Vi är intresserade av ett par hus, men har kommit längst med en firma. Nu ligger vi i valet och kvalet att skriva på ett avtal för materialsatsen för att kunna få bygglovshandlingarna klara lagom tills finansieringen ramlar på plats i höst. Har vi bygglovet klart kan vi köra igång och få grunden klar innan vintern, och samtidigt göra avrop på huset så det kommer i jan/feb. (Vi får alltså bygglovshandlingarna, för att kunna söka bygglov, först efter att vi skrivit på för materialsatsen.)

- Vågar vi skriva på ett avtal om materialsatsen utan att entreprenaden är upphandlad? Det är hussäljaren som ska göra upphandlandet. Vi har fått en produktionskostnadskalkyl naturligtvis, men det är ju som sagt bara en kalkyl.
- Vad händer om vi inte kan fullfölja t ex att vi inte får bygglov, finansieringen kanske inte faller på plats som det var tänkt (inte troligt, men man vet ju aldrig), något annat händer (man kan ju t ex råka ut för en olycka, ve och fasa...) som gör att vi inte kan bygga? Går det att "friskriva sig" om sådant i avtalet?
- Vidare undrar vi om det är ""så man gör", dvs att skriva på för materialsatsen och sedan upphandla?
- Är det också vanligt att skriva på för materialsatsen och SEN göra ev tillval och utbyten, eller ska det vara med i första avtalet??

Alltså, vilka fallgropar riskerar vi att hamna i ;-)

Många frågor, hoppas några av er kloka husbyggare kan och vill råda oss, det är ju mycket pengar det handlar om och man vill inte göra några dumheter som kostar alltför mycket.
Vi känner det lite som att vi frivilligt sätter oss i "jättens gap" om vi skriver på för materialsatsen innan det andra är klart...

Redigerat:
Nu har jag ingen egen erfarenhet av att bygga nytt hus.

Men självklart så skall du ha bygglov och finansiering klart innan du skriver några bindande avtal. Jag har uppfattat det som att många iofs skriver på för materialsatsen innan alla entrepenörer är på plats, därmed inte sagt att det är bra att göra så.

Personligen skulle jag aldrig skriva på ett bindande avtal innan samtliga delar var helt klara kostnadsmässigt. Ev. kan man ju iofs ha vissa öppna poster, ex. friskrivningar på markarbete.

Tänk på att säljaren med stor sannolikhet har provision från de entrepenörer han anlitar åt er, om ni redan är bundna så finns det inget incitament att hålla ner entrepenörspriserna, det blir mer en fråga om vem som ger störst provision.

För mig så låter det som det klassiska säljsnacket, "skriv på nu" så ordna sig resten sedan.

Tänk också på att ha alla tillval etc. klara innan ni skriver, när ni väl skrivit på så försvinner genast alla förhandlingsmöjligheter på priser.

TorOdd skrev:
- Vågar vi skriva på ett avtal om materialsatsen utan att entreprenaden är upphandlad? Det är hussäljaren som ska göra upphandlandet. Vi har fått en produktionskostnadskalkyl naturligtvis, men det är ju som sagt bara en kalkyl.
Jag tycker inte att det är ett bra sätt att börja samarbetet.
Det bästa scenariot vore att ni hade ett bindande anbud från en namngiven entreprenör (så ni kan kolla upp referenser etc. på den som faktisk kommer att bygga ert hus) anbudet bör vara giltigt tills ni fått bygglovet så att ni då kan handla upp entreprenaden till ett i förväg utlovat pris.

TorOdd skrev:
- Vad händer om vi inte kan fullfölja t ex att vi inte får bygglov, finansieringen kanske inte faller på plats som det var tänkt (inte troligt, men man vet ju aldrig), något annat händer (man kan ju t ex råka ut för en olycka, ve och fasa...) som gör att vi inte kan bygga? Går det att "friskriva sig" om sådant i avtalet?
...
Det bör finnas en öppning i avtalet där ni kan hoppa av, oavsett anledning, efter att bygglovsritningarna tagits fram men innan man börjar färdigprojektera för produktion. Detta ske som regel inte förrän ni erhållit bygglov (eller fått ett avslag). Det skall framgå av avtalet hur mycket de ritningarna kommer att kosta isåfall.

TorOdd skrev:
- Vidare undrar vi om det är ""så man gör", dvs att skriva på för materialsatsen och sedan upphandla?
...
Så gör många, men det innebär inte att det är den bästa lösningen för byggherren (altså er)

TorOdd skrev:
- Är det också vanligt att skriva på för materialsatsen och SEN göra ev tillval och utbyten, eller ska det vara med i första avtalet??
Det är alltid bäst att få in så många detaljer i avtalet eftersom prislappen brukar vara billigare innan avtalet tecknats, men dyrare när man väl skrivit på. Förhandlingsmöjligheterna är alltid bäst innan påskriften.

TorOdd skrev:
Vi känner det lite som att vi frivilligt sätter oss i "jättens gap" om vi skriver på för materialsatsen innan det andra är klart...
Jag tycker er magkänsla är bra.
Bara för att en leverantör alltid brukar göra på ett visst sätt innebär inta att det är det bästa för kunden. Risken är dock att de hoppar av om ni ställer sådana krav som de inte är villiga att gå med på.
Jag är övertygad om att de som låter en juridiskt sakkunnig byggkonsult titta på avtalet innan man skriver på förebygger många framtida problem och får mer valuta för pengarna.

Tack för svaren! Så bra att få lite ord på "magkänslan".
Vi har läst igenom avtalet flera gånger och hittat en del konstigheter också så detta avtal skriver vi i vart fall inte på. Vi får nog backa bakåt lite och ta nya tag....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.