17 910 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Hitta lägenhetsnummer Boklok
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har precis flyttat in i en nybyggd bokloklägenhet och är i processen med att utföra en adressändring. Då jag aldrig tidigare bott i lägenhet var det här med fyrasiffrigt lägenhetsnummer någonting nytt för mig och jag kan inte hitta varken det numret eller det 13 siffriga objektsnumret på några papper, dörr, brevlåda etc.
Är det kanske någon här som kan hjälpa?
Tack!
Jag har precis flyttat in i en nybyggd bokloklägenhet och är i processen med att utföra en adressändring. Då jag aldrig tidigare bott i lägenhet var det här med fyrasiffrigt lägenhetsnummer någonting nytt för mig och jag kan inte hitta varken det numret eller det 13 siffriga objektsnumret på några papper, dörr, brevlåda etc.
Är det kanske någon här som kan hjälpa?
Tack!
Välkommen till forumet!
Det är bara att fråga din fastighetsägare/förening.
Fast det är klart, det kanske inte går så bra just i dessa dagar. Det går ju att räkna ut det själv också, men det är onödigt krångligt om det blir fel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lägenhetsregister
Det är bara att fråga din fastighetsägare/förening.
http://www.skatteverket.se/privat/s...mmerjaghar.5.1a098b721295c544e1f80001401.htmlSkatteverket skrev:
Fast det är klart, det kanske inte går så bra just i dessa dagar. Det går ju att räkna ut det själv också, men det är onödigt krångligt om det blir fel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lägenhetsregister
Hej!
Tack för svar. Jag har även tagit kontakt med föreningen men ännu inte fått något svar därifrån, så jag håller tummarna! Det som är väldigt konstigt är att varken objektnummer eller lägenhetsnummer finns angivet någonstans varken på området eller i några dokument rörande lägenheten, trots att detta skall finnas angivet enligt lag.
Tack för svar. Jag har även tagit kontakt med föreningen men ännu inte fått något svar därifrån, så jag håller tummarna! Det som är väldigt konstigt är att varken objektnummer eller lägenhetsnummer finns angivet någonstans varken på området eller i några dokument rörande lägenheten, trots att detta skall finnas angivet enligt lag.
Nej, inget på kontraktet eller några andra dokument rörande lägenheten. Det enda "nummer" jag har är; lägenhet 16f, så varken det 13siffriga objektsnummret eller det fyrasiffriga lägenhetsnummret finns att hitta.
Jag har nu vänt mig även till boklok och den som är ansvarig för den här kolonin men de har tydligen stängt till 8/1 vilket troligtvis innebär att man bara får sitta och vänta..
Jag har nu vänt mig även till boklok och den som är ansvarig för den här kolonin men de har tydligen stängt till 8/1 vilket troligtvis innebär att man bara får sitta och vänta..
Förr var det upp till 3 siffror. Sen ville myndigheter få bättre koll så numera så är de 3 siffriga utbytta eller kompletterade med 4siffrigt.
Men nu när man ska tolka 16F så antar jag det är radhus vilket kanske kan förvirra något.
Ratsit (http://www.ratsit.se/) brukar skriva med det id-numret.
// Tyckte 13th Marine skrev sin text bättre så tog bort min //
Men nu när man ska tolka 16F så antar jag det är radhus vilket kanske kan förvirra något.
Ratsit (http://www.ratsit.se/) brukar skriva med det id-numret.
// Tyckte 13th Marine skrev sin text bättre så tog bort min //
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 684 inlägg
Jag kikade på detta då min lägenhet var "felnumrerad",
Fel fel fel, hade jag. Fyller i på nytt:
Entreplan numreras 10, andra planet 11, våningen under entren 09.
Därefter lägenhetsnumreringen räknat från när man kommer upp från trappan, lägenhet 01 är den första till vänster.
Eh, glömde exemplet:
Jag bor på tredje våningen och har första lägenheten till vänster från trappan sett, därmed är mitt nummer 1201.
Och här är en länk till LM: http://lantmateriet.se/Fastigheter/...enhetsregistret/Skyltning-av-lagenhetsnummer/
Fel fel fel, hade jag. Fyller i på nytt:
Entreplan numreras 10, andra planet 11, våningen under entren 09.
