Thermohus byggde vårt drömhus och vi flyttade in strax före jul. En vecka före slutbesiktningen visade det sig att takhöjden på övre plan var 2.36 istället för 2.40 (enl kontraktet, TH egen objektbeskrivning och byggnormerna). Vi resonerade att det TH inte levererade vad vi kom överens om och drog av den summan från slutfakturan som motsvarade volymen som vi inte fick.

TH fick spader och hotade med stämning och juridiska åtgärder. Vi trodde aldrig att de kunde gå så långt för en summa som motsvarade knappt 2% av kontraktssumman. Vi hade fått våra exklusiva måttbeställda garderobsdörrar förstörda. Nu är de vingliga och sneda pga av TH:s ingrepp för att få dem att passa in. Vi har fått andra bekymmer som jag inte vill nämna här. Nämnas ska att TH redan på nedre botten gjort bort sig och sänkt dels hela taket för att få in spotlights och i hallen sänkt ytterligare 10 cm för att få in en rör som drogs fel. Det ledde till att vi har olika takhöjder i en öppen planlösning.

Hur som helst så har det hela hamnat hos tingsrätten. Vi har fått rådet att vi i vår tur ska stämma TH för kontraktsbrott och andra svider pga den lägre takhöjden. Har någon i det här forumet erfarenheter från liknande fall?
Sundby
 
Hej,

Ta upp alla fel ni kan, bevisför med allt, bilder besiktningsprotokoll mm. Ta upp era beställda varor, deras värden mm. OCH begär inte orimligta summor, det är bättre att ni vinner. Tex har jag lärt mig att i Sverige finns inget som heter sveda o värk. Vi tvingades bor borta 10v med en 6mån bebis och fick inte med detta tror att vi kunde visa på detta - det anses som sveda o värk i princip.

Dåligt av thermohus, de borde väl ha lite goodwill?

Om Thermohus drivit det till tingsrätten, vad säger deras stämningsansökan? Låter ju orimligt att de skulle stämma er när det borde vara tvärtom? eller ligger det bland infon du inte vill dela med dig av?
 
Kan inte påstå att jag har direkt egen erfarenhet av liknande.

men om man skall fundera lite över era chanser att få rätt:

Oerhört mycket tror jag bero på historia i projektet. Dvs vilken typ av avtal hade ni, vem var konstruktionsansvarig. Exakt varför har det blivit fel takhöjd på övervåningen? osv.

Om dcet ex. är en delad entrepenad, och det överhuvudtaget kan antydas att felen beror indirekt i 10 led på en ändringa av förutsättninagr från er (typ, beställninga av spottar efter att ritningarna gjordes, är ett nästan direkt ansvar på er att inse att det innebär sänkt takhöjd).

Gäller det en totalentrepenad så kan man ligga illa till om felen kan hänföras till ändringar som ni beställt. Då vet jag att det förekommer att byggföretag hävdar att tillägget är gjort utanför totalentrepenaden, varvid hela ansvaret även för konstruktion och hållfasthet hamnar på kunden som kanke bara beställde en annan parkett till vardagsrummet.

Som jag berättat tidigare i en annan tråd här drabbades en f.d kollega av detta. I ett område med ca 20 hus byggda samtidigt blev mellanbjälklaget så underdimensionerat att det faktiskt knäcktes i ett hus (i övrigt kunde man se i taket på bottenvåningen var folk gick på övervåningen). Byggaren skyllde på att hela projektet med samtliga hus hade beställt golvvärme till andra våningen, byggaren hävdade med framgång i rätten att golvvärmen inte ingick i totalentrepenaden och att varje kund därför var personligen konstruktionsansvarig för den försvagning av bjälklaget som golvvärmen innebar.

Sätt er ned och samla ihop all dokumentation ni har om beställningsprocessen och byggprocessen. Gör minnesanteckningar om allt som har sagts och försök tidsbestämma när (eller inom ett spann av dagar veckor etc.). Dvs skaffas bevis för när de beslut som möjligen kan göras ansvariga för felen togs, i förhållande till när ni beställde osv.

