Byggahus.se

Ny juridisk fallgrop - energicertifiering ?

1. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym
    Fick hem Villaägarnas tidning och läste om en familj som låtit göra en energikontroll liknande den energicertifiering som enl lag ska komma igång runt 2009 (?). Man upptäckte vid genomgång av värmekamera att det fuskats rejält med isoleringen i hörn och bakom eldosor. Frågan som uppstår är om detta framöver kan räknas som "dolt fel" enl jordabalken. Kan detta medföra att säljaren då kan ställas till svars för en dålig eller tekniskt fallerande isolering som medför ökade värmekostnader eller kan bli en framtida orsak till fuktskada ( typ kondensproblem med dito mögel etc).

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 004 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Ny juridisk fallgrop - energicertifiering ?

Jag skulle tro att om man kör en strikt defintion på dolt fel, så är inte den dåliga isoleringen ett dolt fel, utan konsekvensen. Dvs. ger den mögelproblem, så kan möglet klassas som dolt fel. Med den framtida energicertifieringen så lär ju avvilkelser från den deklarerade energiförbrukningen ev. kunna tolkas som dolt fel. Om man deklarerar ett energital som pga dålig isolering är sämre än vad dte borde varit så är det ju inget dolt fel så länge man deklarerar det.

Den dåliga isoleringen är ju byggfusk, men byggfusk är inte nödvändigtvis ett dolt fel.

Jag tror att bevisfrågan också kan bli svår. Har isoleringen varit dåligt utförd från början, eller har den flyttat på sig med tiden, i så fall så är det ju ett åldringsfel, som man får räkna med på gamla hus.

Däremot så kan jag tänka mig att vi riskerar att man i framtiden kan bli ålagd att hålla huset i sådant skick att energiförbrukningen håller sig inom ett godkänt område.

3. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

Re: Ny juridisk fallgrop - energicertifiering ?

::) Intressanta tankegångar!

I min rättegång mot SverigeStugan har jag begärt att få deras isolering kutterträ (kutter/sågspån) kontrollerad, så jag kan se om den ”håller tätt”.

Jag har ju vid uppförandet funnit flera ”håligheter” i väggarna och under fönstren, så jag har inte alls fått den kvalitet jag önskat för att hålla ner energiförbrukningen :(

Helena med
    SverigeStugan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.