2 020 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
råd om krav/husfärg
Byggt ett LB-hus svalan och är i stort sett nöjda frånsett små detaljer som kommer att rättas till. Under hela processen har vi önskat at bygga ett hus som kan målas med falurödfärg/slamfärg, delvis av praktiska skäl men också för att områdesbestämmelser säger det. Tidigt i processen har vi flera gånger frågat säljaren om deras grundfärg kan målas med falu-röd slamfärg och svaret har alltid varit att det inte var några problem.
Vi har till och med fått svar att representanter från falu-vapen varit på besök med just denna information. Därför är det beställt "grundmålat rött" men inte uttryckligen preciserat att det skall gå att måla med falurödfärg...
Tyvärr visar det sig nu att grund/transportgrundfärgen pinja-protect/alkyd inte går att måla med slamfärg
Tar gärna emot alla tänkbara råd om vart man vänder sig rent praktiskt, juridiskt och hur man kan gå tillväga. Vi har börjat med att meddela LB-hus att vi inte kan acceptera detta och att de får kommma med ett förslag till lösning eller kompensation.
Hur gör vi???
MVH
Pär H
Vi har till och med fått svar att representanter från falu-vapen varit på besök med just denna information. Därför är det beställt "grundmålat rött" men inte uttryckligen preciserat att det skall gå att måla med falurödfärg...
Tyvärr visar det sig nu att grund/transportgrundfärgen pinja-protect/alkyd inte går att måla med slamfärg
Tar gärna emot alla tänkbara råd om vart man vänder sig rent praktiskt, juridiskt och hur man kan gå tillväga. Vi har börjat med att meddela LB-hus att vi inte kan acceptera detta och att de får kommma med ett förslag till lösning eller kompensation.
Hur gör vi???
MVH
Pär H
Måla vidare med faluröd alkydfärg.
Stadsplanen föreskriver nog bara kulör inte att det måste vara slamfärg.
Jag vet att det inte blir samma sak, men det kan bli mkt svårt att driva en sak mot LB-hus om ni skrivit på ett kontrakt med den lydelse du beskriver.
Ett surt äpple att bita i.
Stadsplanen föreskriver nog bara kulör inte att det måste vara slamfärg.
Jag vet att det inte blir samma sak, men det kan bli mkt svårt att driva en sak mot LB-hus om ni skrivit på ett kontrakt med den lydelse du beskriver.
Ett surt äpple att bita i.
Tack för svaret. Vet att Falu har en alkydfärg "falu-vapen fasadfärg" Vet du något om den? Har ännu bara säljaren på falu-vapens version...
Vill bara tillägga att vi faktiskt har spelat in samtal med säljaren nu i efterhand där vi diskuterar hans misstag och att det framgår tydligt att han givit felaktiga besked. Ändrar det något?
MVH
Vill bara tillägga att vi faktiskt har spelat in samtal med säljaren nu i efterhand där vi diskuterar hans misstag och att det framgår tydligt att han givit felaktiga besked. Ändrar det något?
MVH
De flesta färgaffärer kan blanda fram rätt kulör med råvaror från de flesta tillverkare.Pär Häggkvist skrev:Tack för svaret. Vet att Falu har en alkydfärg "falu-vapen fasadfärg" Vet du något om den? Har ännu bara säljaren på falu-vapens version...
Vill bara tillägga att vi faktiskt har spelat in samtal med säljaren nu i efterhand där vi diskuterar hans misstag och att det framgår tydligt att han givit felaktiga besked. Ändrar det något?
MVH
Tänka på att kolla med Folksams långtidstest innan du väljer fabrikat och typ.
När det gäller det legala med försäljaren...
Prova att ta kontakt med LB-hus direkt. Det kanske går att få ngn form av ersättning som plåster på såren? Lite pengar till merkostnaden för den dyrare färgen?
En del försäljare är egna företagare, ung mäklare, för husfabrikanterna.
Då kan det bli svårare.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Kolla efter med tillverkaren av transportgrunden är mitt tipps.
Jag byggde med Sjödalshus som körde med Tikkurilla's Pinja Oil som transportgrund.
Enligt Faluvapen så var det big no-no rörande allt vad transportgrund hette tillsammans med slamfärg och de flesta på Sjödalshus sa samma sak, men sedan visade det sig att Tikkurilla hade gjort egna tester med Pinja oil och hävdade att slamfärg inte skulle vara något problem.
Jag har sedan målat med falu röd (med 1/10 svart) och ångrar det inte. Transportgrunden hade förvissa lakats ur i viss utsträckning på en del ställen (men inte alla) under de halvåret (januari till Juli) som bygget pågick. Färgen sitter utan problem så här ett år senare. Svårast är det som vanligt i kortsidan av panelen där virket är hyvlat.
Jag säger inte att det går med din transportgrund, men kolla upp med tillverkaren av transportgrunden vad denne säger och gör gärna ett test ifall på en spillbräda under byggets gång och se hur det verkar.
Lystern som kristallerna i faluröd ger i kvällssol finns det ingen annan färg som ger, även om det går att få samma kullör och nästan samma matthet med en del andra färger också idag.
Jag byggde med Sjödalshus som körde med Tikkurilla's Pinja Oil som transportgrund.
Enligt Faluvapen så var det big no-no rörande allt vad transportgrund hette tillsammans med slamfärg och de flesta på Sjödalshus sa samma sak, men sedan visade det sig att Tikkurilla hade gjort egna tester med Pinja oil och hävdade att slamfärg inte skulle vara något problem.
Jag har sedan målat med falu röd (med 1/10 svart) och ångrar det inte. Transportgrunden hade förvissa lakats ur i viss utsträckning på en del ställen (men inte alla) under de halvåret (januari till Juli) som bygget pågick. Färgen sitter utan problem så här ett år senare. Svårast är det som vanligt i kortsidan av panelen där virket är hyvlat.
Jag säger inte att det går med din transportgrund, men kolla upp med tillverkaren av transportgrunden vad denne säger och gör gärna ett test ifall på en spillbräda under byggets gång och se hur det verkar.
Lystern som kristallerna i faluröd ger i kvällssol finns det ingen annan färg som ger, även om det går att få samma kullör och nästan samma matthet med en del andra färger också idag.
Klicka här för att svara