MathiasS skrev:
Men vad är det du behöver fundera så mycket på egentligen? Här pratar vi om hur man bygger saker, vilken färg verktyg ska ha, lite arbetsmarknadspolitik på sin höjd. Vad är känsligt? Jag är säkert dum och blåögd men jag ser inte riktigt faran i detta.
Jag ser inte någon "fara" med att gå ut med namn. Däremot ser jag en nytta med att vara anonym. Jag kan ställa frågor om hur jag ska hantera jobbiga grannar, hur jag ska ställa mig till mäklarens telefonsamtal eller berätta om mitt fuskbygge utan att i onödan sätta käppar i hjulet för mig själv.

Jag kan helt enkelt inte se nyttan med att lämna ut mitt riktiga namn.

zenobia skrev:
Två begrepp i diskussionen är ändamålsglidning och prediction.

Fartkameror och trängselskatt-system kanske är ok idag, men andra ändamål är endast en programuppdatering bort.

Det finns system idag som med stor säkerhet kan tala om var du är och vad du gör om 6 månader kl 16:10.

Underlaget för detta är all gratisinformation som vi själva gladeligen förser systemet med.

Aldrig funderat på varför du får 12 av 12 erbjudanden hos Ica vilka baseras på dina tidigare inköpsmönster?

När Ica inte kan tjäna tillräckligt på detta kränger dom istället infon till någon annan. Ditt försäkringsbolag är säkert intresserade av att du köper 12 gånger normal konsumtion av värktabletter eller att dina inköp av fett-haltiga produkter ligger tre gånger grannens inköp.

Det kan vara gulligt med 3 kr rabatt på chipspåsen idag men om 20 år blir du nekad ersättning grundat på ditt dåliga liv.

Utan att ta på den största foliehatten är det nog sunt att ifrågasätta vissa saker.
Själva diskussen är bra i sig, det är väl bara bra att vara medveten?

Men sedan så är det ju en balans hur mycket man vill krångla till det för en själv. Jag kan t.ex. ta ut mina pengar på bankomaten innan jag handlar och inte använda mig av bonuskort så slipper de få en statistik av vad jag handlar. Men, nej jag gör inte det för kortet är enklare.

Sedan var sätter vi gränsen för oron?

Du pratar om chipspåsar och försäkringsbolag. Men tidigare har nämnts värsta tänkbara scenario,kan nästa steg i diskussionen vara att man i framtiden vill hitta syndabocker för miljön och spårar de som tankade mer än x antal liter bensin per månad under de här åren. Eller ännu mer extremt att man tar till sig att kunskap är makt och spårar upp de personer som besitter en viss kunskap.

Var drar vi gränsen?

Att google kan sälja riktad reklam, att man kan spåra människors internetvanor, risken att köpa chipspåsar eller koncentrationsläger för intellektuella?

(Jag är inte bekymrad.)

Det här handlar om personlig integritet och alla har vi vårt eget mått i olika sammanhang av det.
Det tycker jag är bra:thumbup:

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
sblixten skrev:
Det här handlar om personlig integritet och alla har vi vårt eget mått i olika sammanhang av det.
Det tycker jag är bra:thumbup:
Jag håller med dig och det är ett sunt svar.

Men vad för integritet är det jag riskerar.

Svaret på det är spekulation i stor eller liten skala kan jag tänka mig.

bra-byggare skrev:
Om man ska bojkotta allt online lär man ganska snart (om inte redan) uppfattas som en kuf. Man lär få flytta ut till en koja i skogen och liknas med de som förr ville leva utan el, tele och rinnande vatten.
Huvet på spiken! Det är exakt det som är dilemmat.
Jag börjar bli väldigt ambivalent inställd speciellt till facebook, men vad gör man? Man får veta en hel del där. Och man kan hålla kontakt med en del folk där.

bra-byggare skrev:
Självklart ska man tänka på vad och hur man beter sig online, men man ska alltid tänka på hur man beter sig (utom i bilen för då verkar man få bete sig hur som helst). Själv undviker jag att blanda in mina barn i mina Internetaktiviteter, de har ju inte möjlighet att ännu själva välja om de vill vara med eller inte så då väljer jag åt dem att de inte ska vara med. När de blir större får de fatta egna beslut om de vill lägga upp foton på sig själva på sajter som ägs av amerikanska (eller andra) företag som tjänar pengar på dokumentation av folks liv och leverne.
Fast saker man står för idag kanske inte är lika självklara i morgon.

