Hej,

Vi har dabbats av ett mindra seiöst företag och behöver råd o hjälp! Projektet skall vara klart den 20 augusti. Det är nybyggnation av takkupa med fönster. Nu fungerar det inte så bra med kommunikationen på slutet. Företaget gör en massa tilägg som vi inte beställt, och vår kontaktperson som varit på plats hos oss medger i skrift att vi ej beställt dem. Trots detta kommer de (ägare till företaget) driva ärendet till tingsrätten enligt dem så vi lutar åt, för vår egen hälsa, att betala.

Nu kommer vårt stora dilemma:

Vi har ett ABS 09 kontrakt där det står att förseningsvite utgår från entreprenör till beställare vid försening. Vi har inget avtalat om det motsatta. Nu har det blivit leveransförsening av fönstren så de kommer nog inte förrens om ett par månader - det är inte entreprenörens fel då vi beställt fönstren så det är vårat fel. Vi vill nu, utan prisavdrag, ta bort detta moment ur vårt fasta pris eftersom vi inte orkar.

Entreprenören vill inte det då denne hävdar att de har rätt till viten av oss fram tills att fönstren kommit.

Om vi bara vill få slut på detta o kasta ut dem, hur gör vi? Kan vi e- posta att vi vill ta ur fönstren ur entreprenaden. Kommer vi bli ersättningsskyldiga för detta? I praktiken innebär det att de fått betalt för arbetet då det ingår i fast pris men befriats från arbetet.

Hur gör vi? Råd, vi vill bara bli av med dem, få tillbaka vårt hus. Vi kommer förlora pengar o företaget skulle jag inte rekommendera till min värsta fiende, men de är helt oresonliga.

Vad heter firman? PM:a gärna om du inte vill ta det publikt.

Eftersom det vite de kommer stämma oss på kommer överstiga totalkostnaden på hela entreprenaden, runt 600,000 SEK och eftersom jag inte vet vem du är mekar-anders så vill jag i nuläget inte göra det. Vi vill inte drabbas av skadestånd på "smutskastning" från dem också....så jag vågar inte tyvärr. Som konsument är man i vissa lägen helt maktlös.

• Gilla
parom
  • Laddar…
Men vi har flytta ttill södra Stockholm och bor inte kvar i Uppsala som min profil visar. Företaget är troligtvis inte verksamt i Uppsala.

Har du inte läst Abs09 som jag länkade till i ditt andra inlägg? Du behöver inte betala för extra arbeten om ni inte avtalat om det i förväg. Där står också om hur du kan häva avtalet med entreprenören. Jag föreslår att du läser igen Abs09 och konsumenttjänstlagen ordentligt sedan kollar du med ditt försäkringsbolag då ni kan ha rätt till advokat hjälp gratis via helförsäkringen. Ni ska Absolut inte betala bara för att ni blir hotade.

Det är lugnt!:) Fullt förståeligt! Anledningen till att jag frågar är att jag också är vanlig kosument. Och bor i samma region som du. Så jag vet vem man skall undvika i framtiden. Nu kommer jag nog aldrig anlita någon privat då jag gör allt själv, men för b.la båtklubbs räkning blir det en del uppdrag jag köper in.

Hoppas det löser sig till det bästa!

Mvh Anders

Ah så ditt andra inlägg nu, trodde det gällde Uppsalatrakten.

Matti_75 skrev:
Har du inte läst Abs09 som jag länkade till i ditt andra inlägg? Du behöver inte betala för extra arbeten om ni inte avtalat om det i förväg. Där står också om hur du kan häva avtalet med entreprenören. Jag föreslår att du läser igen Abs09 och konsumenttjänstlagen ordentligt sedan kollar du med ditt försäkringsbolag då ni kan ha rätt till advokat hjälp gratis via helförsäkringen. Ni ska Absolut inte betala bara för att ni blir hotade.

Jo, Häva avtalet skulle vi kanske kunna göra. Vi vill redan nu om det går enbart ta ur detta moment. om det går. Paragraf 42 konsumenttjänstlagen säger ju då att företaget har rätt till kostnader för att de inte kunnat ta andra uppdrag.

