J
Joey_Tempest: Gränsen 4,5 meter har faktiskt inget med dagens brandskydd att göra, byggreglerna säger att om en byggnad skall uppföras mindre än 4 meter från granntomten så skall risken för brandspridning till granntomten begränsas. 4,5 meter har med detaljplanen för området att göra, något som följer med i pappersexcersisen helt enkelt. Och visst får man bygga närmare än denna gränsen!! Ett
11 svar · 4,9k läst
H
hempularen: Bara en liten synpunkt på formuleringen: Det borde nog finnas ett slutdatum. Dvs om ni inte har fått villkoren uppfyllda före ett visst datum, vad gäller då? Är det meningen att ni i så fall skall få tillbaka handpenningen? Utan ett slutdatum, och tydliga formuleringar om vad som gäller i det fallet, så kan ni ju hålla på och köpa tomten i 50 år. Om inte annat så borde ju säljaren
0 svar · 874 läst
volvo
volvo: [citat] Ett sätt kan vara att sätta upp en skylt där det står: "Enskild väg, endast fordon med tillstånd. Sedan går du ut till dina grannar med en ny begäran om ekonomiskt stöd till vägen. De som betalar får nyttja vägen. De andra får köra en annan väg. Då blir man , förhoppningsvis, även av med ev yrkestrafik på vägen.
8 svar · 3,1k läst
volvo
volvo: [citat] Kanske ännubättre att anlita någon som är byggjuridiskt kunnig. En allmänjurist kan kanske inte så mycket om just husbyggnation. Men definitivt tycker jag att ni ska anlita någon som "spelar i ert lag" som tittar igenom avtalen innan ni skriver på. En lämplig sådan kan vara er framtida kvalitetsansvarige om han har den kompetensen.
5 svar · 1,3k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: En lägenhet kan inte både vara bostadsrätt och hyresrätt. Det börjar med att lägenheterna säljs som bostadsrätter och det blir då upplåtelser. Upplåts inte en lägenhet blir det en hyreslägenhet som föreningen hyr ut. Hyreslägenheten har då inget andelstal. Är det sedan så att en bostadsrättshavare lämnar tillbaka sin bostadsrätt till föreningen, tex om den inte blir såld,
17 svar · 6,1k läst
D
Didde: Hej igen, Till den som skickade mig ett PM TACK!! Eftersom jag inte har 10 poster på forumet får jag inte svara med ett PM. Vi ska kolla upp ditt förslag helt klart. Situationen är lite jobbig, och vi kommer att anlita en advokat, enda sättet vi kan gå framåt! Återkommer med uppdatering! Mvh
6 svar · 1,2k läst
O
ordain: [citat] Det skulle vara intressant att höra hur grannen förklarar detta. Tvingades han att skriva på? Är det en förfalskning? Läste han fel?
2 svar · 3,2k läst
volvo
volvo: En garantitid på 2 år är fullt normalt. Däremot finns en 10 årig garanti mot byggfusk som garanteras genom lagstiftning.
1 svar · 2,6k läst
R
robban44: [citat] Så sant så sant, finns ingen anledning att vara snäll alls utan tvärtom, tänk på att det är vi som bygger som betalar kalaset och därigenom har all rätt i världen att ryta till när det behövs, gärna en gång för mycket än för lite, talar av egen erfarenhet ;)
6 svar · 4,1k läst
A.Nygren
A.Nygren: Jag bockar och bugar för er vishet och hjälp. Tack så mycket. :)
3 svar · 1,0k läst
B
byggherren: Häck låter bra. Kan man ha Avenbok på sol- och vindutsatta jordar med mager jord? Oxel??? Mer tips? Man kan visst köpa en färdig häck också? :-/
15 svar · 13,5k läst
S
sanne78: Kontakta din bank och be dem göra en datavärdering av fastigheten.
5 svar · 1,5k läst
J
Joffa: Denna formulering använde Götenehus i vårt kontrakt (vi köpte även tomten av dem): ”Avtalet gäller under förutsättning att köparna förvärvar nämnda fastighet samt att för byggnationen nödvändig finansiering och bygglov beviljas.” Jag kan inte se några tveksamheter men jag har å andra sidan inte kollat med någon juridiskt kunnig.
