) :)

MVH :)//Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.