8 736 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Grannosämja - Mur på annans mark
Sida 1 av 2
Hej på er!
Har en fråga som jag - dels vill höra era åsikter om - dels kolla om någon vet den juridiska grund som jag kan agera utefter.
Det hela rör sig om om en väg som vi behöver bredda.
Jag äger en Lantbruksfastighet och för länge sedan styckades det av en del tomter på marken, små tomter.
De flesta är permanentboeende familjer och det hela fungerar bra, trots att deras tomter är små "öar" på min mark.
En av de boeende dock har jag ( vi ) lite problem med.. Vederbörande har en gång i tiden anlagt en mur kloss an den lilla tunna smala väg som vetter till de andra fastigheterna. På andra sidan vägen ligger ett stort berg.
Det har alltid vart en trång passage, men på senare tid har muren börjat förfalla och LUTA in i vägbanan, vilket skapar problem för transporter, som sopbilar, snöhållning och inte minst för mig som lantbrukare när jag ska upp med traktorn och har t.ex en harv påkopplad.. Det Går... men det är nätt och jämt... Vilket muren själv vittnar om ( repor efter div fordon)
Efter lite efterforskningar ( Lantmäteriverket var ute och mätte) så visade det sig att murbiten som ställer till förtret ligger på min mark - dvs, är den felaktigt byggd utanför vederbörandes tomtgräns.
Nu kanske man kan tänka snällt och resonera att man kanske kan bredda vägen på ANDRA sidan i stället - och på så vis slippa alla problem?... Nej... Där har vi ett bergsmassiv som skulle kosta åtskilliga tusen att spränga..
Så Det enda alternativ jag och de andra boeende ser är att vi tar bort muren - fast det sätter sig husägaren emot ( dvs den som anlagt muren på min mark)
Så... Vad finns det för alternativ?
Se gärna bif. bild..
Min fastighet = Hus A
Grannen med fallfärdig mur = Hus D
Röd markering runt hus = Tomtgräns
Har en fråga som jag - dels vill höra era åsikter om - dels kolla om någon vet den juridiska grund som jag kan agera utefter.
Det hela rör sig om om en väg som vi behöver bredda.
Jag äger en Lantbruksfastighet och för länge sedan styckades det av en del tomter på marken, små tomter.
De flesta är permanentboeende familjer och det hela fungerar bra, trots att deras tomter är små "öar" på min mark.
En av de boeende dock har jag ( vi ) lite problem med.. Vederbörande har en gång i tiden anlagt en mur kloss an den lilla tunna smala väg som vetter till de andra fastigheterna. På andra sidan vägen ligger ett stort berg.
Det har alltid vart en trång passage, men på senare tid har muren börjat förfalla och LUTA in i vägbanan, vilket skapar problem för transporter, som sopbilar, snöhållning och inte minst för mig som lantbrukare när jag ska upp med traktorn och har t.ex en harv påkopplad.. Det Går... men det är nätt och jämt... Vilket muren själv vittnar om ( repor efter div fordon)
Efter lite efterforskningar ( Lantmäteriverket var ute och mätte) så visade det sig att murbiten som ställer till förtret ligger på min mark - dvs, är den felaktigt byggd utanför vederbörandes tomtgräns.
Nu kanske man kan tänka snällt och resonera att man kanske kan bredda vägen på ANDRA sidan i stället - och på så vis slippa alla problem?... Nej... Där har vi ett bergsmassiv som skulle kosta åtskilliga tusen att spränga..
Så Det enda alternativ jag och de andra boeende ser är att vi tar bort muren - fast det sätter sig husägaren emot ( dvs den som anlagt muren på min mark)
Så... Vad finns det för alternativ?
Se gärna bif. bild..
Min fastighet = Hus A
Grannen med fallfärdig mur = Hus D
Röd markering runt hus = Tomtgräns
Redigerat:
Det ska även läggas till att utfartsvägen för Fastigheterna BCDEFG är förbi mitt hus ( Hus A), så den trånga passagen drabbar alla som ska ha lite större transporter till sina fastigher.
Det ska tilläggas att det går utan problem att komma upp med personbil - men nu avser jag transporter som lastbil, traktor med bihang mm.
Det ska tilläggas att det går utan problem att komma upp med personbil - men nu avser jag transporter som lastbil, traktor med bihang mm.
Muren står inte på D:s mark, så antingen flyttar han den själv, eller så kommer någon frakta bort det hela.
Har ni vägsamfällighet, eller hur fungerar det? Man riskerar ju nämligen att komma till en punkt där det skall avgöras vem som betalar för bortforslandet av muren, och det kan vara en idé att göra klart för D att han rent av kan få vara med och betala för bortforslingen om han inte tar sitt förnuft till fånga.