• Gilla
zenobia
  • Laddar…
P
tio_Pepe skrev:
Jag börjar bli väldigt ambivalent inställd speciellt till facebook, men vad gör man? Man får veta en hel del där. Och man kan hålla kontakt med en del folk där.

Så är det, för 20 år sedan skulle jag aldrig någonsin varken gifta mig, skaffa barn, villa eller volvokombi...

hmm glöm inte engelsmännen eller rättare sagt det engelska paret som inte fick komma in i usa eftersom dom tvittrat skrivit vad dom skulle göra på engelsk slang som jänkarna fick för sig betydde att dom var terrorister och skulle förstöra hela usa och gräva upp marilyn monroe innan dom blev utkastade fick dom ju tom frågan om dom gömt spaden i det incheckade bagaget.
Tänk då vad en obestänksam svensk kan skriva på nätet om vad dom ska göra i staterna eller vilket annnat land som helst och upptäcker när dom kommer till flygplatsen att dom finns med på den svarta listan och aldrig mer kan flyga tror nog att jag håller mig till mitt "anonyma" nick eftersom det händer att jag vill/behlver flyga med jämna mellanrum

PS att kalla telia för ett snällt företag när dom betalar massa mutor till diverse suspekta vänster regimer och sedan blånekar till att dom gjort lite fel och sedan klaga på amerikanska företag som ger lika mycket pengar till alla kanditater inför ett demokratiskt val någor som dessutom de flesta företag i usa har som policy att göra såväl amerikanska som utländska

“Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you”
Joseph Heller, Catch-22

Redigerat:
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare så är just visumansökningarna det mest påtagliga idag tillsammans med att söka jobb. Jag har flera oberoende Svenska expat kompisar som menar att även Svenska ambassader nyttjar vad folk skriver på nätet innan dom beviljar visum till Schengen, jag håller det för högst troligt.
Sedan tror jag ju inte att en enskild kritisk rad på FB om ett land stoppar ett visum, men om man skriver att man skryter om att man ska åka till Sverige på turistvisum och samtidigt skriver att man har kontakter som ska hjälpa till med att fixa jobb och att dom planerar att stanna lite övertid..... då drar nog visaofficeraren öronen åt sig.

MathiasS skrev:
Jag tror att det Bo och Johan varit inne på är ett bra förhållningssätt - det man inte kan stå för i alla tänkbara sammanhang låter man bli att pladdra om på nätet helt enkelt.
Ja fast det handlar även om annat än om "man kan stå för det man pladdrar om". Alla gör vi nog exempelvis ibland annat på jobbet än det vi faktiskt har betalt för, och jag har svårt att se att det ligger i mitt intresse att nuvarande eller kommande arbetsgivare vet mer än nödvändigt om detta.

Det skulle heller inte förvåna mig om det bland våra medlemmar finns någon som gärna döljer för sin respektive att det är BH som tar upp tiden när det borde vara företagets bokföring...

tio_Pepe skrev:

En av anledningarna till att FB verkligen fungerar är väl just att syftet är att man skall vara "sig själv" med sitt egna namn och inte gömma sig bakom något alias som kan vara vem som helst (även om detta givetvis inte går att lita på heller på FB). De flesta communities som använt alias har förr eller senare brakat samman...

/S

steve5432 skrev:
En av anledningarna till att FB verkligen fungerar är väl just att syftet är att man skall vara "sig själv" med sitt egna namn och inte gömma sig bakom något alias som kan vara vem som helst (även om detta givetvis inte går att lita på heller på FB). De flesta communities som använt alias har förr eller senare brakat samman...
Friendface... Förlåt, Facebook, kommer nog också braka samman endera dan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.