Efter en slutbesiktning av en villa har vissa fel inte åtgärdats än, nu efter ca 3 månader. Om nu byggbolaget ger ut ersättning i stället för att åtgärda felen, är jag skyldig att anlita ett annat byggbolag för att åtgärda felen eller inte? Alltså vad är syftet med ersättningen?

Tack på förhand
 
Nej, om ni kommer överens om en ersättning så gör du vad du vill med den (och felen). Det är ett sätt för företaget att köpa sig fri från sina skyldigheter.

Om det handlar om bagateller så är det troligen bättre att ta ersättningen och slippa tjata mer på byggfirman. Är det saker som måste åtgärdas och av proffs, så bör du åtminstonde ha offerter som underlag för hur stor ersättning du skall acceptera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.