Har ni vägsamfällighet, eller hur fungerar det? Man riskerar ju nämligen att komma till en punkt där det skall avgöras vem som betalar för bortforslandet av muren, och det kan vara en idé att göra klart för D att han rent av kan få vara med och betala för bortforslingen om han inte tar sitt förnuft till fånga.
Vägsamfällighet finns, men inte en reglerad sådan.
( dvs, alla betalar en summa per år, för snöröjning, grusläggning mm)
Kostnadsmässigt så är det inga problem, eftersom det är i huvudsak jag och min verksamhet som "lider" av murens lutande in i vägen, när jag kommer med traktorn så tar jag gladeligen på mig kostnaderna att ordna till så att muren på ett snyggt sätt tas bort.
Men Swetrot, tror du inte att det kan bli fråga om Egenmäktigt förfarande - ÄVEN om muren står på min mark?
( ska tilläggas att granne i hus D "murbyggar´n" är av den riktigt nitiska formen... helt klart ett fall för grannfejden i Tv3... )
=)
( dvs, alla betalar en summa per år, för snöröjning, grusläggning mm)
Kostnadsmässigt så är det inga problem, eftersom det är i huvudsak jag och min verksamhet som "lider" av murens lutande in i vägen, när jag kommer med traktorn så tar jag gladeligen på mig kostnaderna att ordna till så att muren på ett snyggt sätt tas bort.
Men Swetrot, tror du inte att det kan bli fråga om Egenmäktigt förfarande - ÄVEN om muren står på min mark?
( ska tilläggas att granne i hus D "murbyggar´n" är av den riktigt nitiska formen... helt klart ett fall för grannfejden i Tv3... )
=)
Kan du inte skriva ett åläggande till honom att han måste ta bort den fallfärdiga muren inom en viss tidsram annars kommer du att frakta bort den och HAN får stå för kostanden, skicka som rek-brev så får du ett kvitto på att han verkligen har fått det.
Har lite av samma problem, har en granne som har parkerat större delen av ett skeppsvrak på min åker, jag har sagt åt honom åtskilliga gånger att flytta undan åbäket men inget händer, nu har vagnen sjunkit ner i marken och min traktor rår nog inte på den heller, skulle tippa på att den väger 15-20ton på en väldigt risig vagn dessutom.
Har lite av samma problem, har en granne som har parkerat större delen av ett skeppsvrak på min åker, jag har sagt åt honom åtskilliga gånger att flytta undan åbäket men inget händer, nu har vagnen sjunkit ner i marken och min traktor rår nog inte på den heller, skulle tippa på att den väger 15-20ton på en väldigt risig vagn dessutom.
Efter att ha läst följande inlägg (http://www.byggahus.se/forum/juridik/27519-garage-pa-annans-mark-inte-oeverens-om-markpris.html) så kan man ju undra om ni har rätt att kräva att muren skall bort överhuvudtaget...
Den lagliga vägen är lång och jobbig, så bered dig på tålamod om du följer den...
- M
Den lagliga vägen är lång och jobbig, så bered dig på tålamod om du följer den...
- M
För att förebygga ev. kommande trubbel vore det klokt av dig att redan innan du drar igång få borttagandet ok:at av Länsstyrelsen också, eftersom vissa murar skyddas genom miljöbalken.
Kan aldrig tro att det skulle vara några problem att få ok i detta fall, men det kan ju vara en typisk sak som en nitisk person kan komma på att dra upp och ställa till trassel runt i efterhand. Har du redan från början kollat upp att ingen dispens behövs, eller att du kan få en sån dispens, slipper du ju den diskussionen i alla fall.
Kan aldrig tro att det skulle vara några problem att få ok i detta fall, men det kan ju vara en typisk sak som en nitisk person kan komma på att dra upp och ställa till trassel runt i efterhand. Har du redan från början kollat upp att ingen dispens behövs, eller att du kan få en sån dispens, slipper du ju den diskussionen i alla fall.
Sara_B:
Miljöbalken? *hmm* Du menar om muren skulle vara så gammal att den är att den är att anse som ett byggnadsminne eller d.yl? Muren skulle jag tippa på är ca 15 år gammal och uppförd i lättbetong. Men som sagt.. den har börjat ge vika och lutar in i vägen... Ska faktiskt ut med kameran i eftermiddag och ta en bild så ni kan se den..
