17 722 läst ·
14 svar
18k läst
14 svar
hur nära får bonden bruka mark?
Såg när jag kom hem idag att bonden som brukar "ödemarken" brevid min tomt hade plöjt upp den.
Han brukar slå marken en gång om året typ, men nu hade hade han arbetat på.
Han hade gått väldigt nära min tomtgräns, men det är ju hans mark.
Fast jag har för mig att man måste vara fyra meter från någons tomtgräns med stängsel,
gäller det för vanligt brukande av mark oxå?
Inget ont om bonden, jag bara funderar. Ska han odla solrosor eller majs,
så kan man ju känna sig lite instängd..
Well well.. nu ska jag äta frukost.
Han brukar slå marken en gång om året typ, men nu hade hade han arbetat på.
Han hade gått väldigt nära min tomtgräns, men det är ju hans mark.
Fast jag har för mig att man måste vara fyra meter från någons tomtgräns med stängsel,
gäller det för vanligt brukande av mark oxå?
Inget ont om bonden, jag bara funderar. Ska han odla solrosor eller majs,
så kan man ju känna sig lite instängd..
Well well.. nu ska jag äta frukost.
Du odlar väl själv gräsmatta ända ut till tomtgräns så varför skulle inte din granne få odla vad han vill?
Köksträdgårdar är ofta också placerade i ett hörn på tomten.
Vill han sätta upp ett stängsel kan han göra det i gränsen också. Precis som villaägare sätter staketet.
Skulle se rätt roligt ut om det gick en 4+4 meters remsa som ingen får använda längs tomtgränser
Köksträdgårdar är ofta också placerade i ett hörn på tomten.
Vill han sätta upp ett stängsel kan han göra det i gränsen också. Precis som villaägare sätter staketet.
Skulle se rätt roligt ut om det gick en 4+4 meters remsa som ingen får använda längs tomtgränser
Det hela ingår så att säga i charmen med livet på landet. Ungefär vad som helst kan hända med jordbruksmark. I bästa fall har man vackra slåtterängar framför sitt hus, men det kan lika gärna bli energiskog eller bete för kor med åtföljande flugproblem. Det är bara att gilla läget och njuta av naturen!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det måste åtgärdas... om man har en brunn nära tomtgränsen tror jag inte de får häva ut gödsel/gödselvatten hur som helst...
Sen måste de ju få veta att man har en brunn där oxå på något sätt...
Sen måste de ju få veta att man har en brunn där oxå på något sätt...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om man har fått tillåtelse att ha en vattentäkt där så tror jag inte bonden har tillåtelse till odling med gödsel där ?Snailman skrev:
Iof kan en brunn vara rätt djup - undra hur mkt en 100-150m brunn påverkas av ytgödsel ?
Det torde finns ngt i kommunstadgarna om sådant - borrning av brunn är väl bygglovspliktigt ?
/K
Nej, borrning av vattenbrunn är inte bygglovspliktigt. Däremot måste brunnsborraren skicka in uppgifter om brunnen till Brunnsregistret på SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) i Uppsala. Vill man, kan man gå in på www.sgu.se och gå till Brunnsarkivet och kolla vilka brunnar som finns i tex närheten av där man själv bor.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Brunnen skall inte påverkas överhuvudtaget om den är korrekt utförd enl. normbrunn 97. Brunnen skall då vara tätad mellan berg och foderrör så att inget ytvatten kan tränga in.
En annan kul sak är att om han väljer att hålla betesdjur på marken kan han faktiskt kräva dig på halva kostnaden för stängslet.
Ett tips håll dig vän med bonden, han har mycket stöd i lagen.
En annan kul sak är att om han väljer att hålla betesdjur på marken kan han faktiskt kräva dig på halva kostnaden för stängslet.
Ett tips håll dig vän med bonden, han har mycket stöd i lagen.
Lag (1933:269) om ägofred http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1933:269
Det är bara om båda parter har djur som man delar på kostnaden, annars betalar lantbrukaren 75%.
Det är bara om båda parter har djur som man delar på kostnaden, annars betalar lantbrukaren 75%.
Markägaren kan ju plantera en zon med låt oss säga 10m bredd med energiskog precis utanför tomtgränsen,då blir det ju inga problem med markbearbetning och eller gödselspridning.....bonnen skrev:
det växer acceptabelt utan gödsel
haha! denna tråd hade jag glömt!
Bonden sköter sig bra, och jag har havre som granne.
Han har tom plöjt ner en hel del av björnlokorna på andra sidan fältet, det känns bra!
borde bjuda över han på fika nån da...
Bonden sköter sig bra, och jag har havre som granne.
Han har tom plöjt ner en hel del av björnlokorna på andra sidan fältet, det känns bra!
borde bjuda över han på fika nån da...
Klicka här för att svara