Hej.
Jag köpte ett hus i veckan... Allt är perfekt, men idag kom förra ägaren och sa att han ville ha TV-antennen, för att deras antenn i deras nya hus var dålig.
Kan han begära det?
Brukar inte Fast installation ingå i ett husköp?

Det lät på dem som om det inte var ägaren som hade bekostat installation utav TV-antenn, utan den som bodde här, men det får väl dem lösa...
Och borde inte detta stå i eventuellt kontrakt, eller nämnas innan husköp?

Kan jag "slå näven i bordet", och säga NEJ, eller har dem rätt till detta?
isåfall kan dem juh plocka frys, kyl, och allt annat i huset? :-)
 
Allvarligt talat, vad tycker du själv?

Självklart har säljaren rätt till TV-anternnen, likaså kyl/frys, fönster som en del av fasaden.
Och visst ja , halva taket.

Skämt åsido, säljaren har ingen rätt till TV-antennen om det inte står i kontraktet.
Och förmodligen inte ens då, pga att de inte tog med sig den innan ni övertof huset.

 
TV-antenn och parabol är fastighetstillbehör enligt jordabalken och ingår därför i köpet.
 
Allt som är fastskruvat eller på annat sätt installerat (kyl/frys etc) ingår i fastigheten och till hör er.

Dessutom hade väl säljaren ett visst datum där han/hon lämnade över fastigheten till er. Det som ev. glömdes kvar av lös egendom och som inte reglerats i köpeavtalet tillfaller då er om inget annat överenskommits.
 
volvo skrev:
Allt som är fastskruvat eller på annat sätt installerat (kyl/frys etc) ingår i fastigheten och till hör er.

Dessutom hade väl säljaren ett visst datum där han/hon lämnade över fastigheten till er. Det som ev. glömdes kvar av lös egendom och som inte reglerats i köpeavtalet tillfaller då er om inget annat överenskommits.
Det där är knappast sant. Det finns mycket fastskruvat som inte ingår i köpet. Kvarglömda saker ingår knappast heller med automatik i köpet. Ett föremål byter inte ägare bara för att någon glömmer det och någon annan hittar det.

När det gäller tex paraboler och antenner finns det dock prejudikat på att de är fastighetstillbehör. Även lösa saker kan vara fastighetstillbehör tex vitvaror, eller en stege så att det går att komma upp på taket.
 
Nej! Han har ingen rätt att efter kräva något. Så länge ni inte har skrivit i avtalet att t.ex antenn inte ska ingå i husköpet. Nä låt han köpa en ny för den som är hos er är fast egendom.
Usch vad sur jag skulle bli, att dom ids komma på tanken bara för en antenn. Man kan ju undra hur det står till för vissa. ::) Nä stå på dig dom har inget att hämta. ;)
 
Att någon tar och skruvar ned en antenn/parabol vid avflyttning har man ju hört talas om, men att komma på tanken att komma och kräva den i efterhand var något av det dummaste jag hört.

 
Eld skrev:
Det där är knappast sant. Det finns mycket fastskruvat som inte ingår i köpet.
fasta skåp som tex garderober som är förankrade i väggen är fast inredning och skall tillfalla köparen medan lösa garderober är säljarens egendom.
Fastskruvade speglar i tex badrum är fast inredning till skillnad från den spegel som hänger på en spik.

Man kan fortsätta jämförelserna, men jag tror att de flesta hajar nu.
 
Eld skrev:
Det där är knappast sant. Det finns mycket fastskruvat som inte ingår i köpet. Kvarglömda saker ingår knappast heller med automatik i köpet. Ett föremål byter inte ägare bara för att någon glömmer det och någon annan hittar det.

När det gäller tex paraboler och antenner finns det dock prejudikat på att de är fastighetstillbehör. Även lösa saker kan vara fastighetstillbehör tex vitvaror, eller en stege så att det går att komma upp på taket.

Det är hyffsat sant - efter tillträdet (och om inte man kommit överens om annat) kan köparen i princip göra vad fan dom vill med vad som blir kvar - och skicka räkningen till säljaren (ex. 1 st container för skräpdumpning av sådant som blivit kvar).

Men man skall nog ge en rimlig förvarning först.

Vill minnas att det är ungefär så - någon som har detaljerna ?

Mvh
/Angelven
 
Bokhyllor och gardinstänger är ofta/alltid fastskruvade men ingår inte för det. Jag har då aldrig sett någon lämna en Stringhylla efter sig vid flytt... Även tex lampetter kan vara fastskruvade men ingår knappast för det. Gränsdragningen är inte så enkel som att det är fastskruvat eller inte. En stege är ju tex oftast inte fastskruvad men ingår ändå om den krävs för att komma upp på taket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.