Om föreningen har stora lån, så kan inte de dra av räntan på lånen som man som privatperson kan. En tusenlapp i ränta kostar ju "bara" 700kr netto för en privatperson. Det här har gjort att man på vissa håll, vanligen där det är radhus, löser upp föreningen och alla får köpa sitt hus istället. Är det lägenheter inblandade brukar man istället förslka göra ett kapitaltillskott, där varje andelsägare i bostadsrättsföreningen ökar sin insats. Då minskar föreningens lån med icke avdragsgill ränta, och istället förs det de facto över till bostadsrättsinnehavarna som kan dra av räntan.

På så sätt kan det vara ganska lönsamt att lösa upp föreningar där lånen är stora.

Stämmer som Swetrot säger, det är möjligheten att dra av räntekostnaden som är den stora finessen med att köpa ut.
Sedan får man ju mer valfrihet i hur snabbt man vill amortera sitt lån och amorteringen kommer en själv tillgodo på ett mer märkbart sätt än om man betalar av föreningens skulder.

Ska se om jag har möjlighet att dela med mig av en del material. Borde förmodligen fråga någon om lov. Finns en del personnamn som måste städas bort också. Annars bryter jag mot PUL och det vill man ju inte bli anklagad för.

Men som Swe-trot säger så kan ju medlemmarna gå in och läsa en del av föreningens lån med större insatser också !?

Tack för svaret iaf, det var det jag sökte.

Vad gäller radhus som är designade för att vara i en Brf så tror jag att det kan leda till många problem att friköpa, och ibland högre kostnader på sikt vad gäller tex underhåll.

Sen finns det ju Radhus eller parhus som är mer designade för att vara friköpta, men enskilda värmeanläggningar, enskild vattenmätning, uppdelade gemensamhetsytor, fasader och tak med avdelare osv - där är det nog enklare, men allt sånt beror väl på det enskilda fallet.

Själv bor jag i ett Brf Radhus från 60-talet med 3200 kr/mån inkl värme, kabeltv, alla samägda ytor och fastigheter, skatt, vatten, parkering osv...så gemensamma lån är inte ett problem för oss - missade den grejjen :)

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.