7 669 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Tvist vid anläggning av gräsmatta
Gjort är gjort, men det finns regler även för muntliga uppgifter.
Om det är sagt "mellan tummen och pekfingret" är det en uppskattning som om det blir lite dyrare finns en procentsats på hur fel ett pris får slå.
Till dem som skall anlita någon - BEGÄR OFFERT!
Det är alltid bäst att begära offert på ett anläggningsarbete och om det finns något som fördyrar som entreprenören inte har möjlighet (????) att räkna med så kan det ju diskuteras.
Har dessutom flera räknat på anläggningsarbetet så kan man ju misstänka att den entreprenör ni anlitat gått ner på priset för att få jobbet och hoppaats på att ni är så okunniga så att ni tror att en faktura inte går att bestrida (jag hoppas ni gjort det inom den tid som stipulerats) och sedan saltat den.
Har man beställt en färdigställd gräsmatta skall det från entreprenörens sida inte behöva dra på sig extrakostnader och om så är undrar man ju - vem av er är yrkeskunnig och varför anlitar men en entreprenör om man måste göra uträkningarna själv?
Om det är sagt "mellan tummen och pekfingret" är det en uppskattning som om det blir lite dyrare finns en procentsats på hur fel ett pris får slå.
Till dem som skall anlita någon - BEGÄR OFFERT!
Det är alltid bäst att begära offert på ett anläggningsarbete och om det finns något som fördyrar som entreprenören inte har möjlighet (????) att räkna med så kan det ju diskuteras.
Har dessutom flera räknat på anläggningsarbetet så kan man ju misstänka att den entreprenör ni anlitat gått ner på priset för att få jobbet och hoppaats på att ni är så okunniga så att ni tror att en faktura inte går att bestrida (jag hoppas ni gjort det inom den tid som stipulerats) och sedan saltat den.
Har man beställt en färdigställd gräsmatta skall det från entreprenörens sida inte behöva dra på sig extrakostnader och om så är undrar man ju - vem av er är yrkeskunnig och varför anlitar men en entreprenör om man måste göra uträkningarna själv?
Jag har hastigt ögnat igenom tråden, och reagerar på en småsak som KAN vara avgörande: Ett "LASS" stenmjöl med transport, moms och allt för 500 Skr är orimligt billigt. Samma gäller matjord, 1.200 Skr "lasset" inalles...
Hur ser säljaren specifikation ut? Själv skulle jag möjligen tolka nämnda priser som betalning per kubikmeter fritt lossat. Om så är fallet grundas hela tvisten på rent missförstånd.
Hur ser säljaren specifikation ut? Själv skulle jag möjligen tolka nämnda priser som betalning per kubikmeter fritt lossat. Om så är fallet grundas hela tvisten på rent missförstånd.
tänkte också på det , stämmer inte alls, ton ellerkubikpris garanterat. Tror se man måste kräva en skriftlig garanti på 20000 som maxkostnad om man inte känner killarna... dessutom har de inte sett tomten klart de vill gå runt på jobbet. hur många har inte fått ett garanterat pris hos bilmecken för att när man sedan hämtar bilen fått ett korrigerat högre belopp.....
Det är mycket möjligt att firman bara angav priset för materialet utan transport, men TS har uppenbarligen uppfattat det annorlunda. Det finns tydliga regler när man lämnar ett ca-pris så man måste inte ha en skriftlig garanti på ett maxpris om man inte känner killarna. Nu var det ju dessutom så att TS svärfar hade kontakter på firman så den var ju inte helt okänd. Sen uppfattar jag det på vad TS skriver att de sett tomten innan, se urklipp nedan vad TS skrivit tidigarepette skrev:tänkte också på det , stämmer inte alls, ton ellerkubikpris garanterat. Tror se man måste kräva en skriftlig garanti på 20000 som maxkostnad om man inte känner killarna... dessutom har de inte sett tomten klart de vill gå runt på jobbet. hur många har inte fått ett garanterat pris hos bilmecken för att när man sedan hämtar bilen fått ett korrigerat högre belopp.....
"Han kom kikade, fick en tomt ritning och bad att få återkomma med pris. Vi fick då priset mellan15000 och 20000kr inklusive material(matjord), maskiner, arbete OCH moms. Således allt för detta jobb.
Han kom och gjorde färdigt jobbet på 1 och en halv dag. Vi kompletterade sedan själva med stora kantstenar längds med våran tomtgräns som en ram runt gräsmattan. Jag frågade vad de skulle ha för att köra ut ett lass stenmjöl. Jag fick då priset 400-500 kr inklusive moms och transport. Jag tog då det. Detsamma med det kompletterande lasset med matjord jag fick priset 1200kr och samma som ovan(moms+transport ingick). "
Det finns ingen naturlag att en entreprenör måste gå runt på ett jobb utan har en ungefärlig prisuppgift lämnats så gäller den. Om något oförutsett sedan inträffar så bör entreprenören ta en diskussion med kunden direkt innan man utför extra jobb och få det godkännt.
