2 015 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ta bort buskarna!
Hej,
Jag är lite osäker om jag skriver i rätt tråd men jag gör ett försök. På gränserna mellan vår och grannens fastighet finns det buskar som för närvarande inte överstiger 1 m. De buskar har betalats av grannen som ville ha buskar runt hela sitt hus men vi ville ha staket! Då kom vi överens om att buskarna skulle läggas på gränserna men att de inte skulle överstiga 1m. Grannen gjorde också så att hon använde sig av samma typ av buskar på resten av hennes fastighet medan vi använde oss av ett staket på 1 m runt resten av vår fastighet.
De senaste månaderna har dock grannfastigheten sålts till en ny ägare som verkar ha andra planer. Jag börjar märka nu att ju högre buskarna blir, desto bredare blir de också, något som gör det väldigt svårt för mig när jag ska klippa gräsmattan bland annat. Det var alltid så att det var den gamla ägaren som skötte dem, hon fick även betala för dem som jag nämnde tidigare. De ligger exakt vid gränserna. Nu har jag börjat fundera på att jag inte längre vill ha dem, utan tänker säga till grannen att ta ut dem och lägga dem innanför hans tomt, minst 1m inne så att de inte kommer in i min tomt och göra det svårt för underhållet.
Vad har jag för möjligheter? Som sagt så ligger de just nu vid tomternas gränser. Villkoret för det var att de inte skulle bli höga, alltså mer än 1,1 m. På grund av att jag nu inser att den nya ägaren vill ha högre plus att buskarna har blivit väldigt stora inte bara i höjden utan även i bredden, vill inte jag ha dem på gränserna längre.
Vad kan jag göra i så fall? Jag läste i en artikel att man skulle ha ett avtalsservitut med den gamla ägaren. Är det något jag kan skaffa nu i efterhand och är det dessutom något som skulle hjälpa att flytta på buskarna?
Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand och hoppas på ett snabbt svar!
Jag är lite osäker om jag skriver i rätt tråd men jag gör ett försök. På gränserna mellan vår och grannens fastighet finns det buskar som för närvarande inte överstiger 1 m. De buskar har betalats av grannen som ville ha buskar runt hela sitt hus men vi ville ha staket! Då kom vi överens om att buskarna skulle läggas på gränserna men att de inte skulle överstiga 1m. Grannen gjorde också så att hon använde sig av samma typ av buskar på resten av hennes fastighet medan vi använde oss av ett staket på 1 m runt resten av vår fastighet.
De senaste månaderna har dock grannfastigheten sålts till en ny ägare som verkar ha andra planer. Jag börjar märka nu att ju högre buskarna blir, desto bredare blir de också, något som gör det väldigt svårt för mig när jag ska klippa gräsmattan bland annat. Det var alltid så att det var den gamla ägaren som skötte dem, hon fick även betala för dem som jag nämnde tidigare. De ligger exakt vid gränserna. Nu har jag börjat fundera på att jag inte längre vill ha dem, utan tänker säga till grannen att ta ut dem och lägga dem innanför hans tomt, minst 1m inne så att de inte kommer in i min tomt och göra det svårt för underhållet.
Vad har jag för möjligheter? Som sagt så ligger de just nu vid tomternas gränser. Villkoret för det var att de inte skulle bli höga, alltså mer än 1,1 m. På grund av att jag nu inser att den nya ägaren vill ha högre plus att buskarna har blivit väldigt stora inte bara i höjden utan även i bredden, vill inte jag ha dem på gränserna längre.
Vad kan jag göra i så fall? Jag läste i en artikel att man skulle ha ett avtalsservitut med den gamla ägaren. Är det något jag kan skaffa nu i efterhand och är det dessutom något som skulle hjälpa att flytta på buskarna?
Vad rekommenderar ni?
Tack på förhand och hoppas på ett snabbt svar!
Kontakta gamla ägaren och fråga om de informerat om er överenskommelse med häcken?
Om de inte har gjort det så får ni väl se det som en gemensam häck, då den faktiskt står även på er sida gränsen, och då får ni väl se till att sköta om er sida av gränsen.
Ni har hamnat i ett svårt läge, men ta reda på vad den gamla ägaren sagt till den nya, och utgå från det.
Det kan ju mycket väl vara så att den nya ägaren har fullt upp med att grejja inomhus, och har inte en tanke på att klippa några häckar i år.
Om de inte har gjort det så får ni väl se det som en gemensam häck, då den faktiskt står även på er sida gränsen, och då får ni väl se till att sköta om er sida av gränsen.
Ni har hamnat i ett svårt läge, men ta reda på vad den gamla ägaren sagt till den nya, och utgå från det.
Det kan ju mycket väl vara så att den nya ägaren har fullt upp med att grejja inomhus, och har inte en tanke på att klippa några häckar i år.
Du skriver att buskarna står "på gränsen", men de måste antingen stå på din eller på grannens tomt, för gränsen är en tunn linje (tänk typ en millimeter). Står de på din tomt, kan du ta bort dem, annars får du tåla att de står där och du får heller inte klippa dem om de står på grannens tomt även om de hänger in över din. Bäst är att tala med grannen - de flesta människor vill faktiskt leva i fred med sina grannar och inte ha grannfejd.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaa, buskarna kan ha 3 olika statuslägen, antingen tillhör de grannen, eller så tillhör de trådskaparen, eller så är de gemensamt ägda.
Om de tillhör trådskaparen så gör han vad han vill med dem, om de tillhör grannen så får trådskaparen normalt sett klippa bort allt som sticker in på hans tomt (nu verkar det ju inte vara det som önskas). Är de gemensamt ägda så tror jag att läget kan bli lite mer komplicerat, då tror jag inte att ena parten får ta bort dem utan den andre delägarens samtycke, men jag vet inte.
Även om de tillhör grannen så skulle grannen ev. kunna hävda att det finns ett muntligt avtal om att häcken skall stå där. Då kan det också bli komplicerat (för grannen har ju inte uppfyllt sin del av avtaelt om storleken på häcken).
Om de tillhör trådskaparen så gör han vad han vill med dem, om de tillhör grannen så får trådskaparen normalt sett klippa bort allt som sticker in på hans tomt (nu verkar det ju inte vara det som önskas). Är de gemensamt ägda så tror jag att läget kan bli lite mer komplicerat, då tror jag inte att ena parten får ta bort dem utan den andre delägarens samtycke, men jag vet inte.
Även om de tillhör grannen så skulle grannen ev. kunna hävda att det finns ett muntligt avtal om att häcken skall stå där. Då kan det också bli komplicerat (för grannen har ju inte uppfyllt sin del av avtaelt om storleken på häcken).
Klicka här för att svara
