entreprenör skall det vara i titeln, ipad o dyslexi

Hej,
Jag behöver lite fler råd/kunskap om någon drabbats av detta. Vårt projekt är till 90 procent klart. Vi skall ha slutbesiktning inom 2v och har ett avtal skrivet ( abs09). Vi hade en förbesiktning igår och nu är entreprenören utom sig av ilska, hon vill överpröva, vilket jag antar hon kan. Men, hur är postgången nu? Kan de ni mitt i projektet bara sluta tills tingsrätten sagt sitt?

Vi har betalat alla utstälda fakturur hittils, men två återstår nu där delen ej godkänts av besiktningsmannen.

Hur är postgången med en överprövning? Entreprenören påstår sig ha rätt att komma o riva redan gk och av oss betalda moment såsom taket.....för att dokumentera. Kan hon det?

Vi behöver ta kontakt med en egen advokat antar jag, men jag är lite nyfiken på era tankar?

Besiktningsmannen anmärkningar känns rimliga, ex att parkettgolvet inte lagts enligt monteringsanvisning och med referenser till byggAMA. Vi tror att vi bara drabbats av en fruktansvärd entreprenör.

Redigerat:
Entreprenören har aldrig rätt att göra någonting annat en det som överenskommit av parterna, allt annat är egenmäktighet och kan beivras därefter. Entreprenören har inte ens rätt att beträda fastigheten (tomten) om det inte har med entreprenaden att göra.

Fast i detta fallet har det väl med entreprenaden att göra? Slutbesiktning är om 2 veckor. Och de har ju rätt att överpröva med egen besiktningsman. Men om de väljer att pröva detta, vad det verkar som, ända till tingsrätten. Skall vi sitta med ett hus vi inte kan använda? Eller förfaller avtalet efter 2mån efter slutbesiktning, eller när vitet överstiger det vi har kvar att betala?

Problemet känns som att det just nu rör besiktningsutlåtanden, inte oss. Besiktningsutlåtandena kändes för mig som konsument helt rimliga....
SUCK

Avtalet mellan parterna gäller och då skall det fullföljas tills det är klart och slutbesiktning har gjorts.Vad som sedan framkommer är det som man skall ta ställning till.Innan dess kan de inte sluta med arbetena för då spricker förmodligen tids gränsen och ev avtalat vite börjar löpa. Vad som sägs i förbesiktningen är ju inget som du delgett oss men jag utgår från att det endast är till för att entreprenören skall rätta felen innan slutbesiktningen. Det är endast dåliga entreprenörer som börjar konstra och säga emot ett relevant besiktningsprotokoll.

Ja, håller med. Vi tror att de nu anser sig ha rätt att sluta tills överbesiktningen de vill göra, är klar o prövad i tingsrätten. Slutbesiktning är om, ca 2 veckor. Vite kickar igång då om entreprenaden ej godkänts. Vi har totalt ca 30 anmärkningar totalt på att arbete som innefattat tak, takkupa och innerarbeten så det är ingen fuskbyggare......bara väldigt jobbig vd.

Om de avbryter arbetet och överger arbetsplatsen så tror jag att du kan häva entrepenaden (ta hjälp av jurist) och sedan färdigställa med annan på deras bekostnad.

Ja, vi skall kontrollera möjligheten. Vår advokat som vi har kontakt med är på semester tills nästa måndag.

Läste i Abs09, som vi avtalat, att överbesiktningsman skall utses av båda parterna. Innebär det att vi enas om en? Vad är bra att tänka på, en sbr certifierad?

Det viktigaste är nog att ni inte accepterar en bes. man som byggaren föreslår.

Jag har för mig att det finns ngn. form av sklijedomsförfarande om man inte kan enas om bes. man. Kostnaden kan vara väldigt hög.

Sök i forumet.

Jo, kan vi bli stämde för att vi försvårar då? Det lär bli stämning nr 4 de skickar på oss i så fall. Hittils har vi skada o värk, brott av muntligt avtal och försvårande av entreprenad.......:banghead:

Tack.

Vi hoppas på att de kan avsluta till slutbesiktningen. Sen kommer vi ta in vår advokat eftersom de beter sig sombarnungar. Tyvärr kanske det dröjer med referens här på forumet för dessa skojare, men om man driver en process känns det inte rätt att ge dem en saklig referens här!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.