Rent juridisk och enligt alla lagtexter, vad gäller egentligen för en brygga som ligger på jordbruksmark ?

Enligt strandskydd så står det så här:
Där strandskydd råder är det förbjudet enligt 7 kap 16 § miljöbalken att:

* uppföra nya byggnader, t ex sommarstuga, bastu eller båtskjul,
* ändra byggnader så de kan tillgodose ett väsentligen annat ändamål än de tidigare har använts till, t ex bygga om en fiskebod till en sommarstuga,
* utföra grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten, t ex trädfällning, inför planerad bebyggelse som avses i punkterna ovan,
* utföra andra anläggningar eller anordningar som hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område, eller som väsentligen försämrar livsvillkoren för växt- och djurarter. Exempel på anläggningar eller anordningar som kan vara förbjudna är bryggor, planteringar, flaggstänger, trädgårdsgångar, staket, golfbanor och campingplatser,
* utföra andra åtgärder som väsentligen försämrar livsvillkoren för växt- och djurlivet, t.ex. muddring och spridning av gödsel eller bekämpningsmedel.

Förbuden ovan gäller inte för byggnader, anläggningar, anordningar och åtgärder som behövs för jordbruket, skogsbruket eller yrkesfisket, under förutsättning att de inte är avsedda för bostadsändamål. Detta gäller endast om näringsomfattningen är sådan att den medför ett tillskott av betydelse för näringsidkarens försörjning.
Och i allemansrätten står det så här om bad och båt
Bad och båt
Du får bada, förtöja din båt tillfälligt och gå iland nästan
överallt, utom vid tomt eller där det är särskilt tillträdesförbud,
t ex till skydd för fågellivet eller för sälarna.
Annars gäller samma hänsynsregler som vid camping.
Du får endast förtöja tillfälligt vid annans brygga förutsatt
att det inte hindrar ägaren. Är du tveksam, kontakta
markägaren
samt så här i campingdelen:
Camping
Det är tillåtet att slå upp ett tält för något dygn på mark
som inte används för jordbruk och som ligger avlägset
från boningshus. Ju närmare bebodda hus och ju större
risken är att du kan störa någon, desto större anledning
är det att be markägaren om lov. Kravet på hänsyn är
ännu större vid fri camping med husvagn eller husbil.
Sådan camping begränsas för övrigt av Terrängkörningslagen.
Men, får jag fiska, bada, fika, sola eller fotografera fågellivet från någons brygga som inte ligger på deras tomt ?

Som jag tolkar det så får man tillfälligt använda annans brygga som inte ligger vid tomt till fiske, sol, bad, foto etc, under förutsättning att man inte hindrar ägaren att bruka den fullt ut, eller på något sätt förstör bryggan. Det finns ju inte så mycket rättsfall att luta sig emot, utan det är "sunt förnuft" som råder.

Hur är det med att använda saker som finns på bryggan ?

Bänkar, stolar, bord etc ?

Allemansrätten ger, enligt min tolkning, inte rätt att använda lös egendom, men jag antar att det "lätt blir så" om det är ett frekvent nyttjande av bryggan från allmänhetens sida.

Det är svårt att komma till rätta med också. Det är inte precis ett brott som polisen prioriterar, och jag vet inte ens om det har ett verkligt straffvärde att man suttit på någons stol, eller ätit en bulle på någons bord. Skyltar bryr sig många inte om, och att hägna in med strömförande taggtråd är inte heller vettigt...

Strandskyddet innehåller förbud mot att privatisera strandområden, dvs att bygga anläggningar mm som gör att allmänheten uppfattar området som privat tomtmark. Man får tex inte sätta upp staket, låsa grindar mm med detta som huvudsyfte.

Detta innebär å andra sidan inte att det är fritt fram för allmänheten att utnytta den egendom så råkar finnas inom strandskyddat område. Egendomen kan ha tillkommit innan strandskyddet trädde i kraft, eller ägaren kan ha en dispens.

Om jag tex har en strandbod 20 m från havet så får inte allmänheten sova över i den, däremot får dom gärna sitta och fika mot väggen. Är jag där själv så måste folk respektera detta och inte störa.

Vi har ofta folk här, alltifrån de som står utanför köksfönstret helt bekymmerslöst till försynta campare som vill tälta en natt på något fält. Ofta vet man inte vad som gäller och vi som bor vid havet får ha lite tålamod och förklara reglerna när det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.