5 385 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Tomtrör
Min granne har utan lov kört med grävmaskin, grävt och tagit bort (grävt bort) tomtrör på min mark. Hans anlitade maskinist har lovat att återställa tomtrör och mark, men men det går inte till 100 % pga lägre marknivå på hans tomt nu.
Enligt Lantmäteriet får man inte återställa tomtröret på egen hand men det bryr han sig inte om.
Vad gäller och var kan jag få hjälp?
Enligt Lantmäteriet får man inte återställa tomtröret på egen hand men det bryr han sig inte om.
Vad gäller och var kan jag få hjälp?
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Du kanske kan ansöka om särskild handräckning från Kronofogdemyndigheten?
Vaddå, lägre nivå på hans mark?
Tomtrörert skall stå i hörnet på din tomt. Har han grävt bort delar av din tomt?
Om han sänker nivån på sin tomt, skall hela slänten då ligga på hans tomt!! Alltså borde tomtröret kunna ha stått kvar. Eller har jag missupfattat.
Det var i och för sig inte svar på din fråga. Svaret är lantmäteriet, med räkning till grannen.
Tomtrörert skall stå i hörnet på din tomt. Har han grävt bort delar av din tomt?
Om han sänker nivån på sin tomt, skall hela slänten då ligga på hans tomt!! Alltså borde tomtröret kunna ha stått kvar. Eller har jag missupfattat.
Det var i och för sig inte svar på din fråga. Svaret är lantmäteriet, med räkning till grannen.
Helt rätt uppfattat!
Ja, då har han gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Eller vad det kan heta?
Dä är väl att fråga grannen hur han tänkt sig med din tomt? Återställa eller betala skadestånd. Det låter inte bra för grannsämjan. Men en anmälan till, ...kanske polisen, om min rubricering är den rätta, för vidare gång till åtal, och tingsrätt. Oj..det blev jobbigt...
får nog dra igång midsommarfirandet snart.
Dä är väl att fråga grannen hur han tänkt sig med din tomt? Återställa eller betala skadestånd. Det låter inte bra för grannsämjan. Men en anmälan till, ...kanske polisen, om min rubricering är den rätta, för vidare gång till åtal, och tingsrätt. Oj..det blev jobbigt...
får nog dra igång midsommarfirandet snart.
Han lever farligt, grävmaskinisten.
Visa han sidan 3 i denna pp-pres.
http://www.jus.umu.se/Kurser/Fastighetsratt/Nils-Gunnar 08/Förköp mm.ppt
Visa han sidan 3 i denna pp-pres.
http://www.jus.umu.se/Kurser/Fastighetsratt/Nils-Gunnar 08/Förköp mm.ppt
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Mikael_L skrev:
Han lever väl iof bara farligt om han "återställer" markeringen.
Att oavsiktligt gräva bort den torde knappast vara straffbart - men han eller grannen skall förstås betala lantmäteriet för återställandet.
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det återstår väl iof att se - tomtmarkeringen kanske inte stod rätt från början så han kan ju ha tagit både mer eller mindre av grannens mark egentligen.bengan6 skrev:
Det är iof fel i sig, själva markberedningen alltså - men just angående brottsparagrafen i den presentation så menar jag att grävmaskinisten i sig inte lever farligt så länge han itne försöker återställa markeringen - DÅ begår han ett lagbrott med fängelse på straffskalan...
/K
Och om han rev/tog bort gränsmarkeringen med flit. Men det är väl svårbevisat. 
I vilket fall så är den rätta vägen att lantmäteriet får komma och göra en gränsutvisning och kostnaden för detta faller på grävaren och/eller grannen.
Försöker dom fixa det själv så är det upp till 4 års fängelse som gäller.
Anledningen till att jag ville visa lagtexten + påföljd var att visa TS (och andra med) hur allvarligt lagstiftningen ser på dessa brott.
I vilket fall så är den rätta vägen att lantmäteriet får komma och göra en gränsutvisning och kostnaden för detta faller på grävaren och/eller grannen.
Försöker dom fixa det själv så är det upp till 4 års fängelse som gäller.
Anledningen till att jag ville visa lagtexten + påföljd var att visa TS (och andra med) hur allvarligt lagstiftningen ser på dessa brott.
Klicka här för att svara