Byggahus.se

Problem med hantverkare

1. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem
    Jag och min sambo anlitade i våras en vvsare för att dra värmen på vår ovanvåning som vi håller på och inreder. Han drog färdigt rören i väggarna - så att vi kunde sätta upp gipsskivor och måla etc. Han skickade därefter en acontofaktura som vi betalade.

Nu är det elementen som ska dit och inkopplingen på värmepannan. Vi har försökt få tag på honom under ett antal månader för att få honom att göra klart. Han ringer inte upp och svarar inte på samtal. Han har till och med skickat ett sms till min sambo där han ber oss att inte ringa mer!

Vad kan vi göra? Han har ju fått en aconto betalning (som innebär ett förskott). Vilka påtryckningsmedel har vi. Eller vi får bara bita i det sura äpplet och försöka få någon annan vvsare att slutföra arbetet.

Vi har börjat tappa tron på att det finns vettiga och ärliga hantverkare.

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Problem med hantverkare

I byggbranschen brukar á-conto fakturering betyda att man fakturerar efter hand, dvs. allteftersom arbetena utförs.
    Är ni säkra på att ni betalat förskott?

Som alltid så är det viktigt med skriftliga avtal och "vit" betalning för att kunna driva en sådan här fråga vidare.
    Om ni har båda rätt här ovan så kan ni driva det vidare genom att skriftligen uppmana honom att avsluta de arbeten som ni avtalat om. Om han inte gör så, kommer ni att ta detta som ett avtalsbrott och låta någon annan göra resterande arbeten på hans bekostnad. D.v.s. om de arbetena kostar mer än det belopp ni överenskommit tidigare så kan ni debitera honom mellanskillnaden. Om han vägrar betala är det bara att dra vidare till kronofogden.

Om ni missat den skriftliga avtalsbiten så har ni svårt att bevisa vad som kommits överens om.

Troligen har rörläggaren tagit på sig för många jobb. Ert var det minst lönsamma, så han skippade det.

3. E
    Medlem · Stockholm · 2 314 inlägg

Eld

Medlem

Re: Problem med hantverkare

När hantverkaren sedan bestridit kravet från kronofogden så måste ni stämma honom för att komma vidare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.