8 143 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Högst besynnerliga ägandeförhållanden. Hjälp!
Efter många vändor fram och tillbaka, mycket baserat på input från denna tråd, blir lösningen ett hyreskontrakt. Det fanns helt klart fler fallgropar än vad jag som förstagångsköpare hade klart för mig med ett ägarregistrerande eller juridiskt tvivelaktiga spöklösningar. Skulle det visa sig, när huset är betalt och banken är ute ur bilden, att vi fortfarande bor kvar på samma sätt och alla relationer fortfarande är hela, kan vi sälja honom en tredjedel av huset mot en symbolisk summa. I praktiken kommer han ju att ha betalt en tredjedel av huset genom hyran fram tills dess.
Läget förefaller vara under kontroll. Tack ska ni ha.
(För övrigt, då jag såg att det togs upp, skrev jag fel i ett tidigare inlägg. Priset på huset är 900.000 kr, inget annat. Vi har lagt runt 600.000 kronor i hyra här under tiden vi hyrt gemensamt, vilket alltså motsvaras av TVÅ tredjedelar av huspriset).
Läget förefaller vara under kontroll. Tack ska ni ha.
(För övrigt, då jag såg att det togs upp, skrev jag fel i ett tidigare inlägg. Priset på huset är 900.000 kr, inget annat. Vi har lagt runt 600.000 kronor i hyra här under tiden vi hyrt gemensamt, vilket alltså motsvaras av TVÅ tredjedelar av huspriset).
Jag tycker att det här är ett problematiskt sätt att resonera. Det är farligt eftersom underhållskostnader och fondering av medel till större underhåll abstraheras bort, sådant som ingår i hyran i en hyresrätt. Det är dyyyrt med hus!Chica Lovely skrev:
Men jättekul att köpa hus, det skulle jag också vilja göra!
Huset är i okej skick. Det finns en del fix naturligtvis, som på de flesta hus, men alla stora saker (dränering, etc) är redan åtgärdade. Vi undersökte det flera gånger med yrkeskunnigt folk innan budgivning. Däremot ligger det inte speciellt centralt, vilket håller priset nere. Det är ute på landet. Vi sökte ett hus som kanske behövde lite modernisering, men som inte var i stort behov av renovering.Nimajneb skrev:
SVAR: Utomeuropeisk utlänsk medborgare, utan att vara folkbokförd i varken Sverige eller Europa kan köpa hus och registrera lagfart i Sverige.Chica Lovely skrev:
Detta enligt min egen efterforskning för ca 2 år sen då jag tog reda på den myndighet som registrerar lagfart och fick direkt svar enligt ovan därifrån. Myndigheten var Fastighetsinskrivningen i Norrtälje 077-163 63 63 eller hänvisning av dem.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 inlägg
Hej!
i all välmening vill jag bara påminna om att som sambor ärver ni inte varandra. Kan bli väldigt komplicerat om en av er skulle gå bort och den personens barn, föräldrar eller syskon vill ha ut sin del. Jag tänker på både er och amerikanen.
i all välmening vill jag bara påminna om att som sambor ärver ni inte varandra. Kan bli väldigt komplicerat om en av er skulle gå bort och den personens barn, föräldrar eller syskon vill ha ut sin del. Jag tänker på både er och amerikanen.
Så kan du inte resonera... i Norra delen av Värmland tex och samma i Dalarna får du lätt tag på en kåk utan renoveringsbehov för 600-900.000:-Nimajneb skrev:
Om man vill så borde det gå att lösa med gåvobrev...
När amerikanen betalat tex 10% av sin del så skriver ni ett gåvobrev på den delen av huset osv osv
Skriv gärna ner på ett papper hur ni vill att allt ska lösas, om någon dör, någon vill dra sig ur, om ni svenskar separerar, osv osv. MYCKET bättre att gör det nu när alla är sams och glada.
När något hänt är det oftast försent och även om man bara pratat igenom saken så kanske någon uppfattat fel
lycka till med nya huset
När amerikanen betalat tex 10% av sin del så skriver ni ett gåvobrev på den delen av huset osv osv
Skriv gärna ner på ett papper hur ni vill att allt ska lösas, om någon dör, någon vill dra sig ur, om ni svenskar separerar, osv osv. MYCKET bättre att gör det nu när alla är sams och glada.
När något hänt är det oftast försent och även om man bara pratat igenom saken så kanske någon uppfattat fel
lycka till med nya huset
Det är en bra idé, men det gäller att se upp för det finns en hel del fallgropar här också. Det vet jag efter att ha gett bort en del av mitt eget hus. Som tur var hörde Lantmäteriet av sig och undrade om jag verkligen ville göra som jag gjort, det ville jag inte, visade det sig. Trots hjälp från en jurist. Schysst av lantmäteriet, det blev rätt till sist.nino skrev:
Det räcker INTE med att "skriva ner på ett papper", man måste göra riktiga testamenten, underteckande och bevittnade. Lämpligen i två ex av vilka man tar varsitt trots att man är sambos.nino skrev:Skriv gärna ner på ett papper hur ni vill att allt ska lösas, om någon dör, någon vill dra sig ur, om ni svenskar separerar, osv osv. MYCKET bättre att gör det nu när alla är sams och glada.
lycka till med nya huset
Därtill kan det vara lämpligt att se över det här med samboavtal.
Det är mycket bättre att göra upp när bägge är i livet och goda vänner, än att försöka reda ut det efteråt eller när man är ovänner (peppa peppa
Gåvoskatten i USA är minst sagt häftig, men jag tror att den inte gäller tillgångar i utlandet. Värt att kolla med amerikanska skatteverket (IRS) i alla fall innan man ger sig in på sådana konstruktioner.nino skrev:
thomasx: jo klart att det är det bästa med riktiga testamenten... jag menade att om man gör upp hur man vill att det ska vara om något händer så är det ju bättre än att bara ta det muntligt...
vad kom du i för nått med gåvobreven?
vad kom du i för nått med gåvobreven?
lite off topic: jag kom i en lite konstig sits.. när jag köpte hus så vill banken att mina föräldrar skulle för 2/3 av huset och jag för 1/3, lika för banklånen, när det var dax att skriva om så hade jag lite bättre lön så banken tyckte att det var ok om jag stog själv på lånen. Det slutade med att jag ägde 1/3 av huset men hade 100% av lånen
Bra att gåvoskatten blev avskaffad strax efteråt 
Fast huset är ju ändå 100% säkerhet för lånet så man kan ju undra varför banken ville ha olika ägarandelar.nino skrev:
Ointressant är det definitivt inte, då kanske hela affären står och faller med detta.
Som andra säger så verkar detta vara väldigt riskbenäget. Men jag förstår om TS vill ha med honom i båten för att kunna köpa loss fastigheten.
Men att skriva ett långtidshyresavtal vore det absolut bästa som jag ser det.
Det kan skära sig med vem som helst, Bästa vän eller ej.
Som andra säger så verkar detta vara väldigt riskbenäget. Men jag förstår om TS vill ha med honom i båten för att kunna köpa loss fastigheten.
Men att skriva ett långtidshyresavtal vore det absolut bästa som jag ser det.
Det kan skära sig med vem som helst, Bästa vän eller ej.
Klicka här för att svara