galaxenspresident skrev:Hur pass bunden är jag av det belopp besiktningsmannen anser lämpligt? Kan jag ta in offerter och visa på hur mycket en entreprenör prutat på en avtalad lösning?
Enligt ritningen jag skrivit avtal med entreprenören baserat på skall marken runt grunden isoleras då det är tjälskjutande mark, vilket han undlåtit att göra. Entreprenören hävdar att det inte behövs men jag är inte övertygad då geoteknisk undersökninging gjorts längs angränsande vägar längst två sidor om tomten som visar på silt och även grannens byggare har isolerat runt grunden av samma anledning.
..........
Måste jag göra detta innan slutbesiktningen i så fall? Eller kan jag vänta och se ifall besiktningsmannen gör en vad jag finner rimlig bedömning ändå?
1) Du har rätt att få avtalade arbeten utförda. D.v.s. finns isoleringen med i handlingarna så skall ni få detta utfört (om inte annat avtalats)
2) Besiktningsmannens uppgift är att se till att avtalade arbeten utförts och att det gjorts på ett fackmässigt sätt. Altså bör besiktningsmannen ta upp detta som en brist. Nu kan han ha invändningen att han inte kan se vad som finns dolt i marken och då bör du se till att få det infört i protokollet som en beställaranmärkning.
3) Det är ointressant att veta hur mycket en entreprenör prutat på en konstruktionslösning. Vad som är väsentligt för dig är att hålla inne pengar motsvarande vad det kostar att utföra de återstående avtalade arbetena. Om besiktningsmannen inte tar med ett belopp på markisoleringen (eftersom det är en dold konstruktion) så anser jag att du kan hålla inne ett betryggande belopp för detta ändå.
4) Det kan vara bra att vara förberedd med en lämplig kostnad för att göra arbetena till slutbesiktningen. Annars tycker jag att du skall låta besiktningsmannen göra sitt jobb. (de flesta som Gar-Bo utsett i min region är bra och noggranna personer)
Helt rätt.JBa skrev:Men ska inte beloppet som besiktningsmannen sätter motsvara vad det skulle kosta mig som konsument att få det fixat av en annan firma? Dvs min säkerhet att jag faktiskt får det jag avtalat om inom den kostnadsram som avtalats? Mao en mindre, liten, utbruten del av färdigställandeförsäkringen, typ..
...........
Jag kommer iaf inför min slutbesiktning kolla lite priser på stan för att åtgärda de fel som jag tror kommer kvarstå när det är dax för besiktningen.
Detta innebär att beloppet man håller inne skall vara större än entreprenörens egenkostnad för att åtgärda eftersom en utomstående entreprenör oftast tar mer betalt för att färdigställa. Dessutom har du större risk med framtida garantier eftersom ytterligare en aktör har fått blandats in.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Tack Volvo för ett svar som får mig att känna mig säkrare inför slutbesiktningen.
Isoleringen är ju enkel att kontrollera med en spade. strax utanför grunden i mitt fall. Det är enkelt att förbereda inför slutbesiktningen.
Mvh
Richard
Isoleringen är ju enkel att kontrollera med en spade. strax utanför grunden i mitt fall. Det är enkelt att förbereda inför slutbesiktningen.
Mvh
Richard
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Nu blir jag lite nyfiken. Den "lösning" som står omnämnd i första inlägget i tråden, att entrepenören skulle garantera funktionen på det icke utförda arbetet. Är det en lösning som en besiktningsman kan "tvinga på" beställaren?
Dvs. finns det risk att besiktningsmannen kan lämna problemet som en åtgärdad anmärkning iom. att entrepenören erbjuder ett utökat garantiansvar och tvinga beställaren att acceptera detta?
Som jag fattat det så kan man som beställare tvingas acceptera att vissa fel aldrig blir åtgärdade men mot en låg ersättning, framförallt i situationer där det uppfattas som orimligt dyrt att årtgärda i förållande till felets grad av allvarlighet.
Dvs. finns det risk att besiktningsmannen kan lämna problemet som en åtgärdad anmärkning iom. att entrepenören erbjuder ett utökat garantiansvar och tvinga beställaren att acceptera detta?
Som jag fattat det så kan man som beställare tvingas acceptera att vissa fel aldrig blir åtgärdade men mot en låg ersättning, framförallt i situationer där det uppfattas som orimligt dyrt att årtgärda i förållande till felets grad av allvarlighet.
Någon som känner till den domen?Therese&Mathias skrev:Den besiktningsman som gjorde vår första slutbesiktning berättade för oss att det nyligen var uppe ett fall i rätten där en besiktningsman hade bestämt att x antal kronor skulle hålla inne tills dess att anmärkningarna var åtgärdade. Dessa fel struntade dock den firman i att fixa till och husägaren fick därför ta in andra firmor, vilket kostade mycket mer än dessa x kronor han hade fått hålla inne.
Domstolen slog fast att besiktningmannen borde ha satt ett mer rimligt belopp på vad det kostade att ordna anmärkningarna och dömde besiktningsmannen att betala det överskjutande beloppet (jag antar att det är besiktingsfirmans försäkringar som trädde in).
Går den att läsa någonstanns på nätet?
Är säkert guld värt, att ha den domen utskriven, ifall att besiktningsmannen och kunden inte är överens om värderingen av ett fel.
Klicka här för att svara