Byggahus.se

Olustig situation

1. M
    Medlem · 6 inlägg

Myrsloken

Medlem
    Har hamnat i en väldigt olustig situation, som illustrerar faran med att inte skriva kontrakt och ge sig i lag med hantverkare som vill ha betalt svart.

Nyligen anlitade jag en rörmokare som började utföra ett arbete hemma hos mig. Det var bråttom och tyvärr skrev jag inget kontrakt. Snart framgick att han förväntade sig betalt svart, och jag betalade honom också 14 000 kr i handen - trots att det egentligen strider mot mina principer (det motiverades med att han behövde få betalt för material mm).

Hans installation av vattnet drog ut på tiden. När den väl gjordes uppdagades det att han på en viktig punkt inte hade följt instruktionerna, vilket ledde till att vi fick bila upp och göra om. För detta anlitade jag andra rörmokare, som jag betalade vitt. När jag förstod att jag blivit lurad avslutade jag direkt samarbetet med den första svartarbetande rörmokaren.

Den första rörmokaren krävde ytterligare 10 000 kr betalt av mig - han stod utanför min bostad när jag kom hem och krävde betal direkt. Det kändes olustigt att betala ytterligare svarta pengar och eftersom arbetet dessutom var felakigt utfört kontaktade jag hans chef, ägaren för rörmokerifirman.

Det skulle jag uppenbarligen aldrig ha gjort. Ägaren hotade med att skicka en ny större faktura om jag inte betalade (32 000 kr + moms). Stämningen i rummet kändes klart hotfull, vilket gjorde mig mycket paff.

När jag pressad tillslut erbjöd att betala enligt den ursprunliga överenskommelsen (för bl a det felaktigt utförda arbetet) höjdes det svarta priset direkt från 10 000 kr till 14 000 kr. Forfarande med hot om att firman annars kommer att skicka en ny faktura utan att erkänna de pengar som jag redan har betalat.

Nu står jag inför tre handlingsalternativ:

1. Betala den faktura som skickas (på 32 000 kr + moms), trots att jag redan har betalat 14 000 kr och att den inte motsvarar det arbete som utförts.

2. Bestrida fakturan, vilket kommer att leda till ytterligare turer (helst vill vi förstås inte ha något mer att göra med dessa personer).

3. Betala 14 000 kr ytterligare svart, som hantverkaren föreslår, men riskera att de ändå skickar den faktura som de hotat med.

Några råd om hur jag bör agera för att komma ur denna olustiga situation?

Mycket finns dokumenterat via sms - inklusive förslaget att jag ska betala 14 000 kr ytterligare för att slippa fakturan och hot om att rörmokaren kommer att gå in i min bostad och riva bort installationerna om jag inte betalar. Jag har även fått en handskriven lapp där hantverkaren preciserar sin leverans och skriver att kostanden totalt uppgår till 24 200 kr. (Dock utan namneckning.) Flera gånger krävde jag att han skulle precisera vilket arbete som han utförde och detta var precisering jag då fick.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Olustig situation

Det framgår intye av din berättelse vad rörmokaren har för bevis. Har rörmokaren fått en skriftlig beställning från dig? Och hur ser prisuppgifterna ut från början. Finns det en skriftlig offert?

För i princip så är det rörmokaren som har att bevisa för det första att du överhuvudtaget har beställt ett arbete. Han måste bevisa att arbetet var beställt till den prisnivå som han nu vill ha betalt. Annars är det din tolkning av avtalet som gäller.

Och frågan är väl också vilka bevis han har för att han överhuvudtaget har utfört ett arbete på ditt hus.

Hans hot om att riva bort saker på ditt hus skulle jag faktiskt ta och prata med polisen om, åtminstonde kontrollera vad dom säger, är det lönt att anmäla eller är dina bevis för svaga.

Tag kontakt med villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning. Kan ju vara skönt att få expertutlåtande på att du inte behöver oroa dig.

Om du sedan vågar så vore det kanske trevligt att varna oss övriga för firman i fråga.

3. M
    Medlem · 6 inlägg

Myrsloken

Medlem

Tack för svar och tips. Nej, det finns ingen offert och ingen skriftlig beställning.

4. C
    Medlem · 76 inlägg

CHC2

Medlem

Skatteverket är nog intresserade av ett tips om deras bristande skattemoral...

5. C
    Medlem · 9 060 inlägg

Antar att du inte heller fått något kvitto på de delbetalningar du gjort...?

6. M
    Medlem · 6 inlägg

Myrsloken

Medlem

Nej, jag har inte fått något kvitto. Det borde jag verkligen begärt inser jag.

Det jag har fått är en handskriven lapp från hantverkaren där materialkostnader och antalet nedlagda arbetstimmar preciseras. Men det är just en handskriven lapp som firman - enligt chefen själv - inte kommer att kännas vid om det blir process.

