Hej,

Vi har ett företag som gjort vårat badrum men vi är inte nöjda med resultatet, dels tycker vi inte att de har lyckats med kaklingen men framför allt så misstänker jag att de inte uppfyller kraven på fuktspärren.

Själva säger de naturligtvis att det ser tiptopp ut.

Om vi tar dit en besiktningsman, måste de då rätta sig efter hans åsikter eller hur tungt väger hans utlåtande?

/JohanKBA

Om du redan har betalat så finsn det risk att firman väljer att strunta i besiktningsmannen. Men om du har ett besiktningsutlåtande så kan du använda det som "bevis" för att hålla inne pengar. Dvs. firman har betydligt svårare att driva in pengar från dig om du har ett bevis på att jobbet inte är fackmannamässigt.

Vad gäller fuktspärr så är det ganska svårt (tror jag) för en besiktningsman att bedömma i efterhand, Möjligen om du har fotobevis eller liknande som han kan bedömma.

JohanKBA skrev:
Om vi tar dit en besiktningsman, måste de då rätta sig efter hans åsikter eller hur tungt väger hans utlåtande?
En besiktningsmans utlåtande väger så tungt att ni har rätt att hålla inne det belopp som han värderar ev. fel för.
Om inte entreprenören lämnar över ett giltigt våtrumsintyg anser jag att de inte har rätt att få betalt alls.

Tack för era svar, idag kommer företaget och tittar på de saker vi påpekat.
Jag har dock inga höga förväntningar eftersom vår kontakt på företaget redan sagt att allt ser bra ut, han har iofs inte varit och tittat men han är ändå säker på att så är fallet.

/JohanKBA

En besiktningsman kan inte se saker där det krväer att du förstör. Dev om det är kaklat, kan han lika lite som ni påpeka detta.

Kräv ett kvalitetsdokument från BBV (från badrumsfirman, som jag hoppas var behörig) om ni hade det i kontraktet - det är nog det bästa!

Åsa76 skrev:
En besiktningsman kan inte se saker där det krväer att du förstör. Dev om det är kaklat, kan han lika lite som ni påpeka detta.

Kräv ett kvalitetsdokument från BBV (från badrumsfirman, som jag hoppas var behörig) om ni hade det i kontraktet - det är nog det bästa!
Firman är behörig och medlem i PER(Jag tror att organisationen heter så), vi kommer också att få ett våtrumscertifikat efter att vi betalat.

Vi hade en besiktningsman och tittade idag, han hade en del åsikter om hur det såg ut. Han tyckte inte att mosaiken var bra satt, fallet på golvet var fel och tröskeln var inte godkänd mm. Han skall skriva rapport som vi får på måndag, efter det vet jag mer.
Att fallet på golvet var fel var inte så roligt höra :(

/JohanKBA

Låter som lite fel tågordning att få bevis på att fiman har cert först efter att ni betalat. Vad händer då om det visar sig att de bluffat?

galaxen...>Varför i glödheta skulle firman skriva ut papper på att badrummet är gjort enligt föreskrifterna innan kunden betalat?
Läs inläggen!

/Knt

Jag fattade det som om det var firmans behörighet det var frågan om, och den vill man väl till med se innan man skriver avtal, men ibland är man naiv och går på entreprenörens ord (har hänt mig). Om du nu är så att att det är ett "certifikat" på att arbetet är riktigt utfört (skulle inte kalla det certifikat utan intyg, certificat verifierar att någon är certifierad/behörig) så tycker inte jag man skall ge full betalning innan man fått det. Jämför med hur man i en slutbesiktning gör avdrag ifall ett protokoll/ en egenkontroll saknas.

Skoj att höra att byggkeramikrådet faktiskt gör besiktningar (om det var en sån ni fick tag i).

Vi har har haft sååååååå mycket bekymmer med våra behöriga firmor så du anar inte. De slaravar nått så in i bängen......så mycket att tom vi som lekmän ser problemen.

Vi har alltid räddats av ett bra kontrakt så vi har kunnat ta kort/foton o reklammera steg för steg - gör om, gör rätt. Eftersom vi dessutom haft förseningsviten har våra byggen blivit riktigt billiga i slutänden!
Hanverkarna har alltid varit skitsura på oss, men om de gör fel och inte kan bevisa motsatsen så......det skall inte löna sig att slarva!!!

Hejhej,

Om jag skall vara ärlig så vet jag varken ut eller in nu. Vi har fått protokollet från besiktningen och det han anmärkts på en del saker, en del tekniska saker och en del estetiska.

Nu kommer "hela" firman och tittar på onsdag i nästa vecka för att besluta vad de skall göra osv.
Jag frågade om det var ok att vi höll inne med betalningen till efter detta var genomfört men istället ville de att vi skulle betala halva slutfakturan. Vi skulle då ha betalat 35kkr av totalt 65kkr, är detta ett rimligt upplägg?

/Johan

Det beror ju på vad det är för fel som det gäller. Om ex. hela badrummet måste göras om så kanske det kostar ungefär lika mycket som den ursprungliga insatsen.

hempularen skrev:
Det beror ju på vad det är för fel som det gäller. Om ex. hela badrummet måste göras om så kanske det kostar ungefär lika mycket som den ursprungliga insatsen.
Förutom ett generellt utlåtande om plattsättningen så är samtliga punkter noterade i den bifogade bilden.

/JohanKBA

• sida1_a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte betala hälften ens, det är rätt så allvarliga anmärkningar. Golvfall är inte så lätt att åtgärda med mindre än att man bryter upp och gör om.

JohanKBA skrev:
Förutom ett generellt utlåtande om plattsättningen så är samtliga punkter noterade i den bifogade bilden.

/JohanKBA
Intressant - sånär som på den felsatta mosaiken så är detta anmärkningar som jag skulle ge mitt eget badrum...
Men då är jag lekman, och så har jag förstås inte betalt mer än ett par tusenlappar (landade på ca 10000 kr i material allt som allt) + sammanlagt tre helgers jobb :)

Jag tycker du kan kräva ett utlåtande från dom innan du betalar - om fallet är såpass dåligt så att det motiverar att man gör om så kan det ju kosta åtskilligt. Och är det "med anmärkning acceptabelt" så bör du kunna få ett avdrag iaf !

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.