Vi har en knepig tomt i Stockholmsområdet. Tomten gränsar på baksidan mot en park. På sidorna finns grannarnas villatomter och framsidan vetter mot gata. Vid grävning med maskin på tomtens baksida har vi tvingats lägga en del jord in på parkmarken. Ytan som tas i anspråk är mycket liten, ca 4 kvadratmeter.

Problemet är att en boende i området har utnämt sig till sanningens och rättvisans evise förkämpe. Karln bor ca 400 m från oss. Han har lyckats nosa upp högen som absolut inte syns innifrån de 4 ha stora parken.

Ärendet hamnade hos stadsdelsnämnden som iofs har en rätt så skön attityd. Förkämpen nöjer sig inte med löften om att högen kommer att flyttas. Han hotar med polisanmälan. Stadsdelsnämnden bad oss om att söka lov från polismyndigheten om tillstånd för användande av offentlig plats: fristående jordupplag. Allt för att gubbjäveln skall hållas lugn. Tillståndet från polisen har utan problem gått igenom, det kostade 700:-.

I de särskilda vilkoren från polisens tillstånd står bla att användandet skall ske med hänsyn till trafikanters säkerhet. Hänsyn skall tas till gångtrafikanter och synskadade.
Polisen har med anledning av trafikfrågan skickat ärendet till trafikkontoret som inte funnit något att anmärka på och skickat på oss en avgift på 3650:- i upplåtelseavgift.

Jordhögen ligger i en med skog och sly bevuxen park, 40 meter från närmaste gata!!! (För helvetes!)

Min fråga är om det verkligen är trafikkontorets sak att ge ett sådant tillstånd?
Borde det inte vara någon slags parkförvaltning eller motsvarande som utfärdar och tar betalt för ärenden som berör parkmark?

///j

Hej, har inget svar på din fråga, men kan ändå inte låta bli att kommentera...

Förstår jag dig rätt, den aktuella jordhögen kommer att ligga på parkområdet en begränsad tid, tills du är klar med din grävning och fyllt igen gropen som du grävt?
(Eller har du dumpat jorden i parkområdet för att du vill bli av med jorden?)

Om jag varit i dina skor hade jag ju varit väldigt sugen på att ha stenkoll på den klagande grannen (du vet alltså vem det är?) och letat fel hos honom som kan anmälas och hoppas att han får betalt med samma mynt.

Men om ni gör det är ju risken stor att det urartar och grannen gör sig så omöjlig mot er att ni tvingas flytta.

(OM det är som så att du konsekvent utnyttjar parkmarken för egna ändamål, utnyttjar grannar, tänjer på gränserna så får du kanske trots allt skylla dig själv att grannen påtalar detta för myndigheten. OBS. att jag började denna parantes med ett OM!)

Till sist så blir jag varje gång jag läser liknande berättelser oerhört glad för att jag bor som jag gör, med grannar som är vettiga och bra...

OM det verkligen är meningen att du skall behöva betala den summan. Så skulle nog jag utnyttja den "tillåtna" marken maximalt. Bygge en provisorisk uteplats där, behåll den till sista dagen som avgiften gäller och se till att sitta och fika när gubben går förbi.

• Gilla
swebichon och 1 till
  • Laddar…
Zixten: Vi har fått ett sista datum. Då skall den delen av jordhögen som ligger på parkens mark vara borta. Jag kommer att behöva återfyll,a så den går nog åt, men av olika skäl kommer det bli ett smärre helvete att flytta jorden pga gubbjäveln.

Jag vill nog mena att alla våra grannar är helt ok. Gubbjäveln som klagar bor 400 meter bort och är hyresgäst i en kulturkåk. Han drar sin lans så fort han får tillfälle. Hittills har hans kamp för det han anser vara riktigt bl a kostat ett 20-tal småbarn deras lekpark.

Jag får nog tillfälle att jävlas tillbaka. Jag börjar med ett konto på Ratsit.

Hempularen: tyvärr så är tillåtelsen från trafikkontoret formulerat så att det är exakt den yta som tas upp av jordhögen samt att där endast får vara en jordhög.

Jag hoppas att det har begåtts ett formalitetsfel och att det inte är gatukontoret som skall ge detta tillstånd. Skälet tiöl det höga priset är nog att gatukontoret inte vill ha en massa bråte stående på gator och vägar i evinnerliga tider och till en låg kostnad. Men vad fan de har med parker att göra begriper jag inte.

Verkar konstigt, det är ju ingen gata, trottoar eller gångväg?
Frågan är varför man överhuvudtaget går en sådan man till mötes på det sätt du gjort?

Men om du bara skiter i gubbfan, och låter han gorma rakt ut i luften? Vad händer då?
Myndigheter brukar vara lika trötta på såna här rättshaverister som alla andra?
Att omgivande mark måste tas i anspråk tillfälligt är ringet konstigt i tätbebyggda områden och det är alla inblandade normalt sett medvetna om.
Är det någon "kulturpersonlighet"?

Saken är den att gubbfan kontaktade stadsdelsnämnden som ringde oss. Vi förklarade vad vi hade gjort och hur det var tänkt. SDN var nöjda och sa att de skulle låta saken bero. Förmodligen ringde gubbfan upp SDN en andra gång och frågade vad de hade gjort åt det där kapitalistsvinet till husägare som tror att han kan ta sig för vad fan som helst ( läs mig). SDN ringde åter igen upp oss och bad oss söka tillstånd från polisen eftersom gubbfan hade hotat med att göra polisärende av högen och att det var bättre att förekomma än att förekommas. Nu vill jag vara tydlig och förklara att SDN hela tiden har varit mycket trevliga och förstående. Vårat löfte om att högen skulle bort så fort logistiken tillät var fullt tillräckligt för SDN.
Nej, jag tänkerinte gå token tillmötes men jag får nog böja mig för stadsdelsförvaltningen. Jag vill inte bråka med dem. Tvärtom tänker jag stå på mycket god fot med dem så att när gubbfan får ytterligare infall/anfall så kan jag i egenskap av trevlig och ej i onödan bråkande person hävda att gubbfans tyckande inte alls representerar hela stadsdelen.