=)
Gladh
Jo... jag misstänker det... Jag har erfarenhet av andra fall där "HÄVD" väger tungt... Men som sagt, det är inte muren i sig som jag klagar över, utan att den
1) Står för nära vägen och begränsar mig i mitt lantbruk
2) Att den underhållsmässigt är eftersatt så den nu lutar in i vägen
3) Att den behöver rustas upp - och då kan förläggas en meter in - och därmed hamnar på vederbörandes EGEN mark..
Tack alla för era ideer, kommentarer och förslag - UPPSKATTAS verkligen.
Miljöbalken? *hmm* Du menar om muren skulle vara så gammal att den är att den är att anse som ett byggnadsminne eller d.yl? Muren skulle jag tippa på är ca 15 år gammal och uppförd i lättbetong. Men som sagt.. den har börjat ge vika och lutar in i vägen... Ska faktiskt ut med kameran i eftermiddag och ta en bild så ni kan se den..
=)
Gladh
Jo... jag misstänker det... Jag har erfarenhet av andra fall där "HÄVD" väger tungt... Men som sagt, det är inte muren i sig som jag klagar över, utan att den
1) Står för nära vägen och begränsar mig i mitt lantbruk
2) Att den underhållsmässigt är eftersatt så den nu lutar in i vägen
3) Att den behöver rustas upp - och då kan förläggas en meter in - och därmed hamnar på vederbörandes EGEN mark..
Tack alla för era ideer, kommentarer och förslag - UPPSKATTAS verkligen.
79:an skrev:Kan du inte skriva ett åläggande till honom att han måste ta bort den fallfärdiga muren inom en viss tidsram annars kommer du att frakta bort den och HAN får stå för kostanden, skicka som rek-brev så får du ett kvitto på att han verkligen har fått det.
Har lite av samma problem, har en granne som har parkerat större delen av ett skeppsvrak på min åker, jag har sagt åt honom åtskilliga gånger att flytta undan åbäket men inget händer, nu har vagnen sjunkit ner i marken och min traktor rår nog inte på den heller, skulle tippa på att den väger 15-20ton på en väldigt risig vagn dessutom.
Jo, jag kommer skriva ett brev ( tänkte lägga ut det här innan jag lägger det på lådan - för att få lite tips och feedback) Just med dessa krav - jag gör gärna jobbet - det är ju i mitt intresse att få det snyggt. Misstänker om jag kräver att hon ska göra det kommer det ta evigheter.
Tråkigt att höra om skeppet på din åker - men å andra sidan skönt att höra att man inte är ensam med grann-problem..
Såvitt jag förstår har grannen gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Brottsbalken 8 kap, 11 §
Gör någon intrång i annans besittning av fastighet, såsom genom att olovligen anbringa eller bryta stängsel, bygga, gräva, plöja, upptaga väg eller låta kreatur beta, eller skiljer någon obehörigen annan från besittning av fastighet eller del därav, skall vad i 8 och 9 §§ sägs om egenmäktigt förfarande eller självtäkt äga tillämpning.
Brottsbalken 8 kap, 11 §
Gör någon intrång i annans besittning av fastighet, såsom genom att olovligen anbringa eller bryta stängsel, bygga, gräva, plöja, upptaga väg eller låta kreatur beta, eller skiljer någon obehörigen annan från besittning av fastighet eller del därav, skall vad i 8 och 9 §§ sägs om egenmäktigt förfarande eller självtäkt äga tillämpning.
Hej Sierra,
Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men kan inte ev. kronofogden hjälpa till med handräckning? Om muren bevisligen är inne på din fastighet så borde dom kunna ålägga din granne att flytta den eller så gör dom det och skickar fakturan till honom.
Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men kan inte ev. kronofogden hjälpa till med handräckning? Om muren bevisligen är inne på din fastighet så borde dom kunna ålägga din granne att flytta den eller så gör dom det och skickar fakturan till honom.
mycke_nu skrev:Såvitt jag förstår har grannen gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande.
Brottsbalken 8 kap, 11 §
Gör någon intrång i annans besittning av fastighet, såsom genom att olovligen anbringa eller bryta stängsel, bygga, gräva, plöja, upptaga väg eller låta kreatur beta, eller skiljer någon obehörigen annan från besittning av fastighet eller del därav, skall vad i 8 och 9 §§ sägs om egenmäktigt förfarande eller självtäkt äga tillämpning.
Precis, det är väl exakt vad just grannen gjort genom att bygga en mur på din fastighet.
Miljöbalken tror jag gäller stenmurar i odlingslandskapet (vet ej om åldern spelar någon roll). Men det här var ju något helt annat än vad jag såg för min inre syn när jag läste ordet "mur"... Glöm det förra inlägget.
Det ska jag kolla upp... återkommer med vad de säger / tycker..Grantoppen skrev: