4 381 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Kontrakt hyresrätt, kan jag bli av med det?
Sida 1 av 3
Har ett förstahands hyreskontrakt i sthlm på en lägenhet där jag bor med min sambo.
Bytte till mig lägenheten mot en lägenhet i annan stad, godkänt hos alla parter.
Nu har den gamla hyresgästen tagit en grej till tingsrätten, summa 3000:- som hon inte vill betala.
Det är ju inget jag behöver bry mig om, men det har det då framkommit att den förra hyresgästen köpt sitt kontrakt.
Nu ska vi tydligen på tingsrättsförhandling för att försvara vårt kontrakt...
Kan vi bli av med kontraktet för att hyresgästen innan köpt kontraktet?
Det är ju inget vi har något att göra med kan tyckas.
Bytte till mig lägenheten mot en lägenhet i annan stad, godkänt hos alla parter.
Nu har den gamla hyresgästen tagit en grej till tingsrätten, summa 3000:- som hon inte vill betala.
Det är ju inget jag behöver bry mig om, men det har det då framkommit att den förra hyresgästen köpt sitt kontrakt.
Nu ska vi tydligen på tingsrättsförhandling för att försvara vårt kontrakt...
Kan vi bli av med kontraktet för att hyresgästen innan köpt kontraktet?
Det är ju inget vi har något att göra med kan tyckas.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Låter långsökt att ni skulle kunna få problem av det. Men lagar/regler runt hyresrätter och byten är snåriga.
Men du skriver att ni skall försvara ert kontrakt. Det låter illavarslande. Har alltså hyresvärden sagt upp ert kontrakt?
Men du skriver att ni skall försvara ert kontrakt. Det låter illavarslande. Har alltså hyresvärden sagt upp ert kontrakt?
Nej, vi har inte hört något från hyresvärden.
Det var den förra hyrsegästen som meddelade mig. Skulle ha uppgifter till advokat och tingsrätt.
Hyresvärden har stängt för dagen, men vill ha lite kött på benen innan jag åker dit imorgon.
Det var den förra hyrsegästen som meddelade mig. Skulle ha uppgifter till advokat och tingsrätt.
Hyresvärden har stängt för dagen, men vill ha lite kött på benen innan jag åker dit imorgon.
För att förtydliga:
Hon har köpt kontraktet för 10 år sedan till den lägenhet som vi nu har.
Det kontrakt som vi nu bytt till oss.
Hyresvärden resonerar alltså att eftersom hon köpt kontraktet är det inte giltigt,
det leder till att bytet inte är giltigt och att i sin tur till att vårt kontrakt inte är giltigt.
Hon har köpt kontraktet för 10 år sedan till den lägenhet som vi nu har.
Det kontrakt som vi nu bytt till oss.
Hyresvärden resonerar alltså att eftersom hon köpt kontraktet är det inte giltigt,
det leder till att bytet inte är giltigt och att i sin tur till att vårt kontrakt inte är giltigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Men menar du alltså att ni skall infinna er i rätten imorgon, och att ert kontrakts giltighet är en fråga för rätten. Men att det enda sätt ni blivit kallade på är via förra ägaren?
Det får inte gå till så.
Har förra ägaren något annat intresse av att få er till rätten?
Ta en kontakt med hyresgästföreningen (om ni inte är medlemmar, så är dte nog dags), de bör ha jurister som kan berätta hus det hänger ihop.
Det här låter så orimligt att det nog skulle kunna vara sant.
Det får inte gå till så.
Har förra ägaren något annat intresse av att få er till rätten?
Ta en kontakt med hyresgästföreningen (om ni inte är medlemmar, så är dte nog dags), de bör ha jurister som kan berätta hus det hänger ihop.
Det här låter så orimligt att det nog skulle kunna vara sant.
Jag tycker som hempularen att det verkar osannolikt att ni skulle få problem, speciellt om "köpet" skedde för tio år sedan. Dock vore det intressant att veta lite mer detaljer. Vad är det egentligen som hamnat hos tingsrätten? Hur har det framkommit att förre hyresgästen "köpt" sitt kontrakt för tio år sedan?
Du skriver "Nej, vi har inte hört något från hyresvärden." och du skriver "Hyresvärden resonerar alltså att eftersom hon köpt kontraktet är det inte giltigt". Vad vet du egentligen om hyresvärdens inställning? Finns det indikationer på att han vill riva upp ert kontrakt?
Du skriver "Nej, vi har inte hört något från hyresvärden." och du skriver "Hyresvärden resonerar alltså att eftersom hon köpt kontraktet är det inte giltigt". Vad vet du egentligen om hyresvärdens inställning? Finns det indikationer på att han vill riva upp ert kontrakt?
