Hej

Jag vet att detta kanske inte är rätt forum, men jag har läst en hel del här samt fått råd från er här på forumet gällande "rätt ämne" som rör byggnationer, men jag hoppas ni kan ge mig låte råd ändå.

Jag ska gifta mig med min sambo om knappt två veckor. Hon köpte tyg till sin brudklänning och lämnade detta till en sömmerska. Klänningen skulle vara klar för två veckor sedan. Hon var där igår och då var det stora fläckar på den. Sömmerskan sa att det var kemtvätten som gjort detta då klänningenn skulle pressas.

Situationen är denna. Vi blev rekomenderad dennna sömmerska, men vi kollade aldrig om hon har f-skatt. Hon har bara en liten skylt utanför hennes ateljé.

Den lilla juridik jag kan så ser jag det som att hon har åtagit sig uppdraget och hon måste åtgärda detta även om det innebär att hon måste köpa nytt tyg för att sy en ny klänning.

Alternativ två kan ju vara att vi hämtar klänningen utan att betala så att hon inte kan använda tyget till annat.

Alternativ tre är att hon får ersätta oss för tyget samt att vi inte betalar henne kostnaden för att sy klänningen.

Om hon nu inte skulle ha f-skatt så ser jag att det kan bli problem, men å andra stian tycker jag att hon borde ha svårare att kräva pengar av oss. Det finns inget skriftligt avtal.

Hoppas ni förstår dilemmat.

Enligt konsumenttjänstlagen ska ju sömmerskan stå för våra extra kostnader (köpa likvärdig klänning) om hon inte kan fixa klänningen på något sätt.

Tacksam för alla tips hur vi ska göra.

//JED

Detta har visserligen inte så mycket att göra med byggbranschen. Men börja med att dubbelkolla uppgiften att skadan har vållats vid kemtvätten. Kontakta själv tvättföretaget för bekräftelse! Om företaget tar på sig ansvaret behöver ni bara formalisera saken med en fordran för tvätteriets försäkringsbolag. Om klänningen är mogen för återvinning borde skadebeloppet uppgå till vad ni betalt för materialet plus vad ni blivit skyldiga att betala sömmerskan.

Om tvätteriet INTE kan bekräfta sömmerskans uppgift, och alltså INTE tar på sig ansvaret för fläckarna har sömmerskans problem bara börjat...

Tack för svaret.

Fungerar inte lagen så för oss att vi har ju ett avtal med sömmerskan. Sedan om det är hon eller kemtvätten som vållat skadan borde det ju vara en uppgörelse mellan dem. Det var ju sömmerskan som skickade iväg brudklänningen på eget bevåg och det är ju sömmerskan som ska eller rättare sagt redan skulle ha levereat klänningen.

//JED

Helt korrekt! Formella anspråk riktar du mot den du direkt gett ditt uppdrag, som i sin tur bollar kravet vidare till kemtvätten. Mitt informella tips går ut på att snabbt skaffa insikt om sömmerskans version överhuvudtaget är sann. Om skadan verkligen vållats av kemtvätten kan du samtidigt be dem att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Visserligen inte din sak, men ett praktiskt sätt att skaffa sig ett grepp om det hela, och möjligen skynda på..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.