Har tagit hjälp av en vvs hantverkare för att fixa VVS arbetet vid badrums renovering. Jag har tidigare fått hjälp av samma hantverkare och då skickade han fakturan blixtsnabbt o med kort betalnings tid för att det var ROT-avdrag.

Nu har det gått 3 månader, vad ska jag göra? Kommer jag att slippa betala?

Hantverkaren har två eller tre år på sig att fakturera (kommer inte ihåg vilket det är), En intressant fråga är vad som händer om hantverkaren väljer att fakturera om två år och ROT-avdraget inte finns längre då. Då finns det risk att kunden får betala rubbet.
Om jag var du skulle jag kontakta hantverkaren innan året är slut och be att få fakturan om du vill ha ROT-avdraget i årets deklaration.

Varför har du inte ringt och frågat var fakturan blivit av?

Var med om samma sak i våras efter ett plåtslageriarbete. Efter drygt en månad utan faktura ringde jag helt enkelt honom och stämde av så det inte hade blivit något missförstånd eller krångel med postgången. Han hostade till och drog något om att han "just" hade sett att han missat att skicka fakturan och att den skulle komma snart, vilket den också gjorde.

Ett företag som har råd att slarva så med faktureringen måste ju ha ganska god likviditet kan man tycka... :)

strumpa skrev:
Var med om samma sak i våras efter ett plåtslageriarbete. Efter drygt en månad utan faktura ringde jag helt enkelt honom och stämde av så det inte hade blivit något missförstånd eller krångel med postgången. Han hostade till och drog något om att han "just" hade sett att han missat att skicka fakturan och att den skulle komma snart, vilket den också gjorde.

Ett företag som har råd att slarva så med faktureringen måste ju ha ganska god likviditet kan man tycka... :)
Eller ensam och för mycket jobb. Jag skulle inte kunna sätta av de pengarna för annat och anta fakturan inte kommer. För räkna med den kommer när den som minst önskas i så fall. Ring och be om fakturan.

Själv fick jag min faktura efter ett halvår när jag hade dragit om el här hemma och då var den ändå på 10000:-. Du lär inte slippa att betala i alla fall, var så säker:).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.