vet inte hur jag ska korta ner denna historia... vi har ju varit naiva och korkade för att säga det minsta när man tittar i backspeglen.
Vi har köpt hus, skrivit kontrakt och betalat handpenning. Vi hade besiktningsman som upptäckte att det var fukt i torpargrund och priset reglerades efter att mäklar assistenten kollat offerter. I fterhand har vi ju insett att inga offerter innehåller samma sak, att grunden aldrig kommer att kunna hinna genomföras på den tid de sagt.. osv
Ja vi känner oss lurade och när man så läser kontraktet och inser fullt värde i det vi skrivit på en avskrivning för dolda fel blir jag livrädd.. förtvivlad. för vi kommer att stå på gatan med 3 barn och det kommer att kosta oss minst 200000 till. Vi vill ha huset fortfarande.. men hur fan ska man lösa detta... avskrivning för dubbel hyra skedde med 5000 kr...( säljarens dubbla hyra) Vi får 3....dubbla hyror a`9000.... ja jag har ringt till mäklarnas reklamationsnämd som säger att mäklar assistenten haft för stor roll vi försäljningen.... så nu ska vi till mäklaren och säga vad vi tycker om detta..... Visst jag inser att vi har vår del i detta men Jag har aldrig köpt hus innan man måste ju kunna lita på att en mäklare inte bara tar detta tillfället att lura en?? ja detta blev en riktig botten erfarenhet.. och ag vet inte hur vi ska bo.. eller lösta detta ekonomiskt? jag är så förtvivlad att var dag bara gråter ja... Någon som har fler tips och kaske lite hopp?? Mäklaren sa också flera gånger så här gör man i sådana här fall.....

Låter som ni har hamnat i en tråkig sits och jag hoppas att det ser positivare ut efter ert möte med mäklaren.

Detta visar klockrent på att det svenska systemet, där en mäklare som jobbar på uppdrag av säljaren även ska tillgodose köparens intressen, har stora brister. Det enda rimliga vore ju att säljaren har en rådgivare och köparen tar hjälp av en annan rådgivare!

larsg skrev:
Det enda rimliga vore ju att säljaren har en rådgivare och köparen tar hjälp av en annan rådgivare!
Precis. Så är det t.ex. i England. Visserligen kan man tycka att köp / försäljning av hus där är överbyråkratiskt och det kostar en bra slant extra att arvodera diverse jurister hos både köpare och säljare. Poängen är dock att allt arbete sker innan försäljningen. När denna är genomförd har köparen inget ( i alla fall mycket lite) att göra anspråk på gentemot säljaren utöver kontraktet (och tvärtom) då alla fakta och eventualiteter redan är noggrant täckta i avtalet. Kartläggningen av fastigheten t.ex. är långt mer vittomfattande än vad som sker i Sverige. Hela historien av byggen, tillbyggen, ledningar etc. sedan begynnelsen skall vara dokumenterad och följa med vid varje överlåtelse. Saknas tex ett dokument från 1924 kan det bli problem.

En knepighet vid husköp i Sverige, som jag själv erfarit, är att man på objekt med stor efterfrågan ( = budgivning) sluter köpeavtal och lägger handpenning innan man hunnit ta dit en egen besiktningsman. Helt galet egentligen.

Det där med England är visserligen lit Off topic, men i England så har du inget bindande köpeavatal förrän på tillträdesdagen. Så i princip så kan du komma med ditt flyttlass, och säljaren kan helt simpelt säga, skall du flytta in i dag så vill jag nog ha 100 000 till, eller "jag hittade en bättre köpare i går på puben". Och på samma sätt kan köparen helt enkelt utebli från tillträdet, och senare meddela att grannhuset såg trevligare ut så jag köpte det istället.

