16 346 läst ·
50 svar
16k läst
50 svar
Skillnad slutbesiktning och kontrollbesiktning?
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Konsumenttjänstlagen specar ju iofs att du som konsument har rätt att förvänta dig ett fackmannamässigt utförande. Sedan kan det säkert vara lite av en gråzon om hur man definierar "fackmannamässigt". Men besiktningsmannen och juristen från villaägarna verkar hävda att egenkontroller är en del av fackmannamässigheten, som jag tolkar det.
Ja precis, vilket är intressant.*
Har det egentligen någon betydelse? Om besiktningsmannen kräver detta för att tex godkänna entreprenaden så blir det ju tvingande. Och vi har ju fått fram att jag har rätt att kalla till besiktning även om det inte avtalats innan med stöd av konsumenttjänstlagen. Jag själv har ju ingen nytta av egenkontrolldokumenten bortsett från våtrummet. Det är besiktningsmannen som vill ha detta. Som jag ser det får entreprenören isf kalla till en överprövning inom 2 månader om de anser detta vara fel.hempularen skrev:Konsumenttjänstlagen specar ju iofs att du som konsument har rätt att förvänta dig ett fackmannamässigt utförande. Sedan kan det säkert vara lite av en gråzon om hur man definierar "fackmannamässigt". Men besiktningsmannen och juristen från villaägarna verkar hävda att egenkontroller är en del av fackmannamässigheten, som jag tolkar det.
Där har vi den springande punkten.Danne12345 skrev:
Jag är inte jurist, men har god vana av att läsa och tolka div regelverk, har även arbetat i periferin med upphandlingar och är det olika åsikter om något så kokar det alltid ner till "vad står det i avtalet?"
Nu är förhållandet konsument-näringsidkare ett specialfall iom att konsumenttjänstlagen starkt skyddar konsumenten gentemot näringsidkaren men...jag skulle inte ta gift på något i detta fall.
Det är desutom skillnad mellan att ha rätt och att få rätt...hoppas detta löser sig.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Njaa, bes. mannen har ju inte befogenhet att kräva vad som helst. Nu tror jag med viss tveksamhet att han har rätt här. Men om vi ex. ponerar att bes. mannen skulle underkänna bygget för att det inte blivit någon pool (som inte ingår i avtalet), så lär hans linje inte hålla när byggaren kräver att få slutbetalt i rätten.Danne12345 skrev:Har det egentligen någon betydelse? Om besiktningsmannen kräver detta för att tex godkänna entreprenaden så blir det ju tvingande. Och vi har ju fått fram att jag har rätt att kalla till besiktning även om det inte avtalats innan med stöd av konsumenttjänstlagen. Jag själv har ju ingen nytta av egenkontrolldokumenten bortsett från våtrummet. Det är besiktningsmannen som vill ha detta. Som jag ser det får entreprenören isf kalla till en överprövning inom 2 månader om de anser detta vara fel.
Det är klart att han inte kan kräva orimliga saker, men att vilja se besiktningsprotokoll är orimligt på något sött.När det var slutbesiktning för huset togs det in mängder med egenkontrolldokument vid bes, men då var ju allt förberett och klart som det skulle. Att besmannen ville se det för takkupan kanske är för att de gjort väldigt många fel på den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skillnad på boarea för identiska hus hos Skatteverket
Köpa & Sälja hus -
Skillnader mellan lucktyper
Kök -
Blev en viss skillnad på köpt el med solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Kontrollbesiktning / förbesiktning 10 dagar innan slutbesiktning?
Juridik -
Kontrollbesiktning och slutbesiktning
Övrigt husrelaterat