1 357 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
RO05 o Skälig tid?
Hej,
Vi har anlitet en entreprenör för att bygga ett badrum på vår övervåning. Enligt kontrakt skulle projektet ta 6 veckor. Sen utgår viten för varje påbörjad förseningsvecka.
Nu är projektet 6 veckor försenat (projekttid totalt 12 veckor), och trots att vi får det billigare börjar vi tröttna.
Vårt kontrakt har RO05 ver 2 som bas och sen har vi lagt till en massa saker om branchregler, projekttider och viten. Uppenbarligen skiter företaget i vitesumman, den var nog för låg (ca -5000 sek/vecka). Vår gissning är att om projektet fortsätter i den takt det går just nu kommer det inte vara klart inom 6 veckor till.
Finns det något utrymme inom RO05, eller allmänt att kasta ut dem, inte batala och ta in någon som kan slutföra eller slutföra själva?
Vad är skälig tid?
Borde inte skälig tid vara utefter jobbets "typ" dvs ett litet badrum som borde ta 4 veckor där de ändock pga egen vilja fick 6 veckor på sig och nu är uppe i 12 , dubbla tiden och inte klara...............skulle ni anse det oskäligt?
Vi har anlitet en entreprenör för att bygga ett badrum på vår övervåning. Enligt kontrakt skulle projektet ta 6 veckor. Sen utgår viten för varje påbörjad förseningsvecka.
Nu är projektet 6 veckor försenat (projekttid totalt 12 veckor), och trots att vi får det billigare börjar vi tröttna.
Vårt kontrakt har RO05 ver 2 som bas och sen har vi lagt till en massa saker om branchregler, projekttider och viten. Uppenbarligen skiter företaget i vitesumman, den var nog för låg (ca -5000 sek/vecka). Vår gissning är att om projektet fortsätter i den takt det går just nu kommer det inte vara klart inom 6 veckor till.
Finns det något utrymme inom RO05, eller allmänt att kasta ut dem, inte batala och ta in någon som kan slutföra eller slutföra själva?
Vad är skälig tid?
Borde inte skälig tid vara utefter jobbets "typ" dvs ett litet badrum som borde ta 4 veckor där de ändock pga egen vilja fick 6 veckor på sig och nu är uppe i 12 , dubbla tiden och inte klara...............skulle ni anse det oskäligt?
RO anknyter till konsumenttjänstlagen. i denna kan man i §29 läsa om hävning:
"Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet......avseende den del som återstår."
Bara att häva avtalet m.a.o.
Dock får man betala entreprenören för ev. inköpta varor.
"Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet......avseende den del som återstår."
Bara att häva avtalet m.a.o.
Dock får man betala entreprenören för ev. inköpta varor.
Klicka här för att svara