Allt utan någon skadestånds konsekvens.

skönt att höra vettiga åsikter.. jag inser ju i efterhand hur naiva vi varit.. men det va mäklar assistenten som kollade offerter, på säljarens begäran antog jag.. insåg inte att jag skulle varit där... frågade ju och så sa de nej.. man måste väl lita på svar? och med en son på 5 månader.. ja.. katastrof...
fan nu har man alla om och varför?? det är ju lätt nu... men en kacklande assistent så gavs det inte massor av tillfällen att reagera på allt,,,, och detta hände åtta på kvällen.. när man ammar natt och går upp halv fem så ja då blir man lurad....
Jag hoppas ändå att saker ska kunna ställas till rätta... damen på reklamationsnämden för mälare sa att assistenten haft för stor roll vid denna försäljning tyckte hon och att det var ett dåligt underarbete av dem... så vi hoppas..,,

hempularen skrev:
Det där med England är visserligen lit Off topic, men i England så har du inget bindande köpeavatal förrän på tillträdesdagen. Så i princip så kan du komma med ditt flyttlass, och säljaren kan helt simpelt säga, skall du flytta in i dag så vill jag nog ha 100 000 till, eller "jag hittade en bättre köpare i går på puben". Och på samma sätt kan köparen helt enkelt utebli från tillträdet, och senare meddela att grannhuset såg trevligare ut så jag köpte det istället.

Allt utan någon skadestånds konsekvens.
Helt riktigt. Så är det. Man kan hoppa av från bägge sidor in i det sista. Eftersom heller ingen handpenning erläggs står köparen ingen ekonomisk risk.

Hemmakatten
Nu tycker jag att vi fortsättningvis försöker hjälpa Pollyman med hans problem.

Diskussionen om köp/sälj av fastigheter utomlands är jätteintressant, men öppna en ny tråd för den istället.

När det känns tungt så är det enda att jobba framåt och konstruktivt. Försök prioritera och ta en sak i taget.
- red ut vad som behöver göras. Hur bråttom är det, måste det göras omedelbart? Om inte, planera in det så att det passar bättre med alternativt boende, osv. Verkar det bli jättedyrt, undersök om det kan göras i etapper och vad ni själva eller bekanta kan göra.
- på vilka premisser har mäklaren gett underlag och vilka utfästelser har gjorts? Skriv ner det, var strikt, kolla med utomstående om hur starkt case ni har. Ta en diskussion med mäklaren, säger han nej->gå till hans chef->anmäl till mäklarförbundet. Det är alltid bättre att börja med en diskussion och se hur långt man kommer innan man gör anmälningar och anlitar jusrister. Det låter ju väldigt underligt att mäklarassistenten tar in offerter och bedömer vad det kan kosta, det är ju normalt köparens ansvar. Så det är oerhört viktigt att analysera vad som utlovats/gjorts.
-

Mikael_L
Du skriver "Vi vill ha huset fortfarande..", betyder det att ni fortfarande kan avstå köpet?
dvs att kontraktet inte är skrivet än alternativt att ni har klausuler där som kan häva köpet?

Annars håller jag med föregående. Samla ihop alla "bevis", allt skrivet material, alla ev mail, sms och annat. Skriv ner så exakt som möjligt vad som sagts muntligt, när (så exakt som möjligt) och av vem. Nu direkt då minnet fortfarande inte har svikit allt för mycket. Skriv också ner när dessa anteckningar görs.

Jag har dock inte något tips på vad man kan göra åt försumlighet från mäklare, förutom att anmäla osv. Men det hjälper väl inte er ekonomiskt.

Om ni så småningom verkar hitta någon juridisk utväg, lyssna mycket noggrannt på vad er advokat tror om utgången, låter han det minsta tveksam så är det kanske bäst att dra bromsen direkt, innan det har dragit iväg en massa advokatkostnader.

Jag tycker mig se en liten ljusglimt i det som står här.

Du skriver att "de kommer aldrig att hinna bli klara", och även något om att tillträdet försenas om jag tolkar det rätt?
Är det så att felet skall åtgärdas före ert tillträde? Alltså medan huset fortfarande ägs av säljaren?

