volvo
volvo: Ni kan inte få vite förrän efter det datum som ert kontrakt anger att huset skall vara klart och överlämnat. Slutbesiktningsdatum är inte alltid per automatik detsamma som inflyttningsdatum.
1 svar · 2,7k läst
lbg
lbg: Hej... kan inte låta bli att "lägga mig i" denna tråd... Att besiktiga en fastighet innan man skriver på köpekontraktet är givetvis det önskvärda, men i många fall fungerar det inte så i praktiken, då både säljare och köpare ofta vill ha ett påskrivet kontrakt så fort som möjligt. Besiktningen görs alltså ofta efter att köpekontrakt skrivits, givetvis med klauser att det går
16 svar · 9,7k läst
A
agnetahalmstad: Hej, En fråga, vi bygger hus och natten innan besiktingsdag, får vi en vatten läcka i huset. Allt blir föresenat. Vi vet ännu inte när inflytting kan ske. Min fråga är om vite och när det börjar räknas ifrån. Vi har ABS05 entreprenad kontrakt där 1% av totalentreprenad kostnaden utgår till oss varje försenad vecka. Men från vilket datum startar det? *Besiktningsdatum som inte blev
0 svar · 1,8k läst
S
Stefan_h: Oj oj jag har missat att uppdatera här ser jag.. Det hela gick som så att hon har betalt avgiften... Hon ringde o pratade med företaget som hyvlar vägen där hon bor.. De hade inte fått indikationer på att de skulle gå närmare hennes tomt, vilket svärmor sagt till styrelsen i vägföreningen i 3 års tid.. Mycket därför denna situation uppstod, hon lägger fram synpunkter men som bara
10 svar · 7,2k läst
B
Beo: ABM 92 används mellan närinsgidkare. Eftersom ABM 92 inskränker dina rättigheter enligt konsumentköplagens 3 § så är ABM 92 villkor inte bindande.
7 svar · 4,2k läst
Z
zankan: Ett fast pris är i 99 fall av 100 att föredra i den "enkla entreprenaden" Bygga till eller smälla upp en villa är bland det enklaste man kan kalkylera. Det finns en sak som kan gå åt helvete på riktigt det är markförhållanden... Där friskriver sig 110 av 100 entreprenörer sig. Vad gäller mariginaler vi fastpris entreprenader så loigger de generellt på runt 12% av det bedömda
5 svar · 7,3k läst
P
ParkaKungen: Har varit i kontakt med Anticimex. De skulle ta 2500 inkl moms. Problemet med att mäta själv är ju att motparten(säljaren) bara kan hävda att det inte stämmer. Jag har mätt själv redan, därför vill jag ha en oberoende som styrker mina mätningar.
2 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Du skriver att bygglovet var försenat, hur sent kom bygglovet (och när borde det varit klart enl. husföretaget)? Det där om ändringar 12V före lev. (antar att du menar före och inte efter), skulle ju ev. kunna tolkas som att även bygglovet skall vara klart 12V före. För jag tolkar det ialla fall som så att det är då som dom vill kunna påbörja produktionen, och att man då passerar
2 svar · 1,7k läst
F
fredwel: Tack för alla råd! På tisdag ska jag träffa byggledaren som har varit ansvarig för markarbetena ute på tomten, vi ska gå igenom de arbeten somhar gjorts och s har jag begärt en avräkning av de exra arbeten som har gjorts i samband med markarbetena och tillkommande material (Stubbar som har grävts upp, geotextil under gruset, eventuellt mer grus utöver det som ingår enligt avtal). Jag
6 svar · 2,8k läst
E
Eld: Det måste rimligen strida mot kommunallagen att en kommun aktivt agerar för att snedvrida konkurrensen mellan olika företag på orten genom att gå fjärrvärmebolagets ärenden och tvinga fastighetsägare att ansluta sig.
