1 951 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
hittat stort fel!
Hejsan vi bor i ett hus som är 1 år och 11mån gammalt nu är det så att vi har hittat ett stort fel på huset. Vi har haft stopp i avloppet två ggr så nu bestämde vi oss för att filma avloppet och det visade sig att avloppen som är ingjutna i grunden ligger me bakfall så det ligger vatten kvar hela tiden i rören därför har vi fått stop så ofta. Dom som byggde huset inredde inte källaren det gjorde vi själva men nu måste man nog riva hela badrummet och riva upp all golvvärme!!! och göra nytt fall på rören men visst måste entreprenören ta på sig allt och åtgärda allt och återställa?? Har ringt han och berättat allt men han vill vänta tills semester är över men vår två års garanti går ut om en månad Hur gör man bäst ska kalla till en två års besiktning? Eller ska man skriva ett brev och skicka med rek.post?? Nån som vet?? För nån två års besektning verkar dom inte intresserad av. Och en sak till vi har garbo försökring men enligt deras papper måste nån från dom har vairt ut och besiktagd om deras byggfelsförsäkring ska gälla? Men nån besiktningsman har jag ej sett till från dom!
Medlem
· Stockholm
· 25 inlägg
Det är byggherren som kallar till 2-årsbesiktning, inte entreprenören, så kontakta en besiktningsman och försök få till en besiktning så snart som möjligt.
Jag är inte heller helt säker på det juridiska, men det måste ju i alla fall underlätta att ha gjort en 2-årsbesiktning.
Lycka till!
TeWa
Jag är inte heller helt säker på det juridiska, men det måste ju i alla fall underlätta att ha gjort en 2-årsbesiktning.
Lycka till!
TeWa
Vi var om något liknande, vi fick stopp i avloppet efter något år och en efterföljande filmning visade på derformation på ett tiotal ställen och också bakfall på ett ställe. I vårt fall upptäcktes det i samband med att vi anlitat advokat för bland annat en bristfällig dränering så ett möte med entrepreören var redan på gång. Men vi anmälde saken direkt till entreprenören så fort vi fick besiktningsutlåtandet, vilket ni också verkar ha gjort. Viktigt är kanske att få en bekräftelse av entreprenören så att ni har svart på vitt att han/hon tagit emot anmärkningen så att det inte blir någon diskussion om det i efterhand.
Oavsett så ska ni kalla till en tvåårsbesiktning inom tvåårsperioden, vilket är ert ansvar. Att er entreprenör inte överhuvudtaget verkar intresserad av en tvåårsbesiktning verkar inte ett särskilt gott tecken eftersom det mer eller mindre är standard. Det är också ni som utser besiktningsmannen till tvåårsbesiktningen om inget annat avtalats, så det är nog dags att se till att hitta en bra besiktningsman så ni kan bestämma ett datum för besiktningen innan två år har gått.
När det gäller skador som orsakats av det felaktiga utförandet så förutsätter jag att det inte gör någon större skillnad om det är ni eller någon annan entreprenör som färdigställt utrymmet som måste rivas pga skadan. Ni borde kunna förutsatt att arbetet skulle utförts på ett fackmässigt sätt så efterföljande arbeten borde också omfattas av ansvaret från entreprenören.
Eftersom det troligen rör sig om väldigt mycket pengar så skulle jag rekommendera att ni vänder er till en advokat så snart som möjligt om ni misstänker att entreprenören inte vill eller kommer ta ansvar för de skador som finns. Dessutom så ska ni se till att hitta en besiktningsman och boka in en tvåårsbesiktning innan två år har gått så att ni inte missar den möjligheten att hitta fler fel i huset.
Oavsett så ska ni kalla till en tvåårsbesiktning inom tvåårsperioden, vilket är ert ansvar. Att er entreprenör inte överhuvudtaget verkar intresserad av en tvåårsbesiktning verkar inte ett särskilt gott tecken eftersom det mer eller mindre är standard. Det är också ni som utser besiktningsmannen till tvåårsbesiktningen om inget annat avtalats, så det är nog dags att se till att hitta en bra besiktningsman så ni kan bestämma ett datum för besiktningen innan två år har gått.
När det gäller skador som orsakats av det felaktiga utförandet så förutsätter jag att det inte gör någon större skillnad om det är ni eller någon annan entreprenör som färdigställt utrymmet som måste rivas pga skadan. Ni borde kunna förutsatt att arbetet skulle utförts på ett fackmässigt sätt så efterföljande arbeten borde också omfattas av ansvaret från entreprenören.
Eftersom det troligen rör sig om väldigt mycket pengar så skulle jag rekommendera att ni vänder er till en advokat så snart som möjligt om ni misstänker att entreprenören inte vill eller kommer ta ansvar för de skador som finns. Dessutom så ska ni se till att hitta en besiktningsman och boka in en tvåårsbesiktning innan två år har gått så att ni inte missar den möjligheten att hitta fler fel i huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag kräva något? Fel jag tycker besiktningsmannen borde hittat.
Juridik -
Hittat fel efter slutbesiktning nybyggnation.
Juridik -
Kan man rädda tätskiktet eller är det förstört av felborrade hål?
Badrum -
Husqvarna (elux) diskmaskin - felkod i30, hittat 2 läckor
Vitvaror -
Akrylatfärg till carportstolpar, hur stort fel blev det?
Färg, Måla & Tapetsera