Vad jag menade var följande:

OM det är krav på JFB för en anläggning, så får detta skydd inte sättas ut funktion.

Det är handlingen att sätta den ur funktion som är olaglig, eftersom installationen då inte uppfyller uppställda krav. (Man behöver inte behörighet för att slå till om en brytare som kopplar förbi JFBn)

Sedan kan det nog dessutom rubriceras som Framkallande av Fara under brottsbalken om man genom förbikopplingen utsätter någon för fara.

Redigerat:
Mikael_L
Nyfniken.
Ja det är korrekt att ifall det endast ligger fast installerad utebelysning på säkringsgruppen så skulle man (teoretiskt) kunna lägga gruppen utanför JFB'n.

Nu är det troligen ovanligt med en egen grupp för endast utomhusbelysning i villor.
Men om det nu var så, så går det alltså att koppla bort JFB för denna grupp och fortfarande ha en anläggning som uppfyller kraven i enlighet med elinstallationsreglerna. Eller att aldrig lägga denna grupp på JFB från första början.

Mikael_L
Dessutom, vore jag elektriker skulle jag ställa mig oerhört tveksam till en sådan åtgärd.
Ja kanske tvärvägra helt enkelt.

Ty om någon senare kommer på att koppla in en extra uttag utomhus till denna grupp (då rör/trådar redan kommer fram till utsidan) så blir ju det uttaget inte skyddat av JFB.
Och ja, jag vet att det är upp till den som då kopplar in ny utrustning att kolla alla förutsättningar, dvs upptäcka bristen på JFB.
Men t.o.m många elektriker skulle troligen missa detta, och jag tycker alltså inte att det är schysst att gillra en "fälla" såhär för framtiden.

kurtsune skrev:
Hej Köpte hus förra sommaren. Samma kväll vi flyttade in gick jordfelsbrytaren ideligen. Vi tänkte då inte på att vi slagit på utebelysningen, och det visade sig vara den som orsakade det hela. Efter 5-15 minuter då jordfelsbrytaren återställts så utlöste den igen. Vi kom så småningom på vad det var och släckte utebelysningen.

Vi konfronterade säljaren om detta i våras, men han säger sig inte vara skyldig att åtgärda felet. Dessutom påstår han att han aldrig har råkat ut för att jordfelbrytaren gått pga av utebelysningen vilket jag väldigt svårt att tro. Vi hävdar bestämt att detta är ett dolt fel eftersom det uppenbarligen fanns där när vi flyttade in.

Hur som helt borde man väl rimligen kunna använda utebelysningen till ett hus man just köpt för flera miljoner, eller är det bara jag som är petig?
OK, Ni köpte förra sommarn och upptäckte felet direkt men väntade till i våras med att påtala, inte bra och varför? Redan det innebär torsk då ni väntat för länge. Annars hade det kanske varit ett case beroende på omständigheter vid köpet och ålder på anläggningen m.m. Glöm och gå vidare.

Tycker det finns några saker som kan diskuteras med förra ägaren och elfirman.

Elen vad "uppdaterad" säger du - hur då? Enbart genom att installera JFB? Vad gjorde egentligen elfirman? Att enbart sätta en (1) JFB på hela huset, som dessutom har några år på nacken? är korkat, punkt. Troligen motsatte sig förra ägaren en mer normal sektionering. Men det beror också på huset - är det en gård med många utomhusinstallationer och uttag?

Felet verkar ligga i den fasta installationen här (utomhus). Det ska inte komma in fukt i anslutningsdosor mm för då är det ett fel som ska åtgärdas. Anledningen till att ha en separat JFB för allting utomhus är främst uttag och skarvsladdar som glöms i vätan.

Undersökningsplikten sträcker sig inte till att öppna dosor och inspektera. Man kan möjligen hävda att köparen borde ifrågasätta den enda JFBn, men det är tveksamt - det kan fungera utmärkt med en enda, det beror återigen på hur det ser ut.

Mer info behövs här mao. Jag skulle dock ta hem samma elfirma för att fixa problemen. Då borde ni få svar på om detta är ett dolt fel eller inte.

Ett sånt litet jobb bör du köra på löpande istället för att hålla på och fjanta sig med offerter. Lämnar elfirmor offerter på felsökning av jordfel ens? Vet inte hur det görs på firman jag jobbar på.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.