7 062 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Obetalda elräkningar efter flytt
Sida 1 av 3
Hej,
Hoppas att få goda råd, det synes jag gjort kostsamt misstag.
Efter min fars bortgång så ansvarade jag för försäljning av hans (dödsbos) lägenhet, som blev såld i somras via mäklare. De nya ägarna flyttade in i början av Augusti.
Det var mycket att ordna, och jag förbisåg tyvärr att avsluta min fars elabonemang. Elräkningar som blev skickade till lägenheten efter nya ägarnas inflytt tycks ha blivit returnerade till elbolagen, så jag blev aldrig medveten om dess existens.
Efter Jul, fick jag meddelande från de nya ägarna att "du kanske ska kolla upp med elbolaget", vilket jag gjorde och nätbolaget skickade mig då kopia på elräkningar för nästan ett halvår Aug-Dec, för omedelbar betalning av dödsbo (mig)
Från och med Februari står abonnemanget nu slutligen på de nya ägarna.
Jag har frågat de nya ägarna om de kan betala elräkningar som innefattar perioden efter deras inflytt, men de vägrar, de svarade att de har inget intresse av att betala mina räkningar.
Hur är det tror ni, är det bara att bita det sura äpplet och betala - eller?
jokomoko
Hoppas att få goda råd, det synes jag gjort kostsamt misstag.
Efter min fars bortgång så ansvarade jag för försäljning av hans (dödsbos) lägenhet, som blev såld i somras via mäklare. De nya ägarna flyttade in i början av Augusti.
Det var mycket att ordna, och jag förbisåg tyvärr att avsluta min fars elabonemang. Elräkningar som blev skickade till lägenheten efter nya ägarnas inflytt tycks ha blivit returnerade till elbolagen, så jag blev aldrig medveten om dess existens.
Efter Jul, fick jag meddelande från de nya ägarna att "du kanske ska kolla upp med elbolaget", vilket jag gjorde och nätbolaget skickade mig då kopia på elräkningar för nästan ett halvår Aug-Dec, för omedelbar betalning av dödsbo (mig)
Från och med Februari står abonnemanget nu slutligen på de nya ägarna.
Jag har frågat de nya ägarna om de kan betala elräkningar som innefattar perioden efter deras inflytt, men de vägrar, de svarade att de har inget intresse av att betala mina räkningar.
Hur är det tror ni, är det bara att bita det sura äpplet och betala - eller?
jokomoko
Redigerat av moderator:
Har du kontrollerat med elbolaget om de nya ägarna har blivit debiterade för den el de förbrukat?
Om de har det skulle jag begära att de stryker räkningarna du fått.
Om inte skulle jag ta upp frågan med de nya ägarna igen och kräva betalning. Om de har utnyttjat el men aldrig fått någon faktura så måste de ju förstått att nåt är fel, eller?
Om de har det skulle jag begära att de stryker räkningarna du fått.
Om inte skulle jag ta upp frågan med de nya ägarna igen och kräva betalning. Om de har utnyttjat el men aldrig fått någon faktura så måste de ju förstått att nåt är fel, eller?
Redigerat:
Eftersom de nya ägarna inte haft elabonnemang, så har de inte fått elräkningar och sålunda inte betalat någon el de förbrukat perioden Aug-Dec.
Jag har som sagt redan pratat med de nya ägarna, och deras svar är blankt NEJ till att betala elräkningarna som är adresserat till Dödsbo.
Vad jag undrar, hur ser det ut ur rättslig synpunkt om de nya ägarna fortsätter att hävda att de betalar endast elräkningar på eget abonnemang - är det bara att gilla läget då och betala deras el för ett halvår - eller?
jokomoko
Jag har som sagt redan pratat med de nya ägarna, och deras svar är blankt NEJ till att betala elräkningarna som är adresserat till Dödsbo.
Vad jag undrar, hur ser det ut ur rättslig synpunkt om de nya ägarna fortsätter att hävda att de betalar endast elräkningar på eget abonnemang - är det bara att gilla läget då och betala deras el för ett halvår - eller?
jokomoko
Tyvärr tror jag att den som står på elabonnemanget är betalningsskyldig, oavsett vem som äger lägenheten eller fastigheten.
Så om de nya ägarna är såna människor som skor sig på andras misstag är det nog bara att bita i det sura äpplet.
Så om de nya ägarna är såna människor som skor sig på andras misstag är det nog bara att bita i det sura äpplet.
Gentemot elbolaget torde dödsboet vara betalningsskyldigt. Men gentemot de nya ägarna bör det förhålla sig annorlunda. Att skaffa ett elabonnemang torde uppfattas som så grundläggande att de nog får stå risken att betala i efterhand om de snyltat på ert abonnemang. Möjligen kan tänkas att ni får stå risken då det torde vara aktuellt att säga upp avtalet med elbolaget.
Sett från köparnas synvinkel gör de rätt i att bestrida om de inte vill betala. Vill du ha betalt från dom måste du inge en stämning hos tingsrätten om de fortsätter vägra betala. Om det är värt det eller inte får du naturligtvis själv värdera. I normalfallet krävs det hjälp av en jurist när du vill driva ärendet i tingsrätten.
