Byggahus.se

Skogsbolag tog bort granar på vår tomt i samband m

1. C
    Medlem · 17 inlägg

claeschrister1

Medlem
    Har ett fritidshus som ligger på en avstyckad tomt i ett av våra norra län. I samband med besök där nyligen upptäckte vi att skogsbolaget i samband med avverkningar på den omkringliggande fastigheten har lyckats ta ned 32 stora granar som stod på vår tomt. Man har helt och hållet missat våra tomtpinnar som är ca 2m höga och rödmålade. Vet ej hur gamla dessa granar är men min morfar tog ned några stycken inom samma område då vi timrade en bastu i början av 70 talet. Vi har med avsiktl sparat dessa om vi i framtiden skulle behöva någon ny bottenstock till vårt mer än 100-år gamla timmerhus.

Vi har kontaktat skogsbolaget som kommer att inspektera eländet och sitt misstag inom de närmaste dagarna.

Virkespriset i detta fall är ju en endast en liten del i det hela , ca. 3.000:-, det stora värdet för vår del är ju hur man ska sätta värdet på det granar som inte finns kvar, att plantera nya lika stora låter sig ju inte göras.
    Det känns spontant som om att vi och skogsbolaget kommer att ha mycket olika uppfattning om det imaginära värdet av dessa granar.

Finns det någon i detta forum som har erfarenheter av något liknade eller tips på var att jag kan hitta mer information?

fd. "Skogsägare"

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg
  3. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Re: Skogsbolag tog bort granar på vår tomt i samba

Tråden "Kalhyggekatastrof" handlar - som sagt - om en annan situation än din. Avgörande skillnad är att den som fällt fel träd överhuvudtaget aldrig haft något som helst uppdrag från dig. Det här handlar om egenmäktigt förfarande, skadegörelse eller något liknande.

För fler råd kanske du kan ringa upp parkförvaltningen i någon grannkommun. På sådana ställen har man stor vana vid att folk hugger ned träd utan tillstånd.

4. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Glömde tillägga att dina gränsmarkeringar varken behöver vara två meter höga eller överhuvudtaget finnas någon annan stans än på lantmäterikartan. Dina träd är DINA.

5. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Ursäkta - jag blev visst så upprörd att jag glömde viktigaste tipset ... :D

Det du har råkat ut för har alltså brottsbalksrubrik. Därmed ska du koppla in dels ditt försäkringsbolag och dels polis/åklagare. Kan tillägga att parkförvaltningar som förlorar fullvuxna träd pågrund av brott ställer anspråk på skadestånd i storleken fyra nollor.

Per träd...

6. C
    Medlem · 17 inlägg

claeschrister1

Medlem

Hej igen,

Tack för era svar. Jag hade läst den nämnda tråden innan jag skrev mitt inlägg, men som ni båda säger så är det inte riktigt samma sak.

Skogsbolagets representant kommer på Torsdag f.m och inspekterar eländet. Ska bli "kul" att få höra vad dom föreslår för lösning.

Är väl medveten om att dom har gjort sig skyldiga till ett antal lagbrott så är deras förslag alltför dåligt får vi väl ta till polisanmälan osv. Men just nu tänkte jag bara lyssna och höra vad bolaget säger.

Christer

7. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Det är nog vettigt att kontakta ditt försäkringsbolag INNAN du konfronteras med motparten. Detta med polisanmälan låter kanske som en bestraffning och att jävlas. Men din motpart vet säkert att det är en ren formalitet som måste göras för att reda ut era mellanhavanden. Det är också vad försäkringsbolaget kommer att säga till dig.

Och förklara dig inte nöjd med NÅGOT "anbud" utan betänketid.

Acceptera att du säkert befinner dig i chock (med allt vad det innebär i faserna förnekelse, vrede, resignation och försoning). Gör inget förhastat!

Önskar er allt gott :)

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 047 inlägg

hempularen

Moderator

När det gäller felaktig avverkning på rena skogsfastigheter, dvs att dom "råkar" avverka en bit av grannens averkningsbara skog. Så är det ett ganska vanligt fenomen inom slogsindustrin. Och dom har väl utarbetade ersättningsmallar för det. Det ersätts med vireksvärdet som bas. Fast man räknar på något sätt om det till vad träden skulle ha varit värda om de fått stå tills den rättmätige ägaren valt att avverka.

Det är stor risk att skogbolaget i det här fallet kommer att utgå ifrån det ersättningssystemet, efterssom det är ju det dom är vana vid.

9. C
    Medlem · 17 inlägg

claeschrister1

Medlem

Hej igen,

@ billy_baver
    Ingen risk att jag köper deras förslag direkt, kommer bara och lyssna till deras förslag och handla noga och övertänkt beronde på vad dom erbjuder. Det finns många intressanta vägar.