3 svar · 2,2k läst
I
Ingper: I vår båthamn måste täckställningar som lämnas uppe över sommaren avtäckas. Alltså att presenningen tas av från takdelen. I annat fall räknas byggnaden som "permanent" och kräver i princip bygglov. Alltså är den nakna träställningen ingen byggnad, men om den förses med tak (alltså även en presenning) så har den passerat gränsen till "byggnad". Men för att vara av permanent
3 svar · 3,9k läst
A
asdl2: En grundlig undersökning kan ju även löna sig i den mån du kan använda det - negativa -resultatet, det finns nästan alltid fel på en äldre fastighet för att *få ner priset* -> Bra sätt att pressa priset på.... ::)
6 svar · 53,4k läst
E
TN-Funkis: Blivande brf-förening bör ta in en opartisk besiktningsman för att ta reda på husets skick. Att ägaren anlitat div experter brukar oftast betyda att dessa också går på ägarens linje, har sett en del besiktningsprotokoll som inte tagit med div kostsamma och nödvändiga renoveringar, och i ditt fall med s.k aluminatcement bör man se upp, då utbyte/förstärkningar m.m av detta är
1 svar · 3,5k läst
volvo
volvo: [citat] I din Garbo-försäkring ingår besiktning av en av dem utsedd besiktningsman. Han kommer att besiktiga vare sig du vill eller ej eftersom det är kopplat till byggfelsförsäkringen. Garbo anlitar lokala, certifierade besiktningsmän. De kan vara av varierande kvalite, somliga bra och andra mindre bra (för dig) Mitt förslag är att du godtar att slutbesiktningen utförs av den
3 svar · 4,6k läst
D
darelj: [citat] kan bara håller med dig! Har väldig dålig erfahrenhet av mäklare, vi hade skrivit på ett köpkontrakt där båda säljaren och mäklaren visst om ett stort radon problem (plus en del andra problem) utan att säger nåt. (radon undersökning ingår inte i en vanlig besiktning men vi hade väldig tur att en grannar varnade oss om säljaren och radon problem och till slut med en smyg
9 svar · 3,1k läst
N
Nybyggare_Gbg: Ok, det är gjort. verkar rätt enkelt att dra ihop något m h a ett par rubriker och instruktioner. därefter kan man delegera ett rätt stor del av ansvaret till entreprenörerna (i kontrakt och i miljöplanen). Hädanefter tar jag även upp arbretsplatsen och skyddsrond på alla byggmöten och delegerar detta i protokoll till min huvudentreprenör. hittade dessa länkar som kanske kan
14 svar · 10,8k läst
M
Moses: Aha - man tackar för svar! Då sitter jag lugnt i båten...
3 svar · 7,5k läst
K
kroken: alla andelarna är idag lika stora med avstyckade tomter från början. Grundinsatsen som är lagd för huset har jag tänkt föreslå hamnar hos föreningen för att täcka kostnaderna.
8 svar · 2,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det hände liknande saker i vår förening och fick vi oss en föreläsning på årsstämman...från HSB
5 svar · 10,7k läst
T
torparnorpan: tillägg till denna fråga ....   Anledningen till att jag frågar är hur banken ser på huset om det är klassat som fritidshus= lägre lånemöjlighet på fastigheten? Det är ingen sommarstuga utan ett äldre hus full vinterbonat och så där folk bott året runt senaste femton åren i alla fall... men bankerna vill ju inte låna lika mycket på ett fritidshus som på en "vanlig villa".
1 svar · 965 läst
K
kajnys: Du har helt rätt angående dina antaganden om värmepumpen. Jo, du har nog rätt om värderingen av den gamla trötta pumpen så jag lär nöja mig med ganska litet avdrag på dräneringspriset, motsvarande ungefär arbetskostnaden för nyinstallation vilken verkar bli låg eftersom huset, pannrummet etc. redan är anpassat för en värmepump.
7 svar · 1,8k läst
C
CrilleC: Tack för era svar! Det är ett nybyggt hus. Och som nyhusägare vill man inte ha dessa problem i början. Stort tack för era svar..
3 svar · 2,7k läst
yonna
yonna: Helt rätt - säljaren ska ha detta - men inte köparen ;). Som säljare hade jag inte detta inskrivet i kontraktet.
2 svar · 2,7k läst
volvo
volvo: [citat] Japp. Denna extrakontroll är det dock många som prutar bort eller låter bli att beställa. ....man får det man betalar för.
7 svar · 2,9k läst
N
niclasella: Tack.. Ibland är svaret enkelt. /Niclas
2 svar · 3,3k läst
E
Eld: [citat] Jag har helt andra erfarenheter. Jag har sett flera exempel på brunnar som sinar när grannar gräver/borrar djupare. Jag har även sett exempel på saltvatteninträngning, p.g.a. alltför djupt borrade brunnar, även långt in i landet. (Fossilt saltvatten.)
13 svar · 12,5k läst
T
TN-Funkis: Kan ni inte kolla med miljökontoret alt någon som nyligen gjort någon geoteknisk undersökning i ert område, så ni har chansen att räkna på vilken risk ni ev tar om ni nu skulle dela brunn ( och öka vattenförbrukningen med därtill större risk för saltvatten). Sen finns det div tekniska utrustningar som omvandlar bräckt och rent saltvatten till sötvatten, kanske priset för denna
3 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.