1 369 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vem står för vad??
Jobbigt värre. Jag och min fru flyttade in i vårt nyköpta hus för två veckor sedan. Efter att vi skrivit köpekontrakt i maj upplysta säljaren mig om att han haft lite problem med tryckfall i radiotorsystemet - men att han haft en rörmokare på plats som sa att det var fel på expansionskärlet - och att det skulle bytas innan vi flyttade in.
Vid tillträde var expansionskärlet bytt. Dock har vi fortfarande tryckfall. Går från 1 bar ner till 0 på 2/3 dagar. Letat som galningar en läcka i huset men inte hittat något synligt.
Hade en röris över igår och han hittade inte heller något fel på panna, expansionskärl eller radiatorkretsar. Dock hittade vi två rördragningar i betongplatta. Just nu är det ditåt vi lutar att felet kan vara - speciellet i och med att trycket går ända ner till noll (=läcka under expansionskärl). Rörmokaren rekommenderar att vi tar in en firma som kan söka efter läckan (3000-15000 ex moms)
Nu till min fråga - vems ansvarar för vad? Är vi helt rökta? Säljaren har nu registrerat ett ärende hos sitt försäkringsbolag. De vill dock inte göra något innan vi har en synlig vattenskada. Rören är mer än 30 år så de täcks sannolikt inte av hans försäkring. Dock täcker de kostnaden om vi kan hitta en vattenskada i huset. Frågan är vem som skall ta kostnaden för att söka efter felet samt stå för reparation och återställning av det som är trasigt? Hur skall jag driva det på bästa sätt för att inte allt skall landa på mig??
Just nu villrådig och lite deppad. Kanske hör till att berätta att säljaren har varit mycket tillmötesgående so far. Alla tips och uppmuntran tas tacksamt emot!
Vid tillträde var expansionskärlet bytt. Dock har vi fortfarande tryckfall. Går från 1 bar ner till 0 på 2/3 dagar. Letat som galningar en läcka i huset men inte hittat något synligt.
Hade en röris över igår och han hittade inte heller något fel på panna, expansionskärl eller radiatorkretsar. Dock hittade vi två rördragningar i betongplatta. Just nu är det ditåt vi lutar att felet kan vara - speciellet i och med att trycket går ända ner till noll (=läcka under expansionskärl). Rörmokaren rekommenderar att vi tar in en firma som kan söka efter läckan (3000-15000 ex moms)
Nu till min fråga - vems ansvarar för vad? Är vi helt rökta? Säljaren har nu registrerat ett ärende hos sitt försäkringsbolag. De vill dock inte göra något innan vi har en synlig vattenskada. Rören är mer än 30 år så de täcks sannolikt inte av hans försäkring. Dock täcker de kostnaden om vi kan hitta en vattenskada i huset. Frågan är vem som skall ta kostnaden för att söka efter felet samt stå för reparation och återställning av det som är trasigt? Hur skall jag driva det på bästa sätt för att inte allt skall landa på mig??
Just nu villrådig och lite deppad. Kanske hör till att berätta att säljaren har varit mycket tillmötesgående so far. Alla tips och uppmuntran tas tacksamt emot!
Låter ju som ett "dolda fel"...
Men då bör du prata med säljaren om det först, så han är medveten om kostnaderna för detta, och kanske vill han använda annan firma till detta (eftersom det är han som skall betala).
Detta är ju bara vad det sunda förnuftet säger, sen hur utfallet blir är en helt annan sak....
Hör med mäklaren också, men de brukar inte vara något större stöd att luta sig emot.
Men då bör du prata med säljaren om det först, så han är medveten om kostnaderna för detta, och kanske vill han använda annan firma till detta (eftersom det är han som skall betala).
Detta är ju bara vad det sunda förnuftet säger, sen hur utfallet blir är en helt annan sak....
Hör med mäklaren också, men de brukar inte vara något större stöd att luta sig emot.
En säljare ansvarar ju för skicket på huset fram till tillträdesdagen, och har uppenbarligen tagit på sig att åtgärda felet, utan att lyckas. Då är det rimligt att han också slutför det hela. Det är ditt argument.
Säljarens argument, om han inte vill betala, är att detta är sådant man räkna med i ett gammalt hus. Det är normalt underhåll.
Det viktiga är att ni faktiskt får ordning på det hela. Prata med säljaren om hur ni skall lösa det, och tryck på att det är skönt för alla om det löser sig snabbt. Räkna med att du får betala i alla fall en del. Även om det inte känns så nu, så kommer vintern snabbare än man tror, och då är det skönt med ett värmesystem man kan lita på.
Ett försäkringsbolag kommer säkert att ha höga åldersavdrag samt en självrisk, så de är inte så mycket att hålla i handen om det inte är stora totalskador.
Säljarens argument, om han inte vill betala, är att detta är sådant man räkna med i ett gammalt hus. Det är normalt underhåll.
Det viktiga är att ni faktiskt får ordning på det hela. Prata med säljaren om hur ni skall lösa det, och tryck på att det är skönt för alla om det löser sig snabbt. Räkna med att du får betala i alla fall en del. Även om det inte känns så nu, så kommer vintern snabbare än man tror, och då är det skönt med ett värmesystem man kan lita på.
Ett försäkringsbolag kommer säkert att ha höga åldersavdrag samt en självrisk, så de är inte så mycket att hålla i handen om det inte är stora totalskador.
Om huset är av den "åpledern" att en läcka är att förvänta sig - dvs huset är inte nyskick, blir det svårt att få det till dolt fel.
Jag skulle inte dra in det i detta läge, utan det verkar som säkljarna är relativt sjusssta som anmält sakdan hos sitt försäkringsbolag. i första hand får ni nog betala det som det kostar att få dett aundersökt. men om det blir en tvist, kom ihåg att betal för protokoll och intyg samt få att nedtecknat. För gärna dagbok på vem du pratar med etc.
Jag skulle inte dra in det i detta läge, utan det verkar som säkljarna är relativt sjusssta som anmält sakdan hos sitt försäkringsbolag. i första hand får ni nog betala det som det kostar att få dett aundersökt. men om det blir en tvist, kom ihåg att betal för protokoll och intyg samt få att nedtecknat. För gärna dagbok på vem du pratar med etc.
Klicka här för att svara