Sett från köparnas synvinkel gör de rätt i att bestrida om de inte vill betala. Vill du ha betalt från dom måste du inge en stämning hos tingsrätten om de fortsätter vägra betala. Om det är värt det eller inte får du naturligtvis själv värdera. I normalfallet krävs det hjälp av en jurist när du vill driva ärendet i tingsrätten.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om man skall vara superformell så är ju frågan när dödsboet upphörde att existera. Elbolaget kan (tror jag) bara kräva in skulder som uppstått i dödsboet, skulder som uppstår efter att boet är skiftat har de ingen som är ansvarig för.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I de kontrakt för bostadsrätter som jag har skrivit under har det stått att el fram t.o.m tillträdesdagen betalas av säljaren, och efter det av köparenjokomoko skrev:Eftersom de nya ägarna inte haft elabonnemang, så har de inte fått elräkningar och sålunda inte betalat någon el de förbrukat perioden Aug-Dec.
jokomoko
Du har inte ngn liknande skrivning ?
/K
Ohh, tack klaskarlsson
Det borde jag tänkt på! Har inte avtalet tillhanda just nu, men ska kolla upp det ikväll. Vi använde större mäklarfirma med deras standardavtal. Nu hoppas jag innerligt att det finns med någon klausul om detta...
jokomoko
Det borde jag tänkt på! Har inte avtalet tillhanda just nu, men ska kolla upp det ikväll. Vi använde större mäklarfirma med deras standardavtal. Nu hoppas jag innerligt att det finns med någon klausul om detta...
jokomoko
Som hempularen säger kan man i regel inte kräva pengar från ett skiftat dödsbo. Däremot om boet fortfarande är oskiftat är förvaltaren skyldig att betala av dess tillgångar. Räcker inte pengarna får man (fodringsägarna eller delägarna) begära dödsboet i konkurs.
börde det inte kunna räcka med en köpekontrakt med tillträdets datum? problem blir när man inte vet vad som stod på mätaren just den dagen ....
Ang köparna - jag skulle inte heller betala räkningar som är utställda till ett annat namn. Ska jag betala så ska det stå mitt namn på räkningen och det kanske elbolaget kan ordna? Dom kan ju inte neka att betala för el i sin lägenhet, eller?
gaia
Ang köparna - jag skulle inte heller betala räkningar som är utställda till ett annat namn. Ska jag betala så ska det stå mitt namn på räkningen och det kanske elbolaget kan ordna? Dom kan ju inte neka att betala för el i sin lägenhet, eller?
gaia
Jag gjorde precis samma misstag när min mor dött. Däremot hade jag mer tur, för den nya ägaren gick med på att betala, inte allt men en stor del. Tack och lov!
Jag var rätt sur för att inte räkningarna hade eftersänts.
Rättsligt så tror jag inte man har något att sätta emot, ett avtal löper tills det sagts upp. Däremot, om inte dödsboet existerar längre, så finns ju inga pengar.
Jag var rätt sur för att inte räkningarna hade eftersänts.
Rättsligt så tror jag inte man har något att sätta emot, ett avtal löper tills det sagts upp. Däremot, om inte dödsboet existerar längre, så finns ju inga pengar.
Hej!
Börjar bli läggdags snart känner jag, men kollade lite snabbt i lagar och hittade detta:
"Säljarens och köparens rättigheter och förpliktelser
10 § Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde
skall ske, tillkommer säljaren. Denne får dock icke avverka skog annat
än till husbehov och ej heller avhända fastigheten annat än dess vanliga
avkastning.
Arrendeavgift, hyra och annan inkomst av fastigheten, som belöper på
tiden före tillträdesdagen, tillkommer säljaren.
Avgift som utgår för fastigheten och belöper på tiden från och med
tillträdesdagen bäres av köparen. I förhållande till säljaren svarar
köparen för stämpelskatt för förvärvet."
Kanske kan vara nåt?
MVH
Börjar bli läggdags snart känner jag, men kollade lite snabbt i lagar och hittade detta:
"Säljarens och köparens rättigheter och förpliktelser
10 § Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde
skall ske, tillkommer säljaren. Denne får dock icke avverka skog annat
än till husbehov och ej heller avhända fastigheten annat än dess vanliga
avkastning.
Arrendeavgift, hyra och annan inkomst av fastigheten, som belöper på
tiden före tillträdesdagen, tillkommer säljaren.
Avgift som utgår för fastigheten och belöper på tiden från och med
tillträdesdagen bäres av köparen. I förhållande till säljaren svarar
köparen för stämpelskatt för förvärvet."
Kanske kan vara nåt?
MVH
Har ingen koll på vad som gäller men det verkar ju konstigt att inte de nya ägarna har anmält flytt till elbolaget.jokomoko skrev:
Tycker i min mening att det verkar att dom redan från början tog en chansning på att du skulle "missa" att avsluta elabonnemanget.
Med vilken period betalas elräkningen, månadsvis, kvartal, halvår?
Om du hade avslutat elen och dom inte anmält att dom flyttat in, vilket dom uppenbarligen inte gjort, hur skulle dom då få ström, hamsterhjul...