Byggahus.se

Dolt fel i betongplatta

1. H
    Medlem · 28 inlägg

hammerlake

Medlem
    Nyinflyttad granne har upptäckt att vår platta av betong är tvådelad med elefantmatta emellan. Deras var jätteblöt och mögellukten tydlignär de borrade ner till elefantmattan.
    Detta skedde vid deras besiktning.

Jag har två år "kvar" till 10 årsgränsen på mitt hus som är byggt 1976 och vill självklart kolla om jag har samma problem.

Huset har haft plastmatta över hela betongen tidigare.

Till frågan: Ska jag kontakta säljaren innan fuktmätning eller ska jag mäta och sedan kontakta säljaren? Att ta in någon extern fuktmänniska kostar 4000:- i besök + borr och timkostnad enligt Anticimex (därför vill jag borra själv).

Att plattan inte är solid ser jag som ett mindre dolt fel då den funkar (huset har ju ine kraschat igenom).

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 047 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Dolt fel i betongplatta

Mycket beror ju på vad du vill ha ut av provet. Om du vill ta reda på snarast ifall du har samma problem, oavsett om du kan få ersättning eller ej, så är det väl bara att borra.

Skall du ha ett provresultat som duger ifall du skall försöka fäå säljaren att ersätta dig, då måste du ta in extern expertis som kan intyga att felet finns, och huruvida detat är ett fel som man inte skulle kunna förväånta sig i detta hus.

Om du skall kunna få ersättning så bör du snarast ta kontakt med en jurist som kan bedömma omständigheterna. Regler om dolda fel innebär ju dels att felet skall vara dolt (inte möjligt att upptäcka när ni fullgjorde er undersökningsplikt), dels att felet är av en sådan art att man inte har anledninga att misstänka att felet kan finnas i husets ålder och allmäna skick. Dessutom så måste man bevisa att felet fanns när ni köpte huset.

Allmänt sett så är det mycket svårt att få ersättning för dolda fel, mycket få fall avgörs i domstol i köparens favör (enl. en advkat jag känner så handlar det om ett eller två fall per år). med de oddsen så menar jag att man bör inte sätta igång en process såvida man inte antingen kan vara säker till 1000% på att vinna, eller att det handlar om enorma belopp (typ många hundra tusen), och även då bör man vara ganska säker på att få rätt (det är inte samma sak som att vara säker på att man HAR rätt).

Om jag vore säljare så skulle jag argumentera att ni inte har fullgjort er undersökningsplikt, att felet beror på omständigheter som inträffat efter ert tillträde, att ni borde insett att betongplatta på mark från 70- talet är en riskkonstruktion, så att felet alltså borde kunnat förväntas, att det överhuvudtaget inte är något fel, ni
    har ju inte fått in fukt i huset.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Hus byggda vid den här tiden omfattades av annan bygglagstiftning. Därför finns ingen 10-årig garanti eftersom detta myndighetskrav kom till mycket senare.
    Därför är jag rädd att du är ute i ogjort väder om du tror att du kan får någon ersättning av den som tillverkat huset.
    Däremot bör ni för er egen del se till att huset är friskt och sunt så att ni kan bo där utan att riskera hälsan.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 047 inlägg

hempularen

Moderator

Jag antar att han syftar på säljarens 10 åriga ansvar för dolda fel.

5. P
    Medlem · 1 463 inlägg

ppalm

Medlem

Hej

inte för att jag vet vad elefantmatta är för något.
    Men är detta ett vanligt byggnadsätt på den tiden och att det har framkommit i t.ex en okulär inspektion eller någon teknisk beskrivning på huset så är det inte något dolt fel.

6. A
    Medlem · Blekinge · 8 917 inlägg

andersmc

Medlem

Elefantmatta???

7. A
    Byggveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 952 inlägg

anaitis

Byggveteran

Elefantmatta var / är benämningen på en kraftigare mineralulls/glasullsskiva som anvädes som i exemplet.
    Användes också för flytande golv för att ta bort stegljud och för att isolera bort vibrationer från maskiner.

8. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

...är numera oftast ersatt med cellplast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.