Slutligen, ja, han är nog någon slags kulturpersonlighet. Självutnämnd. Han har förekommit i ett inslag på lokalnyheterna ang en insats han gjort för att bevara en del av allmäningen/parken. Se ovan och skrivningen om småbarnen. Jag har inte hört att han kverulerat nämvärt om att någon varit och rivit i en fornlämning i parken. Något som enligt kulturminneslagen har ett straffvärde på upp till 2 år. Så självutnämnd, okunnig och ganska skitnödig kan man kanske sammanfatta honom som.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Suck...ja din strategi vill jag nog påstå är riktig.*

Undrar vad jag ska ta för avgift för 10 lastbilslass jord som lades på min mark i vintras utan lov. Sedan skulle det tas bort när det tinat. I juli borde det väl tinat. Har tröttnat så vad ska jag ta när kommunen vill ha 3650 för en liten hög?

Usäkta en kapning av tråden.

Protte

Ja om det är det allmäna som tippat så tycker jag att du skall hugga i rejält. Du får pm'a om du vill ha en kopia på mitt tillstånd som stöd för ditt ohemula krav. :-)

Det är väl bara att extrapolera kostnaden för 4 m² till din area?

Jag ser inte problemet?
Du har gjort nåt du inte fick göra och nu kostar det dig pengar.
Jag håller med om att ditt brott är minimalt, men det är det också om man kör 100 i 90-zon mitt i skogen mitt i natten. Det kostar också om man har otur.

haavard skrev:
Jag ser inte problemet?
Du har gjort nåt du inte fick göra och nu kostar det dig pengar.
Jag håller med om att ditt brott är minimalt, men det är det också om man kör 100 i 90-zon mitt i skogen mitt i natten. Det kostar också om man har otur.
Nu var det ju inga oegentligheter som begicks. Enbart obligatoriska administrativa avgifter som togs ut eftersom "gubbfan" tvingade till sig ett ärende. Ett ärende som i alla lägen avgiftsbeläggs. Det är alltså inga böter. Förstår man TS rätt ville väl alla inblandade parter slippa skapa ett ärende av saken.

haarvard: så om Myndigheten för de Samiska Språkens Bevarande eller Stockholms Simbassängskontor kliver in och försöker klå mig på 500:- eller 250.000:- för att jag lagt två kubik jord i anslutning till min tomt på stadens mark, så skall jag glatt betala eftersom jag erkänner fadersskapet till jordhögen?
Om frågan fortfarande känns otydlig så kolla min första post, sista stycket.

Jag fick min lata tumme ur r***n och surfade blixtsnabbt in på stockholmsstad.se? Under rubriken parkskötsel kan man läsa att sex olik förvaltningar har att hålla efter parkerna. Trafikkontoret skall sköta följande;
"Trafikkontoret ansvarar för gatuträden och vissa centrala parker som Kungsträd- gården, Berzelii Park, Strömparterren och Norra Bantorget liksom för Årstafältet och Järva friområde. Trafikkontoret arbetar även på uppdrag av stadsdelsförvaltningarna med parkinvesteringar (större upprustningar).Stadsträdgårdsmästaren ansvarar för utformning och utveckling av stadsmiljön på gator och torg. Även samordning av stadsdels- förvaltningarnas parkinvesteringar ingår i ansvaret."

Johan Gunverth: jo nog är det så att ärenden avgiftsbeläggs. I detta fall två ggr. Först 700 till polisen för att de skall stämpla ett papper och sedan 3650:- till trafikkontoret som förmodligen inte ens har tittat på bifgad skiss och karta.

Jag har förlikad mig med tanken att betala pengarna. Fyra-femtusen är en lite summa i förhållande till vad huset och tomten kostar mig och vad jag är beredd att betala för att frugan skall vara god och glad. Min ynkliga förhoppning var att någon här kanske råkat ut för något liknande och som snabbt som fan kunde säga, -Nej stop o belägg, så här ska'ru göra ser'ru.

Jag ringer upp tillståndsgivande polis i morgon och frågar om det är rätt o riktigt.

Lite off topic:
Jag har gjort följande observation på en av tvärgatorna i området. En privat firma har ställt en container delvis på gatan. Den har stått där i flera månader. De har helt säkert betalt och fått tillstånd för uppställningsplatsen. Jag tänker mig att det är samma pris som jag betalar för jordhögen eftersom jag åkte på en minimidebitering som jag tror att trafikkontoret kallade för "containeravgift (jordupplag)".
Så vad används då containern till? Vad förvaras däri? Ingenting! Zip, nada,nullus!
Containerns ägare sysslar med att byta tak och tegelpannor på villor. De har draperat hela containern med en stor reklambanner som förkunnar deras affärside och stora skicklighet.
I detta fall så tror och tycker jag nog att gatukontorets prissättning är alldeles utmärkt, sett ur näringsidkarens perspektiv. Billigare reklamplats får man nog leta efter.

P
Det kanske hade varit billigare att ringa kommunen och fråga om lov att lägga material temporärt på platsen, och vid ett ok från kommunen hänvisa till samtalet vid prat med grannen. Att använda annans mark (kommunens) utan lov kan jag förstå sticker i ögonen på folk som inte har samma möjligheter eller som alltid ber om lov och/eller betalar avgifterna för tillstånd först innan de börjar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.