7 062 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Obetalda elräkningar efter flytt
Oj, missade att tråden återuppstått
.
För de som är intresserade så hände detta
Jo, jag hade ingen framgång gentemot nätleverantören Vattenfall. Derast jurist var solklar, nämligen deras kontrakt var skrivet på min Far (dödsboet) och det var bara att betala. Handläggaren sa att Jag måste betala Vattenfall och att jag därefter, om möjligt, skulle kräva köparen på pengar för den tid de förbrukat elen, men att det hade Vattenfall inget med att göra.
Elleveranören (Telge energi) tycks faktisk has preskiberat ärendet efter jag förklarat min situation (de var mycket förstående), och otroligt nog fick jag aldrig någon sluträkning från dom.
Kontaktade även Mäklaren (Notar), men de hade naturligtvis ingenting att bidra med, bara att detta var ett ärende "helt upp till Köpare/Säljaren att lösa"
Nya kontakter med köparen.
Han vidhöll "era kontrakt med med elleveantörer är era problem" och han hade ingen lust at betala/bidra med mina räkningar, trots att elen hade förbrukats av honom själv.
Den goda nyheten var att sluträkningen från Vattenfall inte blev så så mycket som jag hade befarat (bara ca. 2000 kr). Det är möjligt att jag kunde processat mot Köpare på något sätt, vad vet jag
men eftersom det inte var några astronomiska belopp så tyckte jag det inte var värt mödan. Jag ville bara bli av med ärendet och slippa ytterligare kontakter med köpare.
Kontentan, man lär sig så länge man lever..
Och.. en eloge till Telge Energi...
jokomoko
För de som är intresserade så hände detta
Jo, jag hade ingen framgång gentemot nätleverantören Vattenfall. Derast jurist var solklar, nämligen deras kontrakt var skrivet på min Far (dödsboet) och det var bara att betala. Handläggaren sa att Jag måste betala Vattenfall och att jag därefter, om möjligt, skulle kräva köparen på pengar för den tid de förbrukat elen, men att det hade Vattenfall inget med att göra.
Elleveranören (Telge energi) tycks faktisk has preskiberat ärendet efter jag förklarat min situation (de var mycket förstående), och otroligt nog fick jag aldrig någon sluträkning från dom.
Kontaktade även Mäklaren (Notar), men de hade naturligtvis ingenting att bidra med, bara att detta var ett ärende "helt upp till Köpare/Säljaren att lösa"
Nya kontakter med köparen.
Han vidhöll "era kontrakt med med elleveantörer är era problem" och han hade ingen lust at betala/bidra med mina räkningar, trots att elen hade förbrukats av honom själv.
Den goda nyheten var att sluträkningen från Vattenfall inte blev så så mycket som jag hade befarat (bara ca. 2000 kr). Det är möjligt att jag kunde processat mot Köpare på något sätt, vad vet jag
Kontentan, man lär sig så länge man lever..
Och.. en eloge till Telge Energi...
jokomoko
Bra för er att det löste sig! Men ska jag vara ärlig hade jag hellre läst "Det slutade med att vi stämde köparna som förlorade målet och fick betala alla rättegångskostnader om 40 000 utöver räkningen på 2 000 och ränta om 4 000".
Då hade det känts väldigt bra
/A
Då hade det känts väldigt bra
/A
Moderator
· Stockholm
· 57 841 inlägg
Tycker inte att du skall släppa mäklaren så enkelt. Har mäklaren på något sätt informerat dig om att du skall hantera elabonnemanget? Någon checklista eller liknande? OM de har informerat och du ändå missat det, ja då får du nog stå för det. Men detta hör till sådant man har en mäklare till. Inte att faktiskt fixa det, men det skall finnas på checklistan över sådant som skall hanteras vid överlåtelsen. Ofta tillhandahåller mäklaren färdiga blanketter.
Om inte mäklaren rättar sig, så släng in en anmälan till fastighetsmäklarnämnden (tillsynsmyndighet).
Om inte mäklaren rättar sig, så släng in en anmälan till fastighetsmäklarnämnden (tillsynsmyndighet).
Nä, Mäklaren har ryggen fri. Vid min efterkoll framgick det någonstans i mäklarens likvidavräkning, att avgifter som: bränsle vatten el etc, regleras mellan parterna. Inte för att det blev påpekat av mäklaren någongång, men faktum är att det var skrivet bland pappren. Jag hade helt enkelt förbisett.
Nåja, detta är nu avslutat kapitel för min del.
Lev väl !
jokomoko
Nåja, detta är nu avslutat kapitel för min del.
Lev väl !
jokomoko
Klicka här för att svara