Det är faktiskt helt lagligt att hyra ut en del av fastigheten. Och man behöver inte betala moms om man är privat person.
Intäkten bör dock redovisas. Och tas upp till beskattning.

Ägaren till bilen kan hittas utan större problem. Ring bilregistet. Sen kan man ringa folkbokföringen och få fram adressen och om personen lever.
Nästa steg = Eniro.

Skulle inget hjälpa (och skriftlig kontrakt saknas) kan man kontakta släktningar till ägaren och be dom snällt hämta fordonet mot kvittens.

Skulle man inte lyckas med nåt ovan, kan bilen fraktas till närmaste hittegods alt be dom hämta den. Då får man kvittens att bilen lämnades över till en myndighet.

Sen rekommenderar jag att skaffa en eller två CC (Cane Corso) :-)

Citat: "Han "Svensson" hyr ut biluppställningsplatser (4st.) i sin ladugård utan skatteverkets vetskap" ...

Svensson begår därmed bokföringsbrott och skattebrott, kan vi anta. Vilket som sagt inte har med trådens kärnfråga att göra på annat vis än att "kriminalitet" fungerar som ett sammanhållande skikt i vissa kretsar.

Om en skuld ska uppstå måste den i en näring ha blivit fakturerad. Då skulle den rätteligen blivit snarast bokförd och deklarerad som intäkt i rörelsen. Momsskuld upptod i samma ögonblick som skulden uppstått. Om skulden visar sig osäker och aldrig kommer att betalas kan den förstås avskrivas. Det gör man genom kreditfaktura, varvid skatteverket återbetala moms, och nästa beskattningsbara årsresultat revideraras neråt.

Redigerat:
billy_baver skrev:
Citat: "Han "Svensson" hyr ut biluppställningsplatser (4st.) i sin ladugård utan skatteverkets vetskap" ...

Svensson begår därmed bokföringsbrott och skattebrott, kan vi anta. Vilket som sagt inte har med trådens kärnfråga att göra på annat vis än att "kriminalitet" fungerar som ett sammanhållande skikt i vissa kretsar.

Om en skuld ska uppstå måste den i en näring ha blivit fakturerad. Då skulle den rätteligen blivit snarast bokförd och deklarerad som intäkt i rörelsen. Momsskuld upptod i samma ögonblick som skulden uppstått. Om skulden visar sig osäker och aldrig kommer att betalas kan den förstås avskrivas. Det gör man genom kreditfaktura, varvid skatteverket återbetala moms, och nästa beskattningsbara årsresultat revideraras neråt.
Varför krångla till det?

Dom gjorde kanske en muntligt överenskommelse att avgiften betalas vid avhämtning av bilen? Och bilen skulle kanske hämtas i december 2009? Inte vet jag det?

Om jag minns rätt, bör man vara momsregistrerat för att betala momsen...

Men intäkten skulle tas till beskattning!

p.s. åter till frågan. Hur göra? Som tidigare inlägg.

Det är inte alls JAG som krånglar till det. Mitt första inlägg i tråden var en reaktion MOT allt tjafs om speciella hänsyn till den betalningsskyldiges brutala läggning och kriminella bakgrund.

Momsskyldighet inträder när årsomsättning överskrider 30 Kkr.

Frågan hur man gör anser jag vara redan besvarad: Bevaka fodran ordentligt, och kräv in den via kronofogde, som också har befogenhet att avlägsna hyresgästens gods.

Kan det vara så att "Brutale brumse" är bakom bom och lås ???

Bakom lås och bom? Och? Det gör väl ingen skillnad.

C
Kan man skaffa knark på kåken kanske man kan betala sin hyreslapp. Om man har en duktig torped (OBS ironi)

Ägaruppgift för fordon skaffar man via röststyrd telefon 0771-252525. För samtalsavgift enbart.

billy_baver skrev:
Momsskyldighet inträder när årsomsättning överskrider 30 Kkr.
I vanliga fall, ja. Men uthyrning av fastigheter och verksamhetslokaler är undantagen från skatteplikt enligt mervärdesskattelagen. Generöst nog kan man genom den frivilliga skattskyldigheten få lägga moms på hyran. Detta innebär att man då får göra avdrag för den ingående momsen på kostnaderna för uthyrningen av lokalerna. :)

Använd sedan Ratsit eller upplysning.se för att se om peronen finns folkbokförd i sverige. Finns inte personen där kan man kolla med skatteverket om personen är avliden eller avflyttad från sverige. KFM kan svara på skulder mfl.. så det finns sätt att kolla upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.