När det gäller pris hos en bilmekaniker så har jag alltid fått en ungefärlig prisuppgift innan och jag har aldrig varit med om att de tagit ett högre belopp utan de har alltid hört av sig och stämt av innan de gjort något som fördyrat reparationen/servicen. Har man dessutom fått ett garanterat pris så skulle jag aldrig godkänna det om de inte kollat innan och jag vet inte om du verkligen menar att det är OK att göra på annat sätt.:O
jag häller me om att de e risigt gjort o småfult och även om det juridiskt reglerat hur det går till vid ca-priser osv, så menar jag bara att de e en tunn skillnad mellan att ge en uppskattning till kund va ett jobb kan kosta och lämna då ett s.k ca-pris. I min värld har du antingen en fast pris eller löpande... sen är det ju klart att jag håller me om att det är extremt lågt å börja hota o ha sig.....
Det finns inget hinder som entreprenör att antingen bara erbjuda fast pris eller löpande. Väljer man att göra annat och lämna ett ca-pris, ungerfärligt pris etc så får man helt enkelt göra det men då får man också acceptera vilka spelregler som gäller.
jag tror inte man ska gå runt o leja folk i byggbranschen och begära ungefärpriser, för då kommer man märka att det oftast hamnar i överkant, sällan underkant och förvånansvärt ofta över som slutpris....tyvärr kring alla löpande jobb brukar diskuteras ett ungefärpris och ett påskrivet papper eller en fråga istil med. så du garanterar att det kostar max 20 000 kr efter han sagt ungefärpris gör skillnad i mina öron
Om jag gissar så handlar det i det flesta fall inta att man som privatperson går runt och begär ungerfärpriser för att vara besvärlig. Man vill helt enkelt ha en fingervisning om vad ett jobb kan kosta innan man låter någon sätta igång, vilket är fullt begripligt och ganska sunt när det ofta rör sig om väldigt mycket pengar. Lämnar entreprenören ett ungefärligt pris som man tycker är OK så får de jobbet annars så får det kanske vara eller man försöker hos någon annan. Jämför man priser mellan flera olika entreprenörer så är det helt avgörande att man kan få en uppskattning som gäller.
Jag skulle aldrig drömma om att anlita någon för ett jobb som jag som amatör inte kan bedömma omfattningen av eller kostnaden för utan att först ha fått en prisuppskattning. Ett papper där någon garanterar att det kommer att kosta X kr är i mina ögon ett fastpris och inget annat. Från löpande utan någon prisuppgift till ett absolut fastpris finns det massor med olika varianter. Att lämna en prisuppskattning är inte samma sak som ett löpande pris och det bör de flesta erfarna entreprenörer vara mycket väl medvetna om och de bör också veta vad skillnaden ligger i. Om man sedan tycker att det är fel på lagarna eller om man bara inte vill lämna ifrån sig ett ungefärligt pris så är det bara att låta bli. Men gör man det så får man också stå för det. Som konsument skulle det vara orimligt att anlita någon utifrån en given prisuppgift om entreprenören sedan kan ta vad som helst utan förvarning.
Jag skulle aldrig drömma om att anlita någon för ett jobb som jag som amatör inte kan bedömma omfattningen av eller kostnaden för utan att först ha fått en prisuppskattning. Ett papper där någon garanterar att det kommer att kosta X kr är i mina ögon ett fastpris och inget annat. Från löpande utan någon prisuppgift till ett absolut fastpris finns det massor med olika varianter. Att lämna en prisuppskattning är inte samma sak som ett löpande pris och det bör de flesta erfarna entreprenörer vara mycket väl medvetna om och de bör också veta vad skillnaden ligger i. Om man sedan tycker att det är fel på lagarna eller om man bara inte vill lämna ifrån sig ett ungefärligt pris så är det bara att låta bli. Men gör man det så får man också stå för det. Som konsument skulle det vara orimligt att anlita någon utifrån en given prisuppgift om entreprenören sedan kan ta vad som helst utan förvarning.
Skriftliga avtal skadar aldrig. Ett skriftligt avtal kan vara enklare än ett korrekt kvitto. Ett par enkla rader med klara fakta räcker utmärkt: Vem gör vad för vem och till vilket pris. Då blir affären redan i förväg mera tydlig för båda parter i förväg. Men framförallt i efterhand ökar rättssäkerheten betydligt. Både för säljare och köpare...
Nej, vi vet fortfarande inte att just denna tråds tvist beror på missförstånd. Det är bara min allmänna reflektion.
Nej, vi vet fortfarande inte att just denna tråds tvist beror på missförstånd. Det är bara min allmänna reflektion.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Ge mig alla fall och tvister vid totalentreprenad
Juridik -
Stänga av anläggningen vid full produktion?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Skydda anläggning vid mätarbyte
El -
Kritik mot bygglov till rysk man vid känslig försvarsanläggning
Artikelkommentarer