Byggahus.se

Trasigt avlopp = dolt fel?

1. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem
    Vi har just fått konstaterat att ett rör i vår trekammarbrunn är trasigt (som normalt ska hindra att slam åker vidare till infiltrationen). Detta kan vara orsaken till att vi nu fått upp avloppsvatten på gräsmattan (grannens...) strax före infiltrationen. Är detta ett dolt fel? Vart vänder jag mig i så fall? Mäklaren?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 245 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Trasigt avlopp = dolt fel?

Det där med dolda fel är ju kringärdat av många regler.

För det första så skall det vara ett fel som fanns när ni tillträdde, fast som ännu inte upptäckts, och detta skall man kunna bevisa. Hur länge har ni bott i huset?

För det andra så skall det vara ett fel som är dolt, dvs det är inte möjligt att upptäcka för köparen när man fullgör sin undersökningsplikt. Här finns det ett stort tolkningsutrymme. I detta ingår även att om man vid undersökningen upptäcker saker som ev. skulle kunna tyda på ett i övrigt dolt fel, så måste man som köpare göra en "fördjupad" undersökning.

För det tredje så skall det vara ett fel som man inte har anledning att misstänka finns i huset med avseende på husets ålder eller allmäna skick. Dvs köper man ett gammalt dåligt underhållet hus, så finns det i princip ingenting som kvalar in som dolt fel.

Hur gammalt är huset (eller mer specifikt hur gammal är avloppsanläggningen)?

Det är väldigt svårt att vinna ett mål om dolt fel, de flesta som får ersättning får det genom att gå direkt på säljaren, och säljaren tror sig vara skyldig att betala och betalar. Om man skall gå till domstol med de kostnader och psykiska stress som en process innebär, så bör det handla om antingen ett solklart fall, omöjligt att förlora, eller enorma belopp, där man inte har råd att undvika en process.

En avlägsen bekant sålde sitt hus och flyttade utomlands för många år sedan, köparen drabbades av stora översvämningar i krypgrunden, ganska omedelbart efter inflyttning. Det klassades av inblandade experter som dolt fel, alternativt att säljaren borde känt till felet och "erkänt" det på mäklarens frågelista. Efter ett antal vändor i rätten med överklaganden osv. vann säljaren efter att ha framfört hypotesen att felet berodde på att en källåder plötsligt trängt fram under huset pga markarbeten på en fastighet på ganska stort avstånd från huset.

Jag känner inte säljaren så väl att jag fått reda på vad som var sanning i fallet.

3. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem

Att felet fanns dör när vi köpte huset för två år sedan, stod klart idag, då killen från slamsugningsföretaget sa att det sett ut så under alla år som han tömt brunnen. Det borde väl räcka som bevis?

Att det är ett fel som jag inte kunde upptäcka... hmmm. Tja, hade jag varit avloppsexpert och inspekterat trekammarbrunnen, så kanske jag kunde listat ut att det saknades ett rör. Vet man hur just en sådan brunn är beskaffad, så bör man nog kunna se felet om man lyfter på locket och kikar ner. Avloppet är runt 30 år. Verkar det kört?

4. H

hempularen

Moderator

Kört och kört...

Vet inte vad som kan anses vara problemfri livslängd på en trekammarbrunn, men i mina ögon så är det inte något solklart fall.

Kontrollera vad det kommer att kosta, gå på säljaren och erbjud honom att lösa det för 25-50% av kostnaden (om ni mot förmodan skulle vinna i rätten så får man nog räkna med åldersavskrivning på ca 80% av kostnaden).

Om vi antar att det handlar om småsummor (några 10 000 lappar är småsummor i de här fallen) så skulle jag nog inte lägga alltför mycket krut och frmaförallt oro på problemet. Se till att få det fixat, försök få lite hjälp med kostnaden, lämna det bakom er. Dvs processa inte. Det är inte värt 2-3 års oro och dålig nattsömn.

5. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem

Tusen tack, hempularen! Du ger värdefulla råd som jag tar till mig.

6. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Att du inte är expert och inte kunnat upptäcka det är inte skäl nog.
    Om det är ett synligt fel som man (antingen själv eller med hjälp av en expert) kunnat konstatera utan förstörande provning så är det inget dolt fel.
    Dessutom rör det sig om en gammal anläggning där man passerat garantitider för fuskfel i utförandet med råge.

I mina ögon verkar det kört, men man kan ju alltid försöka pressa mäklaren eller säljaren lite.

7. H

hempularen

Moderator

Njaa..

Undersökningsplikten förutsätter inte att man är expert, men någonting i stil med att man är "duktig lekman". Om man då som lekman ser något som man är tveksam över så måste man anlita expert för en fördjupad undersökning.

Finessen med att anlita en besiktningsman är att då fullgör man sin undersökningsplikt mha. en expert, som alltså bör vara minst lika duktig på att hitta fel, som den nivå undersökningsplikten stadgar (för där behöver man inte vara expert).

Av denna anledning så ingår ofta inte undersökning av vvs eller el i en besiktning. Detta är sådant som man som lekman inte förväntas kunna undersöka, då finns det heller ingen anledning att göra en överlåtelsebesiktning av detta.

Konsekvensen borde då vara att fel i el eller vvs borde vara lättare att få klassade som dolt. I praktiken faller det då ofta på att fel i vvs och el brukar bero på ålder snarare än att det är felaktigt gjort, och åldersrelaterade fel är oftast inte att betrakta som dolda.

8. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem

Aha, fattar. Det verkar ju rätt kört då. Men jag ska i alla fall gå en liten bit vidare, just in case.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.