5 svar · 896 läst
volvo
volvo: [citat] Instämmer! Enda sättet att gardera sig om en inflyttningsdag är att få denna införd i avtalet samt att (som tidigare nämnts) det utgår ett betryggande vitesbelopp som dels täcker era omkostnader vid en försening samt sporrar entreprenören att färdigställa i tid.
4 svar · 1,1k läst
D
DrNal: Har problem med fyra golv i det nybyggda huset. Alla diffar med mer än 3 mm på två meter golv . Underarbetet är under all kritik. Nu fick snickarna chansen att göra om två golv och ett av golven diffar nu ännu mer. Sedan har man lyckats med att få mängder med glapp under golvlisterna, det ser ut som vågor under listerna. Har pratat med konsumentvägledaren i kommunen och de säger att
0 svar · 753 läst
S
sanne78: Mitt tips är att ni kontaktar er bank och ber dem ta fram underlag från Fastighetsdatasystemet där ni kan se om det finns några servitut etc på tomten. När ni sedan köper tomten så söker ni lagfart på den. Stämpelskatten är 1,5 % av köpeskillingen för lagfarten - plus en exp.kostnad på ca 400 kr. Vill ni ha ett gravationsbevis ansöker ni om det vid samma tillfälle - kostar ca 300
4 svar · 8,8k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Lycka till och stå på dig!!! Bodelningsförrättare är en extrem åtgärd men kan vara bra att upplysa om vid hot och ryktesspridning. Not. Man kan ansöka om bodelningsgaranti, dvs max fem timmars arbete betalas av allmänna medel om det är skäligt med hänsyn till ens personliga och ekonomiska omständigheter och ens del i boet är värt mindre än 100.000:-. Timarvodet är då 1.260:-.
27 svar · 4,6k läst
volvo
volvo: Mitt råd är att ni skriftligen kontaktar husfirman och påpekar att ni vill ha era brister åtgärdade inom (exempelvis 2 veckor) annars kommer ni att anlita en annan entreprenör på deras bekostnad för att göra färdigt jobbet. Samtidigt begär ni att de återsänder spärrförbindelsen. Kontakta sedan er bank och hör med dem hur ni ska gå tillväga för att få tillbaka
1 svar · 2,7k läst
K
kindvall: Lasermätning? ::)
6 svar · 8,8k läst
H
hempularen: Men det är ju inte samma sak. Om man får prisnedsättning efter besiktning när man köper hus, så har man ju oftast en villkorsklausul i kontraktet som antingen stipulerar att köpet kan gå tillbaka eller att säljaren skall åtgärda de fel som upptäcks vid besiktningen. Alternativt (det bästa) så besiktigar man innan man skriver kontraktet. Dvs i dessa fall finns det ingen helt färdig
6 svar · 2,5k läst
H
hempularen: Tror att den typen av klausuler är ganska vanliga. Men ofta (och troligen även i det här fallet) så är dom kombinerade med lite mer detaljer om hur ett fel definieras. Jag skulle absolut föreslå att köparen tar kontakt med jurist för att få bedömt vilka rättigheter den klausulen ger. En bra början är att kontakta villaägarförbundet www.villariks.seDom ger gratis juridisk
9 svar · 4,7k läst
B
billy_baver: Norrlandstjejen, Enklast är förstås att den som sköter vägen också kan bestämmer över den. Är det du som lagar vägen och röjer snö borde väl du - och inte markägaren - avgöra om vägen ska vara grindad eller ej. I synnerhet om vägen leder endast till ditt hus. Vilken skada tillfogas egentligen markägaren ifall du struntar i att stänga den där grinden? Han kan aldrig avkräva
22 svar · 24,5k läst
·
volvo
volvo: Till saken hör ju att ni som köpare har undersöknignsplikt. Dvs. ni skall med egna ögon se i vilket skick allt i huset är. Om ni ser att något inte överensstämmer med de uppgifter ni fått så skall ni påpeka detta. Säljaren har upplysningsplikt, dvs. att de är skyldiga att informera om kända saker (tex. utbyte av vitvaror etc.) De är också skyldiga att ge sanningsenliga
7 svar · 1,8k läst
D
Daniel_M: [citat] Ok, har precis skickat en fråga till dem, får se vad de svarar..