@hempularen
    Jo, det är det jag är rädd för. Uppskattat virkesvärde ca 3.000 kronor.
    MEN, nu är det så att vår fastighet inte är en ren skogsfastighet utan endast 4200 kvm= fritidshustomt. De granar dom tog ned var de enda träden som stod på vår tomt då resten är gräsmatta och ängsmark.
    Ur ren skogsindustri synpunkt var det nog dags för avverkning av dessa granar men nu är det ju så att vi inte hade för avsikt att ta ned alls.

fd. "skogsägare"

10. H

hempularen

Moderator

Jag har för många år sedan sett en modell som gällde prydnadsträd, fast då var det en bil som hade mejat ned trädet. Då hade man en beräkninmg som såg ut ungefär så här: (har jag för mig). Om man räknar med att trädet som är ca 75 år kostade 1000 kr att plantera (omräknat till dagens penningvärde, dvs vad det kostar att plantera idag). Sedan har ju trädet stått där i 75 år för att uppnå dagens "skönhetsvärde", Då har jag alltså investrerat 1000kr + 75 års ränta (missad avkastning) på pengarna för att få dagens skönhetsvärde. Avkastniningen (kalkylräntan) bör ju sättas ganska högt efterssom det är en allt annat än säker investering, trädet kan ju bli fult och kasseras redan efter 20 30 år, eller självdö. Sätter du kalkylräntan till 10% så är trädet antagligen värt mer än huset (kankse inte helt rimligt). Sedan kostar nog inte en tallplanta 1000 kr ens om man skall åka ut och plantera en enda, men snudd på.

11. H

hempularen

Moderator

Du skall kanske akta dig för att nämna att ni använt och ev. tänkte använda några som virke (som du sade i första inlägget), det skulle ju kunna vara motiv för att hävda att en virkesvärdering är rätt ersättningsmodell.

12. A
    Medlem · 216 inlägg

askur

Medlem

Hej!
    En gran- eller tallplanta kostar idag mellan två och tre kronor. Sen tillkommer planteringskostnaden som är ungefär lika stor. Jag har svårt att tänka mig att plantorna var så dyra för 75 år sedan att det blir 1000kr omräknat till dagens penngingvärde. Kalkylräntan i skogsbrukssammanhang brukar ligga mellan 2 och 4%.
    Med 4% ränta under 75 år och 5kr som tot.plantkostnad blir värdet en hundralapp.
    Om vi antar att en 75-årig gran håller 1 skogskubikmeter (då är det riktigt stora granar vi pratar om) så borde nettointäkt vid avverkning av dina 32 granar bli 32 m3 x (350 (medelvirkespris-gissning) - 150 (avverkningskostander, etc-uppskattning)) = 6400. Högre än vad skogsbolaget har angett men det är nog så här de har räknat.
    Jag tycker du ska skjuta in dig på att få kompensation utifrån trädens "imaginära värde" för dig. Jag antar att virkesvärdet ändå inte skulle varit betydelsefullt för dig - samtidigt som det är litet....

13. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Askur har helt rätt i att du ökar dina odds om du hävdar att din mark INTE är någon sorts "skogsbruk". Träden står där för att försköna din naturpark!

Hempularens värderingsmodell ligger nära den som tillämpas av kommunala parkförvaltningar. Jag har sett (för ett antal år sedan) anspråk på skadestånd i storleksordningen 40 Kkr per träd när någon utan lov har fällt kommunala parkträd. Hur stort nyplanterat träd man får för detta belopp vet jag inte. Men det är ju någon sorts återställande som det handlar om.

14. Hemmakatten
    Medlem · 11 631 inlägg

Jo, infallsvinklingen bör nog vara att detta är privat trädgårdstomt med förskönande, väl valda "trädgårds"träd. 4200kvm måste väl betraktas som en ganska normal trädgårdstomt (definitivt ingen skogsmark!). Har också läst om grannar som fällt träd på grannens tomt och fått betala dyrt (>10.000kr) för varje träd de fällt.
    Lycka till!

15. P
    Medlem · 548 inlägg

Tror inte vägen att gå är att beräkna eventuellt värde.
    Polisanmäl skogsbolaget för skadegörelse och även stöld. De har ju faktiskt tagit din egendom och sålt den för egen vinnings skull. Ojoj där kom visst även häleri med i bilden också.
    Dom har väl förmodligen även kört in på din mark och fördärvat din naturtomt?
    Sedan är de nog rätt så givmilda för att få göra upp i godo.
    5000 och uppåt per träd borde väl vara lagom att betala för att du skall ta tillbaka anmälan.

Skadegörelse, stöld och häleri låter ju inte särskild bra i pressen.
    Roffa åt dig så mycket du kan, de har pengar så det blir över. Om de betaler dig 5000 eller 200000 märks knappt för dom. Så skäms inte ta i tills du spyr och sen lite till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.