Jag var på mäklarens kontor i måndags med ett brev som vår advokat skrivit. Hon sa jag kan inte kommentera ärendet. Jag ska prata med min advokat. Sedan tar hon ledigt i flera dagar. Hon lämnar sin assistent att svara på frågor och den nye mäklaren på hennes kontor. Han sa jag vill inte ha med detta att göra.....
Sedan berättar de att de betalat ut handpenningen till säljaren. De ska enligt kontraktet stå på mäklarens konto till hela affären e klar. mäklar assistenten förklarar att de är fördiga med denna affär??
Pratade med säljaren som ska gå till advokat och inte tänker betala tillbaka handpenningen... ja soppan tjocknar..... Jag sa att gör det men din mäklare har häcken full just nu så hon kommer inte att försöka hjälpa dig!! Hon lät spak och jag tror att hon inser att hon e själv i sin härva... sedan förkarar vår bankman att han inte vill låna ut pengar till oss?? jo för han tänker på oss?? Vi har aldrig haft en betalningsanmärkning vi har båda fasta jobb.... vi har ut närmre 30000 tillsammans i månaden... ett billån på 75000 är allt?? så vi letar ännan bank... KNÖLFÖDA!! vår lägenhet är snart borta och vi vill ju ha detta huset.... grus under våra fötter... sanslöst!!
 
vad har hänt?
ett gammal hus såldes med friskrivningsklausul ( handpening betalt, kontrakt underskrivet). Fukt i grunden upptäcks, säljaren tar på sej att åtgärda ... det mest akuta till brukbart skick? Köparen utökar reparationsomfattning, på grund av det dröjer inflyttningen längre än det var tänkt, grundens renovering innebär att köparen ska själv betala för gjutning , nya avloppsrör ny ytsikt , elinstallation visar sej vara gammal och... kanske farlig.
Köparen hittar ett annat hus och bryter köpkontrakt. Säljaren vill behålla handpenning ....och kanske vill ha ersättning för omkostnader i samband med brutet affär? Har jag fattat det rätt?

Jag har en känsla att det inte är gratis att dra sej ur ett husköp oavsett om man vinner i rätten mot en mäklare eller ej.
Ibland är det biligare och lugnare att genomföra köpet och sälja vidare själv :).
gaia
 
vi får ju i så fall de problem son hon skulle haft... dvs vi får stå för garanier av ett hus när vi inte bott idet? det är inte rättvist. Det är inte vårt fel att hennes hus e dåligt. Hon skulle skött det bättre. Det är inte heller vårt fel att de hade så brått att med denna affär. Hade vi fått 24 timmar till hade kontraktet aldrig skrivits på.
 
hon får också ta sitt ansvar som säljare. men visst som jag förstår det har de aldrig ansvar. Vilket gör att vi har en mäklare som får göra som hon vill en säljare som gör som hon vill och sedan ska köparna stå för allt detta. Ska vi inte kunna lita på de mäklare som finns?? Då har de ingen funktion coh då ska de dessutom inte kunna skriva lagliga dokument som ställer till det för vanliga människor. Allt vi ville vär att köpa ett hus. Inte renovera det... vi har 3 barn och inten tid och dessutom ingen kunskap om detta.....Mäklaren har inte sett till vårt intresse.... Återigen mäklaren ska se till både köpare och säljares intresse... Hade hon gjort detta hade detta köp aldrig gjorts. Det står faktiskt i mäklares regler att hon ingående ska förklara och se till att köparen förstått vad villkoren betyder. Detta gjorde hon inte . Vad säljaren anbelangar har hon haft otur när hon valt mäklare, liksom vi.
 
Mäklare är i allmänhet riktiga jävla svin som utan att blinka kan förstöra livet och ekonomin i flera år för barnfamiljer för att tjäna några fjuttiga tusenlappar själv . :)

Sen så ska du inte blint lita på hantverkare heller, även om de verkar ärliga och seriösa.
 
Pollyman skrev:
Allt vi ville vär att köpa ett hus. Inte renovera det... vi har 3 barn och inten tid och dessutom ingen kunskap om detta.....Mäklaren har inte sett till vårt intresse....
Herregud människa. Har du inget eget ansvar? Du kan väl inte skylla dina egna misstag på andra!
Oavsett om mäklaren ska tillvarata bägge parters intressen så fråntar ju inte detta dig allt ansvar.
Du menar väl inte på allvar att du gör ditt livs största investering utan att ha koll på vad du gör?
Ofattbart!

P.
 
Pollyman skrev:
Hon skulle skött det bättre. Det är inte heller vårt fel att de hade så brått att med denna affär. Hade vi fått 24 timmar till hade kontraktet aldrig skrivits på.
Det är alltid enkelt att vara efterklok. Men du säger om ni fått 24 timmar till så hade kontraktet aldrig skrivits på! Varför tog du dig inte dessa 24 timmar? Hur kan du hävda att de hade bråttom när du själv skrivit på avtalet utan att kontrollera allt själv?

Ett husköp är bland det störst man gör i livet, och inget som man skall stressas till, om de nu inte kunnat hålla huset i 24 timmar till er, så skulle du bara tackat för dig och sagt att du inte stressar igenom ett husköp, och har de andra köpare som gör det så får de sälja till dem. Du kan ALDRIG skylla på säljare i detta fall, du har själv stresst dig igenom köpet. Det är ju knappast så att det stått med en pistol i tingen på dig och tvingat dig att skriva på kontraktet...

- M
 
Visst har du en synpunkt här. Jag erkänner bredvilligt att jag varit godtrogen och en idiot. Men sedan är det också så att det ÄR mäklarens jobb att lotsa både säljare och köpare igenom affären. Vi hade aldrig varit i denna sits om detta hade varit ett faktum. eller om vi var vana att vara i denna sits.... Inte alla är duktiga på att förhandla då. En mäklares jobb är att hjälpa både säljare och köpare. Hon får INTE skriva in klausuler vid kontraktssrivandet. Inte heller göra min undrsökning och neka oss den rätt vi har till den. Detta har hon gjort. Hon har hotat att stämma oss. Vilket inte är hennes rätt utan säljarens... inte en enda gång har hon sett till VÅRT intresse. Dessutom skulle hon hjälpa oss ALLA när problemen om kostnaderna kom upp, När vi förstod att huset skulle kosta nästan en halv miljon mer är vad som vi hade i lånelöfet?? När vi gjorde klart att vi inte kunde köpa huset... då skulle hon varit med och försökt reda ut detta. Det är hennes jobb... istället tog hon semester och nu nästan 2 månader senare har inget hänt.
Visst är jag godtrogen men en mäklare har ju arbetsuppgifter.. Varför som säljare betala för dessa när de inte blir gjorda?. Då fyller ju inte mäklaren ingen funktion varken för säljare eller för köpare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.