Tyvärr påverkar detta oss mycket dåligt viket gör att vi, säkert som 90% av befolkningen - betalar. Vilka klåpare. Vi är så missnöjda med oss själva. Vi tog referenser, kollade upp dem finansiellt, skrev ett nog avtal så vi har verkligen torrt på fötterna - men det spelar liksom ingen roll när entreprenören ringe ro skriker i telefoner, hotar med tingsrätten pga deras tolkning av svensk lag mm. Det är ju bara för jobbigt.Vart går gränsen för att vi kan polisanmäla? ....den nivån är vi på nu.

Redigerat:
Mikael_L
Jobbigt läge.

Ja det är sådana firmor man väldigt gärna skulle vilja nita ordentligt med en förlorad dyr rättsprocess som får dom att konka.
Men jag förstår er, det är inte kul att använda tid från sitt liv till sån skit.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
peternicklas
Är du med i Villaägaren så kan de kanske hjälpa dig.

Ni skall givetvis inte betala för något som inte är beställt. Jag har läst en del av dina andra trådar, firman verkar vara rena skojare.

Vad gäller förtal så kan en privatperson inte förtala ett företag. En firma kan aldrig få rätt om de anser sig förtalade av en privatperson. Men det kan ju vara lämpligt att undvika ytterligare "krigshandlingar" i nuläget.

Om du inte redan gjort det så prata omgående med en jurist.

Byggis1976 skrev:
Tyvärr påverkar detta oss mycket dåligt viket gör att vi, säkert som 90% av befolkningen - betalar. Vilka klåpare. Vi är så missnöjda med oss själva. Vi tog referenser, kollade upp dem finansiellt, skrev ett nog avtal så vi har verkligen torrt på fötterna - men det spelar liksom ingen roll när entreprenören ringe ro skriker i telefoner, hotar med tingsrätten pga deras tolkning av svensk lag mm. Det är ju bara för jobbigt.Vart går gränsen för att vi kan polisanmäla? ....den nivån är vi på nu.
Jag vet inte vilken status ert bygge har nu.

Att du överhuvudtaget överväger att betala "sniffar sig bedragaren" till på mils avstånd, och utnyttjar. Detta är ungefär som Nigeriabreven, de puttar dig en milllimeter åt gången och till slut har de övertygat dig om att du skall betala några hundratusen för absolut ingenting.

Betala inte ett öre utöver den uppgjorda betalningsplanen, och då skall allt vara klart i förhållande till vad planen säger.

Skaffa prylar för att kunna spela in samtalen med byggaren (det är lagligt så länge en part (du) är medveten om att det spelas in). Teknikmagasinet säljer en mikrofon man kan stoppa i örat, den spelar in vad båda sidor säger, jag skaffade en sådan för ett par år sedan när jag utsattes för hot i samband med en rättsprocess (som fortfarande pågår, har inget med bygge att göra).

Och prata med en advokat, snarast.

Projektet är nästan klart. Taket är på huset, takkupan är klar på det stora hela utöver målning o fönster dörr....invändigt är de klara i princip också utöver elen. Imorgon har vi besiktning med besiktningsmannen och förhoppningsvis slutbesiktning inom kort. Imorgon är eg. Förbesiktning nr två men entreprenören anser sig ju klar. Vi kommer ge dem fram till slutdatum att åtgärda besiktningsanmärkningar kostnadsfritt enligt avtal och ta ur fönster på det bästa sättet vi kan , e- post.Vi velar lite om vi skall betala deras tillägg OM vi kan under mötet komma överens om att de kommer slutföra på ett professionellt sätt. Det som är byggt praktiskt är bra, killarna som jobbar är trevliga o noga. Vi är inte missnöjda med resultatet.Vi får se hur det går. Som du vet har vi ju drivit ett fel i fastighets ärende och känner redan en välmeriterad o bra advokat som vi, om det ni inte går, kommer anlita. Tyvärr misstänker vi att de kommer konka under en ev förhandling och det är ju inte kul......vi är faktist till 98% säkra att vi har rätten på vår sida. Men vi orkar inte traggla detta i domstolen.....tyvärr.

Vi tror också att den skada vi kan tillfoga dem genom en saklig referens här är illa för dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.