var och kollade på en sommarstuga och det var vattenrätt enligt jordabalken på denna.
Tomten som var vattenavgränsade är 200 meter lång och smal ca 35 met. då är frågan:
hur mycket vattenrätt kan man ha då? den biten man kan tänkas bruka?, då får man väl starta vassodling, eller beräknas det där på avstånd till grannar,tomtens eller tomtens storlek, vattenrätten är inte utredd utan bara finns enligt jordbalken
grejen är att täkte stålla ett bygglovsfritt vindkraftverk i ena hörnet, men då om det skulle ramla ner, ja då ramlar det om man maimalt otur i vattnet, men eftersom tomtgränsern är enligt jordabalken så är det mitt vatten den ramlar ner i då.

Är frågan om du får odla vass eller vad påföljderna bli om vindkraftverket tippar omkull?

Om det tippar omkull, spelar det någon roll om det ramlar i "ditt" vatten eller grannens... vatten som vatten, i mina ögon...

nej men det har lite grann med fiskerätt och rätt att anlägga brygga, ha båt ilagd. hur mycket vatten man äger,
Ja för man kommer säkert reta någon gammal bonde som bor högre upp på land och ser markbiten som sin. och så kommer jag som utböling och lägger beslag på hans nöje.
men tomten är drygt 200 meter lång med sandstrand. (lite smal men det läget)
så man måste ha torra fakta att luta sig på när man tar beslut om tomtköp.
sedan kan man väl odla vass och lägga vasstak som vinternöje.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.