Grantoppen skrev:
Hej Sierra,

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men kan inte ev. kronofogden hjälpa till med handräckning? Om muren bevisligen är inne på din fastighet så borde dom kunna ålägga din granne att flytta den eller så gör dom det och skickar fakturan till honom.
Du har koll! :)
Kollat upp vad som gäller och i mitt fall kan kronofodgen gå in med en sk. särskilld handräckning - och i detta fall även ev. ett Interimistiskt beslut vilket är mer brådskande - tex. om en väg blockerad eller dylikt.

Särskild handräckning används när någon olovligt rubbat besittning eller på annat olovligt sätt hindrat sökandens rätt till viss egendom. Särskild handräckning används också för att möjliggöra brukande av egendom som olovligen hindras. Det ska användas vid egenmäktiga besittningsrubbningar.
Särskild handräckning används också då detta föreskrivs

Bara att be fogden komma med en schaktmaskin då! :cool:

Återstår bara att förklara för den trilskande grannen att du ämnar bredda vägen så mycket som lantmäteriverkets utmätning tillåter. Ta med lite lektyr i fråga om paragraferna ovan till honom och fråga om han frivilligt river muren eller om du behöver ta med kronofigden när det sker.
Eller skicka frågan med rekomenderat brev, så minskar risken att du får skit för att du förstör hans egendom (muren). Ge honom lite tid att riva/flytta den själv.

Har skrivit ett brev finns här att läsa för de som är intresserade.
Synpunkter mottages tacksamt.

( OBS - detta är ett första utkast - stavfel finns - )

BREV ( PDF - FORMAT )

Tycker du skall lägga till att den dag grannen reparerar/ändrar sin mur skall den i sin helhet flyttas in på dennes mark. Detta i den händelse grannen väljer att betala för sprängning på andra sidan vägen. Grannen har tagit en bit av din mark, och du skall inte acceptera att detta permanentas.

Klargör också att ditt erbjudande att ta bort muren gratis inte innefattar byggande av en ny mur, eller återställande av gräsmattan mm.

Bra input!

P
"Förhalas ärendet vidare skickas ärendet till kronofogden" skulle kunna kompletteras med ett datum så är det ingen tvekan om när du tycker att han förhalar.

"Några kostnader för borttagandet av muren avser jag inte att belasta dig med," ser jag som riskfylld formulering för det är svårt att veta vad som kan inträffa och om du då skrivit under ett papper på att du inte kommer belasta honom med några kostnader kan du eventuellt ligga risigt till vid en eventuell tvist. Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara men det känns riskabelt att lova en sån sak.

bra-byggare skrev:
"Förhalas ärendet vidare skickas ärendet till kronofogden" skulle kunna kompletteras med ett datum så är det ingen tvekan om när du tycker att han förhalar.

"Några kostnader för borttagandet av muren avser jag inte att belasta dig med," ser jag som riskfylld formulering för det är svårt att veta vad som kan inträffa och om du då skrivit under ett papper på att du inte kommer belasta honom med några kostnader kan du eventuellt ligga risigt till vid en eventuell tvist. Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara men det känns riskabelt att lova en sån sak.
Ang. kostnaderna så har du helt rätt, ska omformulera lite. Kanske tar bort den biten helt.

Däremot har jag lite svårt att sätta ett datum för kronofodgen - eftersom jag vill ge vederbörande 14 dagar efter mottagningsbeviset är mig tillhanda - jag vet ju inte om vederbörande är på semester eller dyl..

Är jag för snäll?
;)

Jag tycker du är VÄLDIGT snäll.:)

Ja, du är väldigt snäll! Jag håller med om att du inte ska utlova att andra står för kostnaden även om du själv kan tänka dig fixa rivningen. Dessutom kan det hända att det ligger några stora stenbumlingar precis innanför muren som gör att det blir större skador på gräsmattan än vad man i dagsläget tror. Du bör också vara tydligare med datum och att han ska svara på något sätt inom rimlig tid; i annat fall låter du Kronofogden ta över ärendet. Jag är tveksam till att du kan starta upp rivningen om han inte svarar alls - myndigheter kan göra så men jag tvivlar på att privatpersoner kan.

Hemmakatten
Du kan inte bara riva muren. Anser att de inlagg som foresprakar egenmaktig rivning har fel. Aven om du gar till kronofogden sa kan grannen vagra riva. Da maste du ga vidare till tingsratten. Fast egendom och dess tillbehor har ett starkt skydd, aven fast det ar uppfort pa annans mark. Kontakt jurist for vidare information.

Framför allt så måste man ta i betraktande att muren har stått där i 15 år. Så eventuella brott som husägaren kan ha gjort sig skyldig till kan i dag vara preskiberade. Vilket skulle kunna göra det nästan omöjligt för dig att riva muren på en laglig väg.

- M

Vi har ju även Jordabalken att tillgå: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm

3 Kap, 11 §

Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom.
Lag (2003:626).

Det finns mao möjligheter att utkräva ersättning för de extra kostander som muren orsakar. Exvis sprängning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.