Nej, ska bara till hyresvärden imorgon. Tingsrätten är i augusti någon gång. Högst oklart.
Förra hyresgästen vill att vi kommer dit för att något annat, ja. Vi ska intyga något som sagts. Hmm, kan vara något med det.
Hyresgästföreningen, check!
Tack och allt är sant.
Förra hyresgästen vill att vi kommer dit för att något annat, ja. Vi ska intyga något som sagts. Hmm, kan vara något med det.
Hyresgästföreningen, check!
Tack och allt är sant.
Jag skulle nog inte agera speciellt mycket utifrån vad den förre hyresgästen vill.zeus_axel skrev:
Jag skulle kontakta världen och försöka reda ut vad detta egentligen handlar om innan jag ger mig in i någon diskussion med alla tre parter. Ser inte att det finns någon vinning i det för dig.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
I ditt läge skulle jag inte ha några som helst kontakter med den förre hyresgästen.Låter som om denna pratar en massa strunt och man vet aldrig vilka intressen folk har.
Vad är det som ska "intygas" imorgon?
Är det hyresvärden som kallat till möte eller är det den f.d. hyresgästen som tycker att ni ska dit?
Vad säger hyresvärden om saken dvs vad har hyresvärden sagt direkt till er?
Vad skulle hyresvärden ha för intressa av att försöka få er ut ur lägenheten? Troligen inget om ni är skötsamma.
Finns det någon annan som skulle kunna vinna på att ni ev skulle tvingas flytta?
Vad är det som ska "intygas" imorgon?
Är det hyresvärden som kallat till möte eller är det den f.d. hyresgästen som tycker att ni ska dit?
Vad säger hyresvärden om saken dvs vad har hyresvärden sagt direkt till er?
Vad skulle hyresvärden ha för intressa av att försöka få er ut ur lägenheten? Troligen inget om ni är skötsamma.
Finns det någon annan som skulle kunna vinna på att ni ev skulle tvingas flytta?
Låter vettigt, får jag bara bra svar från hyresgästföreningen så klipper jag de banden.
Det ska intygas att vi fått en grej installerad(Den som kostade 3000
. Men jag vill även få det klargjort med hyresvärden om jag har gjort något fel eller kan bli av med kontraktet.
FD hyresgästen är den enda jag har haft kontakt med ännu.
Väldigt lite som hyresvärden skulle tjäna på det, de verkar gilla oss.
Ingen annan heller som skulle tjäna på det heller. Grannar pratar jag med och inga problem där.
Kommer prata med hyresgästföreningen imorgon, sedan gå till hyresvärden och få allt klargjort.
Beroende på utfallet får jag prata med förra hyresgästen.
Lutar mer och mer åt att den förra hyresgästen vill få mig engagerad för att hon ska få igenom sin tvist(De 3000
till sin fördel.
Det är ju lätt av mig att bli lite uppspelt(upprörd kanske man säger), när hon säger att mitt kontrakt kan ryka.
Det ska intygas att vi fått en grej installerad(Den som kostade 3000
FD hyresgästen är den enda jag har haft kontakt med ännu.
Väldigt lite som hyresvärden skulle tjäna på det, de verkar gilla oss.
Ingen annan heller som skulle tjäna på det heller. Grannar pratar jag med och inga problem där.
Kommer prata med hyresgästföreningen imorgon, sedan gå till hyresvärden och få allt klargjort.
Beroende på utfallet får jag prata med förra hyresgästen.
Lutar mer och mer åt att den förra hyresgästen vill få mig engagerad för att hon ska få igenom sin tvist(De 3000
Det är ju lätt av mig att bli lite uppspelt(upprörd kanske man säger), när hon säger att mitt kontrakt kan ryka.
Jo, verkligen. Om hon ljugit för mig känns det inte heller som att jag kommer anstränga mig för hennes sak.
Pratat med hyresgästföreningen nu, man får inte prata med jurist hur som helst visar det sig. Ska återkomma om ett tag för bättre info(Efter tjat).
En sakkunnig blev lite orolig och pratade om att kontrakt kan brytas vid skenbyte. Men sen hur jag påverkades av det var lite oklart.
Svårt att veta exakt vad som gäller nu då hyresvärden inte skickat papper till mig med de exakta termerna.
Så återkommer igen när jag pratat med juristen.
Pratat med hyresgästföreningen nu, man får inte prata med jurist hur som helst visar det sig. Ska återkomma om ett tag för bättre info(Efter tjat).
En sakkunnig blev lite orolig och pratade om att kontrakt kan brytas vid skenbyte. Men sen hur jag påverkades av det var lite oklart.
Svårt att veta exakt vad som gäller nu då hyresvärden inte skickat papper till mig med de exakta termerna.
Så återkommer igen när jag pratat med juristen.