Lek "djävulens advokat" eller hellre låt en bekant göra det. Försök hitta även de mest absurda resonemangskedjor som byggaren kan tänkas ta till för att lägga ansvaret på er, och hitta sedan motbevis. Jag tog exemplet med mellanbjälklaget för att peka på ett sådant helt absurt resonemang som gick hem (vet inte hur det gick sedan).
 
Men vilket thermohus är detta? det är väl inte det företaget som gick i konkurs förra hösten?
 
Om det är pengar i en storlek som ni anser att det är värt att lägga tid och resurser på de kommande åren skall ni börja med att kontakta en mycket duktig advokat med fastighetsjuridik som specialitet. En timme eller två med denne brukar rätt snabbt kunna reda ut vilka möjligheter ni har att vinna ett mål som detta.

Generellt kan sägas att juridiken runt detta inte är glasklar, inte alltid logisk och den är mycket tidskrävande att sätta sig in i för dig.

Därför skulle jag verkligen rekommendera att ni går igenom hela fallet med en advokat som har detta som specialitet innan ni börjar stämma en hustillverkare.
 
Tack för alla råd jag har fått. Jag ska försöka svar på alla frågor för att få klarhet. TH stämningsansökan säger att de inte har fått betalt för det de levererat och att vi inte förklarat att vi är missnöjda med leveransen, utan bara lät bli att betala. Det är konstigt, eftersom vi redan från början visade vårt missnöje med den lägre takhöjden och krävde kompensation. Att TH inte tänker på Goodwill beror väl på kortsiktigt tänkande. De vill ha betalt för det de levererat fastän det är fel på leveransen. Att kunden är missnöjd struntar de totalt i.

TH är den som uppstått efter konkursen. Dvs. Thermohus Försäljning AB.

TH hade totalentreprenad förutom plattan, men plattan har inget med felet att göra. TH ansvarade för konstruktionen. Man kan inte säga att felet beror på ändringar som vi har gjort. Vi har från första början motsatt oss en lutning i undertaket. När vi började bygget skulle taklutningen vara 7 grader som ändrades till 3 grader och slutligen blev 2 grader. Eftersom det är ett vinkelhus och vinklarna måste mötas skulle det se jätte konstigt ut utan ett plant undertak. Så vi kämpade för att få ett plant undertak. TH gick med på det. Det de inte räknade med var att de inte hade några marginaler. Det var först när garderobsdörrarna skulle på plats som TH upptäckte att takhöjden var lägre än beräknat. Då försökte de med att det kostade de extra att plana ut undertaket och de skulle bjuda på den kostnaden om vi accepterade den lägre takhöjden. Det var bara det att den kostnaden hade de bjudit oss tidigare på för de olika breda trappräckena.

Måste bara nämna att både de olika breda trappräckena och den lägre takhöjden står som fel i slutbesiktningen.

Självklart måste vi ta in en advokat. TH verkar inte ha bättre för sig än att stämma sina kunder. Jag förstår inte hur de har råd med det. De har fortfarande fyra månader efter flytt inte klarat av alla punkter i slutbesiktningen. Vi har dessutom efter flytten sett många andra fel som fellutande handfat som gör att vattnet inte rinner in i avloppet och mycket annat. De vägrar att börja arbeta med reklamationer innan de fått in slutfakturan säger de. Slutfakturan tänker vi inte betala innan alla punkter i slutbesiktningen är avklarade.

Väldigt trist att flytta in i sitt drömhus med konflikter och tvister och ett hus som fortfarande inte står helt färdigt efter flytt. Det var verkligen en helt annan ton innan vi skrev kontraktet. Måste bara tillägga att vi under byggtiden hade en ganska hyfsad dialog med TH som visade sig vara mycket flexibla. Byggmästaren på plats var också tjust att ha o göra med. Extra trist att det sluta såhär.
 
Det är ju såvitt jag förstår ganska vanligt i byggföretag att de till varje pris måste hålla även en felt döfödd fodran levande över ett viss datum. Detta som en förberedelse för konkurs. Så länge fodran drivs in så behöver de inte skriva av den även om det är en ren luftfaktura. Det gäller att bolaget ser ut att inte vara på obestånd en viss tid (vet ej tiderna) före en konkurs. Annars kan konkursförvaltaren kräva tillbaka diverse tillgångar som ägarna plockat ut i god tid före konkursen.
 
