Nej, om ni kommer överens om en ersättning så gör du vad du vill med den (och felen). Det är ett sätt för företaget att köpa sig fri från sina skyldigheter.
Om det handlar om bagateller så är det troligen bättre att ta ersättningen och slippa tjata mer på byggfirman. Är det saker som måste åtgärdas och av proffs, så bör du åtminstonde ha offerter som underlag för hur stor ersättning du skall acceptera.