Köpte en bostadsrätt för 2,5 år sedan. Badrummet var nyrenoverat (kakel och klinker) av förra ägaren som försäkrade att det var byggt efter de regler och normer som finns för våtutrymmen. Nu har ett antal plattor börjat släppa från väggen (syns genom att fogen börjat spricka samt att det låter ihåligt när man knackar på plattan).

Är detta någon som förra ägaren ansvarar för genom byggfusk eller liknande?

O
Dolt fel är det inte då det inte finns något sådant när man köper en br. Har säljaren själv fixat badrummet eller är det ett företag?

Det var säljaren själv som renoverade badrummet

O
Då gissar jag på att det blir problem...

Hej.
Givetvis kan ett fel vara dolt även om det är en bostadsrätt. "dolda fel" är inte förbehållet fastigheter.
Det är köplagen som är tillämplig. Att en enstaka platta inte sitter stumt i fixet behöver inte vara något större fel och går ju enkelt att åtgärda. Är det däremot så att flera fogar spruckit kan det ju tyda på nåt värre och det är ju bra att kolla med säljaren hur det är gjort i vilket fall.

Jag skulle nog ha gått på säljaren.
OM flera plattor lossnat så låter det inte som det är gjort på rätt sätt.
Skulle säljaren däremot slå ifrån sig så kan det nog vara svårt att gå vidare rent juridiskt - du visst ju att badrummet var hemmabyggt vilket rimligtvis borde innebära att du måste undersöka det noggrant mha av fackman/besiktningsman eller iaf på ett dokumenterat sätt för att påvisa att det inte fanns någon indikation på skador vid köpet...

/K

@P-A: Har du något lagrum att peka på? Jag har aldrig hört talas om att dolda fel skulle gälla vid köp av en bostadsrätt...

Stellan_j skrev:
Köpte en bostadsrätt för 2,5 år sedan. Badrummet var nyrenoverat (kakel och klinker) av förra ägaren som försäkrade att det var byggt efter de regler och normer som finns för våtutrymmen. Nu har ett antal plattor börjat släppa från väggen (syns genom att fogen börjat spricka samt att det låter ihåligt när man knackar på plattan).

Är detta någon som förra ägaren ansvarar för genom byggfusk eller liknande?

Hur försäkrade gamla ägaren detta? Lämnade denna något intyg eller liknande?
Sitter i nästan samma sits som dig, men säljaren lämnade ett intyg att allt var renoverat enligt lagar och regler. Har kommit så pass långt att vi är på väg mot en förlikning. Försök få till en förlikning, det är smidigast. En ev rättslig process kostar skjortan.....

O
Som jag har förstått det så finns det inget per defintion dolt fel när man köper en BR. Om jag köper en bil så är det självklart att bromsarna ska fungera så gör dom inte det så kan jag få ersättning ifrån säljaren väldigt förenklat sett.

när det gäller sakfrågan, kan inte tiden tills upptäckten vara negativ för TS?

agehall skrev:
@P-A: Har du något lagrum att peka på? Jag har aldrig hört talas om att dolda fel skulle gälla vid köp av en bostadsrätt...
Det P-A menar (helt korrekt) är att dolt fel är inte en riktig term utan är något som man använder för att beskriva fel som inte gick att upptäcka. När det gäller fastigheter så är det JB som stipulerar med en klar gräns på 10 år.

Enligt Köplagen kan man reklamera fel som inte "med fog kunnat förutsättas" eller vid utfästelse om den inte överrensstämmer med det som säljaren har utlovat. Detta inom en skälig tid efter att felet har eller borde ha upptäckts och det finns även en maxtid på 2 år

MVH Lorant

Obs köplagen är dispositiv så det finns fall där reklamationstiden är längre eller att avtallsvillkoren tillåter annan tolkning.....

/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.