Hej

Undrar bara hur det funkar rent juridiskt i detta fall..

Köpte i höstas ett mindre fritidshus. Fastigheten styckades av från ett område med ett antal småstugor som ägs av ett större företag(via en stiftelse) Mycket om och ikring affären var krånglig. Parkeringsservitut ej klara, båtplatser via servitut ej klara osv. Halva området är fortfarande kvar i stiftelsen, andra halvan är såld eller under försäljning(4 hus och ca 10 tomter).

När vi tillträdde(innan försäljning pga fördröjning(lantmäteri, överklaganden), dock med tillstånd av säljaren), så lästes elmätare av mha stiftelsens repr/hustomte. Men vi har inte betalt ett öre än i el. Till saken hör att vi bott i stugan i vinter pga utbygge av vårt åretrunthus.

Vi vill givetvis göra rätt för oss och har påpekat flera gånger till mäklaren att vi inte "fått" betala el:en. Men bara fått svar att "det kommer"

Inte helt lätt att planera sin ekonomi om man inte vet om det kommer en tok-räkning helt plötsligt.....

Kan vi få en räkning från stiftelsen på ett års elförbrukning eller är dom "skyldiga" att betala tills formell övergång av elabb. har skett?

Enligt "hustomten" trodde han att det ev var problem med att dom hade fast/bundet abb.

Som sagt, betalar gärna elen, men inte om det kommer massa tusenlappar helt plötsligt, godtyckligt..

Framför allt när man har fullt upp med ett annat minst sagt kostnadskrävande projekt..

Vad säger lagen? Hur länge kan dom ev kräva oss på pengar?
 
Konkret svar på frågan: Preskriptionstiden för enskild fodran är tio är efter skuldens uppkomst. Ännu mer konkret lösning på problemet: Be hustomten om hans avlästa kilowattsiffror direkt i telefon. Då kan du stoppa undan en rimlig slant tills räkningen kommer.

Om jag förstått det hela rätt har ni ett muntligt avtal med säljaren att ni betalar faktisk förbrukning till faktiskt självkostnadspris. Så länge ni saknar direkta avtal med elström- och nätleverantör kommer dessa att debitera er förbrukning på befintlig abonnent. Alltså stiftelsen.
 
Hemmakatten
Men eftersom detta är en stiftelse, så kan man (väl) anse att motparten (stiftelsen) är ett företag och därmed är preskriptionstiden 3 år och inte 10 år.
 
Nix, inget vare sig muntligt eller skriftligt avtal angående el. Endast en halvintresserad mäklares "det ordnar sig".

Och om nu stiftelsen har det dyraste bundna avtalet i Sverige? Ska vi vara tvungna att ta deras pris? Lite grisen i säcken?

Så jag undrar om stiftelsen har en formell fodran på oss? Eller bara informell?

Ska vi behöva jaga mäklare och hustomtar? Är det vårt ansvar? Hittills 2 gånger minst till mäklare och 2 gånger till hustomten.. Som inte alltid är lätt att få tag på.. Heller.. Har även försökt nå stiftelsen direkt men utan framgång. Ryktas att deras representant kommer till "byn" i höst men vi får väl se....

Så jag undrar igen, rent juridiskt, vad är vårat ansvar, utan avtal? Om stiftelsen köper el för 5 spänn per kw, är det bara att gilla läget? Dum nog som jag var så tog jag inte mätarställning(hade inte rätt nyckel), så jag har ingen aning om förbrukning eller om ev siffror från stiftelse stämmer...
 
Ring och fråga. Stiftelsen har troligen telefon.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.