7. C
    Medlem · 9 060 inlägg

En process tror jag personligen inte att det kommer att bli, så vitt inte du själv tar initiativet vill säga.
    De är bra korkade om de inte fattar att de har väldigt lite att komma med, och förmodligen väldigt mycket att förlora på att myndigheterna blir inblandade.

Så det skulle jag inte oroa mig för om jag vore dig. Skulle personligen vara mer orolig för att någon vrider om näsan på en eller sabbar bilen eller nåt om man börjar bråka.

8. H

hempularen

Moderator

Du nämner 3 alternativ, jag ser minst 1 yyterligare alternativ.

Om du inte har lämnat en skriftlig beställning, eller det inte finns någon annan form av skriftligt avtal om vad som skall göras och till vilken kostnad, så ärt det din tolkning om vad som kommits överens som gäller.

Entrepenören måste kunna bevisa att du beställt jobbet, och att det pris han vill ta ut är det som ni kommit överens om. Så i princip så kan du hävda att du uppfattade  att jobbet skulle ta en timme och att material ingick i den timpeng på 50kr som du uppfattade att ni var överens om. Dvs, ditt fjärde alternativ är att överhuvudtaget inte betala någonting mera.

Ett femte altarnativ skulle ju kunna vara att se till att den slutliga betalningen blir vad du faktiskt trodde att ni var överrens om minus de kostnader för rättning av jobbet som du haft.

Om han dyker upp igen för att kräva betalning så be honom att lämna din tomt, säg överhuvudtaget inget annat. Och gör han inte det så ring polisen, anmäl honom för ofredande, och olaga hot. Se till att ha sms medelandet om att han tänker riva i ditt hus som bevis.

9. P
    Medlem · 548 inlägg

Måste fråga.

Vad är det han skall fakturera?
    Det felaktigt utförda arbetet?

Mitt personliga alternativ är att du ber dom fara åt h-lvete nästa gång de ringer.
    Så länge du ger efter så kommer de att pressa dig på ännu mera pengar. Sätt ner foten direkt.

10. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Eftersom en företagare som gör svarta jobb tar en enormt mycket större risk än den som betalar så är det helt naturligt att de låter hotfulla eller säger vad som helst. Risken du egentligen tar är 'bara' att företaget inte erkänner att det fått pengar kontant och eftersom du inte har kvitto så måste du betala en korrekt faktura. Får skattemyndigheten nys om ett förtag som förmodas göra svarta jobb så måste de bevisa att så inte är fallet och det är inte lätt. Då måste de till att börja med redovisa att det finns fakturering på alla arbetade timmar, och även om de inte gjort andra svarta jobb (?) så är det är ett jättejobb pappersmässigt.
    Däremot så stämmer det att de måste ha ett avtal för att kunna fakturera. Avtalet kan vara muntligt. Uppstår då oklarheter så är det upp till företaget att visa att arbetet är utfört enligt beställning. Då hamnar ju företaget på sätt och vis samma sits, fast omvänt, som du har i avsaknad av kvitto på svarta pengar.
    Man blir ju lite ställd när folk uppträder otrevligt och hotfullt, men kom ihåg att det alltid finns en anledning, och i regel till din fördel. Att hota med anmälan, stämning, advokat är ett säkert tecken på att parten inte har torrt på fötterna rättsmässigt.

11. F
    Medlem · 68 inlägg

frebe893

Medlem

Konsumenttjänstlagen säger klart och tydligt att det i en tolkningssituation är konsumentens ord som gäller om inte entreprenören kan visa på annat (t.ex. genom ett avtal, beställning o.d.). Konsumenttjänstlagen ger konsumenten en så pass stor fördel att den företagare som inte ser till att ha ordning på alla papper löper stor risk att bli blåst på pengar.

Kan för övrigt berätta att jag själv har varit i en liknande situation med en hantverkare som också hotade med att gå till domstol etc. När jag sedan fick en faktura vände jag mig till en advokat som gjorde ett bestridande av denna och sedan dess har jag inte hört ett pip. Det har nu gått ett år och efter ytterligare två är ärendet preskriberat. Efter tre år har företaget således ingen rätt att kräva dig på ersättning.

Om det mot alla förmodan skulle gå så längt som till domstol har konsumenten rätt att göra avdrag på entreprenörens faktura motsvarande kostnaden för att färdigställa eller rätta till arbetena.

Det är med andra ord du som sitter på trumf, så betala inget mer. Om de skickar en faktura bestrider du den på ett korrekt sätt och sedan är det bara att sitta lugnt i båten.

12. M
    Medlem · 6 inlägg

Myrsloken

Medlem

Tack för alla svar och goda råd.

Har just talat med en advokat som säger det samma - jag får avvakta och se vad som står på fakturan, sedan bestrider jag denna.

13. H

hempularen

Moderator

Som sagt tag en funderare och se om det finns några hinder för dig att hänga ut firman här som varning.

14. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem

Jag antar att du har haft en omfattande diskussion angående det felaktigt utförda arbetet?
    Hur ställer sig svartjobbaren till detta? Svartarbete för 24 tkr måste ändå ha varit rätt så omfattande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.