I så fall kan det tänkas att det är säljaren som är ansvarig för att det blir klart i rätt tid till rätt pris, inte ni.

Vad står det igentligen i ert avtal?

Det verkar konstigt att priset justeras pga renoveringskostnader före tillträde.
Ni ska absolut inte ingå ett avtal om att betala sådant som görs före tillträdesdagen.
Fram tills tillträdesdagen kan ni backa ur affären, frågan är bara vad det kostar.
Ni behöver definitivt hjälp av en jurist!

/Hasse

Mikael_L
b_hasse skrev:
Det verkar konstigt att priset justeras pga renoveringskostnader före tillträde.
...
Jag uppfattade det som att det "helt enkelt" gällde en omförhandling om köpesumman efter upptäckta fel vid besiktningen. I ett sådant läge kan ju förhandlingen väl sluta i vilken summa som helst, bara köpare + säljare är överens. Men det verkar som att mäklaren har lagt sig i, och varit med och bedömt kostnaden, vilket knappast är dennes uppgift.

edit:
Men jag tycker att den intressantaste frågan just nu är om köpet redan är helt färdigt eller om det fortfarande finns möjlighet att dra sig ur köpet. För i så fall har ju TS en förhandlingsposition kvar.

Mikael_L skrev:
Jag uppfattade det som att det "helt enkelt" gällde en omförhandling om köpesumman efter upptäckta fel vid besiktningen. I ett sådant läge kan ju förhandlingen väl sluta i vilken summa som helst, bara köpare + säljare är överens.
Ja, så är det nog. Problemet är att nödvändiga reparationer i så fall måste göras efter tillträdesdagen.
Det finns tid att spara om arbetet startas omedelbart. Det ska i så fall inte göras prisjustering för arbete som utförs före tillträdesdagen, det arbetet ska säljaren betala.

Man måste alltså vara överens om vilket skick huset ska vara i på tillträdesdagen.

/Hasse

Vilka arbeten skall utföras för att komma till rätta med fukten i torpargrunden? Är huset verkligen obeboligt under tiden som arbetena pågår? Kan man få lite mer fakta kring den problematiken?

Avskrivning för dolda fel kan vara lite dumt men om inte besiktningsmannen funnit något annat så borde det vara rätt lugnt.

Och, jo jag försöker fokusera på det praktiska, det känslomässiga med att flytta in i något som kanske inte är helt färdigt förstår jag men det är ett annat problem.

/Kent

nej man kan inte bo i huset under tiden. Alla golv ska rivas. Det finns väggar som fukten gått upp i( fick vi veta av en av de killar som lämnat offert. När han var där för att kolla va besiktningsmannen där, något vi inte blivit informerade om. Han sa det då. Allt han sagt står inte i papperna.. så visst blåsta även där) Aledningen till att vi fick nedsatt pris var för att om man gör ett sådant omfattande arbete följer ju garantin den som anställer folket för att göra det. Jag kollade detta med allmänna reklamationsnämden och det stämde ju. Sedan fick vi in offerter från mäklar assistenten.. väldigt varierande i pris något jag inte reflekterade över just då... i vissa ingick stambyte( men det får ni betala sa mäklar assistenten för varför ska säljaren betala för era nya rör??) i andra inte . Men som den killen VI fått offert av sa Vi byter ALLTID stammar när grunden e så risig som denna för man kan inte lägga cement på gamla rör , då kan inte vi ge garanti på vårt jobb.
När man tänker efter jhar vi ju haft väldigt lite att göra med mäklaren och assistenten satt med och snackade under hela kontrakt skrivningen(och pratade) och argumenterade för varför vi skulle betala ditten och datten. Vi kan bara hoppas att detta går bra. Vi har ju alla offerter och assistentens handskrivna papper....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.