Hej

Kanske vet någon här hur detta fungerar?

Jag hyr en lägenhet i andrahand, har kontrakt och uthyrningen är godkänd av förstahandshyresvärden.

Saken är den att flyttstädningen var obefintlig och enbart bestod av fönsterputs och viss dammsugning och snabb städning av WC. Jag har lagt minst en halv arbetsvecka på att städa hela lägenheten och saker som uppenbarligen inte städats på flera år.

Jag har inte vågat klaga för det vore tråkigt att bli vräkt.

Kan min andrahandshyresvärd säga upp mig hur som helst om jag blir osams med denne?

Tack på förhand!

Vad vill du uppnå mer än en konflikt?

Att jag inte ska flyttstäda när jag flyttar ut.

Om man är missnöjd med flyttstädningen så ska man klaga omedelbart. Den som ansvarar för städningen har rätt att få en chans att åtgärda. Att komma och gnälla i efterhand duger inte.

Din hyresvärd kan säga upp dig enligt de villkor som finns i ert kontrakt.

Edvuld skrev:
Att jag inte ska flyttstäda när jag flyttar ut.
Det var ju ett moget o långsint beteende ;)

Har du lagt så mycket tid så antar jag även att du hittat kanyler i något hörn eller är det så att du förväntar dig för mycket av en flyttstädning?

Nä men jag funderar på om jag ska meddela nu att jag inte flyttstädar, eller om jag ska göra det några veckor innan utflytt. Om det finns risk att jag kan bli vräkt finns det ingen anledning för mig att berätta det nu, men annars tycker jag det verkar bättre om man är öppen och hyresvärden får reda på det nu i stället för sen. Min flyttstädning har jag gjort vid inflytt.

Jag förväntar mig vid en flyttstädning att bostaden ska vara så ren som den kan vara. Det är höga krav på en flyttstädning - med all rätt. Jag förväntar mig att kylskåpet ska vara städat, precis som att man inte ska behöva rengöra hela badrumsskåpet från smink, eller toalettdörren från tandkräm, eller pax-fläkten från damm för att den ens ska kunna rotera. osv...

Precis som pelpet och Nimajneb skriver så skulle du ha klagat med en gång.

Om jag var din hyresvärd så skulle jag se till att du städar ordentlig vid din flytt om du säger att du vill slippa flyttstädningen, om du inte gör det så skulle jag ta in en firma som gör den och som skickar räkningen/fakturan till dig.

Dom boenden jag har flyttat till har varit sämre städade än dom boenden jag flyttat från, (kommunal hyresvärd (studietid), (föräldrarna sålde villan, flyttar själv till) bostadsrätt, (sålde bostadsrätten flyttar till) villa).

Redigerat:
O
Vet inte vad som gäller med flyttstädning när man hyr i andrahand. Det är upp till dig och din hyresvärd.
Vad står i avtalet? där står det om det ska lämnas städat eller inte!

Flyttstäd skall självklart normalt sett ingå, sen är det lite olika förutsättningar beroende på hur lägenheten hyrs ut (möblerat kontra omöblerat). Men sunt förnuft bör gälla och självklart borde lägenheten överlämnats i fräscht tillstånd.

Det den ursprungliga hyresgästen kan göra är inte att vräka dig utan säga upp avtalet med dig och återta lägenheten ifall den vill djävlas om "du är jobbig" i dennes ögon. Då med hänsyn till det som avtalats gällande avtalslängd, uppsägningstid etc.

Jag personligen hade valt att säga till att man tyckte att lägenheten var ostädad i hopp om en reaktion men jag hade nog inte orkat bråka om det. Att själv avstå från framtida flyttstädning riskerar bara att du får en räkning som sagts då du får svårt att bevisa varför du gjort denna motåtgärd medan de enkelt kan dokumentera att du lämnat utan flyttstäd.

Kan bara hålla med det som tidigare sagts i tråden,
du skulle sagt till direkt att du inte va nöjd med städningen.
Om du själv låter bli att flyttstäda kan du vara helt säker på att du kommer åka på att betala för flyttstädningen, troligtvis står det reglerat i hyresavtalet.

Jo det är klart jag skulle sagt till om städningen med en gång, men det är ju inte helt lätt att göra det eftersom man då riskerar att bli av med kontraktet enligt er information (som jag misstänkte).

Det är hyresgästföreningens standardkontrakt, och ingenting om städning eller regler för uppsägning är reglerat öht, det enda som finns är en uppsägningstid om 3 månader.

Jag frågade däremot muntligt om flyttstädning skulle ske innan jag flyttade in och fick ett jakande svar på det. Att jag ska flyttstäda har aldrig diskuterats så jag kan inte se att jag är tvungen att göra det, eller att jag måste stå för eventuella kostnader för detta. Däremot såg jag det som självklart att jag skulle flyttstäda tills jag upptäckte att det inte skett inför min inflytt.

Allt äckel finns på foto eftersom jag skulle dokumentera lägenhetens skick vid inflytt så det är inte svårt att bevisa det.

Jag verkar ha fått svar på min fråga som egentligen gällde huruvida jag kan få avtalet uppsagt utan vidare och det verkar så ja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.