Men det kan inte vara gratis för TH att anlita advokater som hanterar de här ärendena. Dessutom är inte summan så stor att det är värt en stämning. Ägaren till TH nämnde vi ett tillfälle att hade vi bett om rabatt så hade vi fått det, men eftersom vi vägrade att betala så är han beredd att gå hur långt som helst för strunsumman. Jag tror att det har blivit en personlig strid för honom. Att det kan vara en förberedelse inför en konkurs har jag svårt att tro, men det är inte helt omöjligt.
 
Hempularen skriver:

Byggaren skyllde på att hela projektet med samtliga hus hade beställt golvvärme till andra våningen, byggaren hävdade med framgång i rätten att golvvärmen inte ingick i totalentrepenaden och att varje kund därför var personligen konstruktionsansvarig för den försvagning av bjälklaget som golvvärmen innebar.

Det måste ha stått i det finstilta att byggaren inte ansvarar för ändringar... och att varje kund blir personligen ansvarig. Annars har jag svårt att tro att rätten kunde köpa detta.

Men är det inte byggarens skyldighet att informera kunden om konsekvenserna?
 
Ja e inte bitter...

fast som drabbad i förra vändan med "gamla" Thermohus skickas följande sedelärande historia:

Himmelsguden Zeus ville kröna fåglarnas konung, och bjöd alla att infinna sig, för bedömning av vilken som var vackrast. Alla fåglar började ansa sina fjäderdräkter och plockade då bort en del överflödiga fjädrar från sina skrudar.

Kajan, som var så eländigt svart, tog i smyg för sig av de andra fåglarnas avlagda, men färgglada fjädrar. Den stoppade in dessa lite här och där bland sina egna svarta fjädrar. På så sätt blev kajan till slut ganska prålig. Ja, så fin att Zeus tyckte att den var allra vackrast.

Men hur det nu var så började de andra fåglarna att känna igen sina avlagda fjädrar, och då ryckte de till sig dem. Till slut stod kajan där svart, naken och full av skam över sitt lurendrejeri.
 
Skulle du kunna förtydliga hur du drabbades och hur det slutade. Förhoppningen är ju trots allt att försöka lära av andras misstag och göra alla misstag själv.
 
I korthet så hade vi 20% kvar att betala när TH kursade men mer än 20% av huset att färdigställa. Håll inne betalningarna tills ni är nöjda!
 
Vi drabbades också till en del av TH förra konkurs. Vi har en hel del som skulle behövas åtgärdas i samband med två års besiktningen men som vi nu får göra själva.

Det bästa man kan göra är att be dom fara åt helvete och färdigställa själv med andra entreprenörer. Jag antar att ni precis som vi valde Thermohus för att dom var billiga och att ni därmed hittills kommit relativt billigt undan. Anlita någon annan och färdigställ i egen regi så kostar det förmodligen ändå lite mindre än dom som var näst dyrast i er upphandling.

Den förra konkursen var planerad. Det måste den ha varit eftersom TH försäljning registrerades redan i april och TH gick i konken i juli med ett underskott på 7 miljoner med 7 byggen igång...
 
Redigerat av moderator:
Jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att Thermohus är mycket billigare än andra hustillverkare. Vi fick betala lika mycket som du fast för 160 kvm hus utan carport. Dessutom fick vi själva stå för plattan och alla dragningar...

Så billiga var de inte...

Måste ni själva bekosta allt när TH gick i konkurs förra gången? Finns det inga försäkringar som täcker det?
 
Jo, vi har GARBO men eftersom vårt hus nästan var färdigt så pallade jag inte dra in dom i processen. Jag tyckte det var för mycket besvär för för lite nytta. Vi har fortfarande lite kvar att ta av innan vi når hela kontraktssumman och med hjälp av trix, tids, kontakter och eget arbete kommer det att bli billigare än att använda sig av GARBO. Vi skall ha en total onödig slutbesiktning imorgon. Den måste vi tydligen genomföra för att få ett färdigställande dokument eller var det nu var....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.