2 832 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
trädfällning
go kväll!
vi har en nyinköpt tomt med förhandsbesked på ett enbostadshus och är på gång att skicka in bygglovshandlingar. Det är en strandtomt med strandskyddsdispans och den är inte detaljplanerad. Frågan är om vi redan nu har rätt att fälla träden som finns på vår tomt eller måste vi invänta bygglov eller söka separat tillstånd hos
kommunen???
någon som vet?
vi har en nyinköpt tomt med förhandsbesked på ett enbostadshus och är på gång att skicka in bygglovshandlingar. Det är en strandtomt med strandskyddsdispans och den är inte detaljplanerad. Frågan är om vi redan nu har rätt att fälla träden som finns på vår tomt eller måste vi invänta bygglov eller söka separat tillstånd hos
kommunen???
någon som vet?
Det kan vara olika i olika kommuner. Så här säger man t.ex i Nacka:
Och så här är det i Tierp:
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/bygglov/faq-inledning/faq1/Sidor/default.aspx?Question=6
Och så här är det i Tierp:
http://www.tierp.se/Bygga--Bo/Bygga/Vanliga-fragor.html#h-attfallatradnbspnbsp
tackar så mycket, ska läsa på lite till innan jag kontaktar kommunen tror jag.
tack yonna, de flesta säger ungefär samma sak, att det är ok. Talade även med kommunen som ansåg det troligen var ok också... dock inget skriftligt.... Nu åker jag ock räknar träd !
Jag tror du kan fälla dina träd på den egna tomten utan större oro.
Men innan du kapar ned alla träd bör du kolla om du kan spara nåt, speciellt vid strandtomter tycker jag det ser väl kalt ut ibland. Träd ger skugga, vind- och insynsskydd.
/ATW
Ps Träd växer sakta Ds
Men innan du kapar ned alla träd bör du kolla om du kan spara nåt, speciellt vid strandtomter tycker jag det ser väl kalt ut ibland. Träd ger skugga, vind- och insynsskydd.
/ATW
Ps Träd växer sakta Ds
Klicka här för att svara