Jag har nyligen varit och tittat på ett hus vid vatten. Nere vid vattnet finns en brygga som enligt mäklaren tillhör granntomten som vi kan kalla Tomt A alltså inte tomten jag kollat på som vi kan kalla Tomt B. Eftersom jag vill vara noggrann kollar jag vad (avtals)servituten säger och där står att Tomt C har nyttjanderätt mot både tomt A och tomt B för båtplats vid bryggan. Bryggan är anlagd på samfälld mark och ingen av tomterna A, B eller C går ända ner till vattnet. Jag ringer då vidare till lantmäteriet som gjort avstyckning av dessa tre tomter (för 20 år sen) som från början var en och samma tomt och tillhörde en och samma person som numera är död. Det är den personen som skrivit servitut för tomt C vid försäljning till annan part mot tomt A och B som då båda var i hans ägo gällande bryggan. I lantmäteriets papper står inget ägarskap alls gällande denna brygga utan bara att marken den ligger på är samfälld. Nåt bygglov för den hittar jag inte heller och den är rätt gammal.

Jag är som ni förstår lite lagom förvirrad och mäklaren har inga raka svar. Hur ska man tolka det hela? Har tomten jag kollar på egentligen ägarskap i bryggan pga servitutet? Om jag köper tomten har jag möjlighet att ev. processa mig till ägarskap i bryggan och har jag nån chans i såna fall? Har förstått att tomtägare A ogärna vill ha fler där trots att plats finns. Är så klart ingen idealisk situation att komma in som ny granne och ev. göra sig ovän, men en båtplats vid vattnet är mycket värt och jag tror knappast man får tillstånd att anlägga nån ny brygga för egen del.

Är det samfälld mark så måste ju ett antal fastigheter vara delägare i samfälligheten. Finns fastigheten du är intresserad av med där?

Tror kommunen och endast en enda tomtägare var delägare i samfälligheten och delägaren är ingen av ägarna till tomt A, B eller C. Det är dock allt jag vet om den saken. Har inte forskat mer i samfälligheten, men tydligen är endast en av sisådär femtio tomtägare delägare i samfälligheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.