2 svar · 3,5k läst
M
MMR: Kan nu meddela att allt kör på som tänkt, både bank och mäklare är överens med följande lösning; vi köper huset av dödsboet och får tillträde till huset som tänkt i slutet av månaden, med enda skillnaden att köpeskillingen sätts in på ett för dödsboet spärrat konto. När lagfarten skiftas till makan kan vi på rätt sätt skicka in ansökan om lagfart och dödsboet kan lösa
31 svar · 8,6k läst
volvo
volvo: Du kan begära en efterbesiktning, men bekosta besiktningsmannen själv. Prova först att få dit byggföreträdaren och ha en gemensam syn av det som inte kom med på besiktningen. Om ni inte kommer överens, ta dit en besiktningsman.
1 svar · 3,2k läst
volvo
volvo: [citat] Alla kontrakt kan brytas, det är bara frågan om hur mycket det kommer att kosta dig. Detta är något som oftast regleras i avtalet. Konsumenttjänstlagen 42§-44§ reglerar avbeställningar. [citat] Nej, inte om du bygger ett likadant hus som du fått bygglov på. (att fasad och planlösning är densamma)
2 svar · 1,7k läst
K
Kantarellen3: [citat] :) Jag har haft liknade (nästan exakt) samma fundering. Jag har pratat med Mårten Lilja (regeringkansliet) på telefon ang fel med byggfelföräkringarna och allmänt hur rutten denna branch är. Det kommer att "se över" lagen om byggfelsförsäkringarna eftersom regeringen själva är väldigt missnöjda hur den funkar i verkligheten.... frågan är bara hur lång tid kommer det att
4 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: Synd att ni som grannar inte tycks kunna samarbeta. Det är givetvis det bästa. Jag tolkar saken så att kommunen äger granntomten. Grannen äger stugan och arrenderar alltså marken av kommunen.' Kommunen har isåfall flera olika roller: Dels som markägare, dels som ansvarig för hälsovårdstillsyn, och dels som bygglovsmyndighet. Har arrendatorn på någon punkt har brutit mot gällande
3 svar · 5,2k läst
A
ama: Jag tycker att ni ska ta kontakt med Villaägarnas riksförbund. som medlem får du gratis juridisk rådgivning per telefon, mail eller brev, det är bara att ringa! Jag letade upp länk och telefonnummer: "Du når oss på telefon 020 - 626 099 eller via e-post: [email protected]." http://www.villariks.se/nolog/juristbyra1.asp /ama
6 svar · 1,3k läst
lier
lier: [citat] Givetvis så får kommunen stå för den kostnaden. Nu är dom dessutom medveten om problemet så då kan dom varken skylla på mig eller på grannen. Grannen kan inte bli arg på mig heller om nu mitt dagvatten skulle bli så mycket att grannen får en sjö på sin gräsmatta. Kommungubben som var här sa att skulle det bli problem så skulle dom fixa en dränering eller avrinning. Och
5 svar · 2,2k läst
C
chili: Om muren är relativt hög (är det en meter som gäller?) så krävs ju bygglov, och då finns ju bygglovshandlingarna hos kommunen. Om grannen begärt bygglov kan han ju inte gärna fått beiljat på din tomt utan att du känner till det. Vi har ett liknande probmle, men har inte fått tag på kommunen än så vi är inte heller helt hundra på vad som gäller.
3 svar · 3,3k läst
volvo
volvo: [citat] Jodå, 10 års garanti mot byggfusk har byggföretagen tvingats gå med på sedan länge. Men problemet här är att det inte finns någon att ställa tillsvars eftersom firman upphört. Risken att en konkursförvaltare har några pengar över för sådana här garantiåtaganden är minimal.
4 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.