Därefter lägenhetsnumreringen räknat från när man kommer upp från trappan, lägenhet 01 är den första till vänster.
Eh, glömde exemplet:
Jag bor på tredje våningen och har första lägenheten till vänster från trappan sett, därmed är mitt nummer 1201.
Och här är en länk till LM: http://lantmateriet.se/Fastigheter/...enhetsregistret/Skyltning-av-lagenhetsnummer/
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 684 inlägg
Då skulle jag tro att man definierar ett huvud-entreplan.
"Mitt" hus är byggt lite souterräng, med en entre på baksidan en halv trappa upp, dock faller detta nog under "halvplan" vilket gör att de räknas som ett.
"Mitt" hus är byggt lite souterräng, med en entre på baksidan en halv trappa upp, dock faller detta nog under "halvplan" vilket gör att de räknas som ett.
Om 16 är huset och varje lägenhet har egen bokstav, så att det bara finns en lägenhet som heter F och inte en hel trappuppgång kan det väl inte behövas lägenhetsnummer också? Lägenhetsnumret är ju till för att skilja lägenheterna i ingången 16F från varandra, och utnyttjas tex för att sambos som inte är gifta ska slippa få förfrågan om varför inte båda betalar TV-licens, eller för att skilja folk med samma efternamn från varandra.
Vi bodde i ett hus med en U Svensson (min make, då sambo), R Svensson (makens farbror) och en G Svensson. G Svenssons gode man betalade min mans pappas (en annan G Svensson) bilförsäkring och sommarstugeförsäkring i flera år, då min man flyttade hemifrån, eftersom de lyckades adressändra alla försäkringar, då hans mamma dessutom heter U Svensson. Bara hemförsäkringen blev kvar, eftersom G Svensson eller U Svensson på vår adress annrs hade fått två hemförsäkringar.
Lägenhetsnummer är bra, men behövs inte när lägenheten har egen bokstav.
Vi bodde i ett hus med en U Svensson (min make, då sambo), R Svensson (makens farbror) och en G Svensson. G Svenssons gode man betalade min mans pappas (en annan G Svensson) bilförsäkring och sommarstugeförsäkring i flera år, då min man flyttade hemifrån, eftersom de lyckades adressändra alla försäkringar, då hans mamma dessutom heter U Svensson. Bara hemförsäkringen blev kvar, eftersom G Svensson eller U Svensson på vår adress annrs hade fått två hemförsäkringar.
Lägenhetsnummer är bra, men behövs inte när lägenheten har egen bokstav.
lägenhetsnumreringen infördes för att skatteverket skall kunna hålla koll på folket.... Kanske för att försöka ifrågasätta varför 40 personer är skrivna på en 1:a.
Men om man bor i radhus eller villa eller en fastighet där varje lgh redan har ett eget nummer, så som 16F så behövs inte de nya fyrsiffriga numrena.
Ev. objektsnummer är inget som alltid finns på en lgh. I den förening jag bor så har alla ett lgh nr nu bestående av 4 siffror då vår ekonomiska förvaltare inte grejade bara 2 siffror. Men det finns inget objektsnummer. Sedan så har varje lgh fått det extra 4 som skatteverket vill ha.... Men det är bara staten som bryr sig om dessa 4 siffror.
Men om TS bor i ett radhus eller en lgh med en "egen adress" så behövs inte skatteverkets siffror. Om grannen bor i 16E så vet du att du har ett eget nummer.
Sedan så måste jag rätta till ett litet fel som 13th Marine råkade smyga sig på... entréplan är som sagt 10, våning 1 är 11 våning 2 är 12 och så vidare...sedan tillkommer de 2 siffror till beroende på var man bor på våningen.
Men om man bor i radhus eller villa eller en fastighet där varje lgh redan har ett eget nummer, så som 16F så behövs inte de nya fyrsiffriga numrena.
Ev. objektsnummer är inget som alltid finns på en lgh. I den förening jag bor så har alla ett lgh nr nu bestående av 4 siffror då vår ekonomiska förvaltare inte grejade bara 2 siffror. Men det finns inget objektsnummer. Sedan så har varje lgh fått det extra 4 som skatteverket vill ha.... Men det är bara staten som bryr sig om dessa 4 siffror.
Men om TS bor i ett radhus eller en lgh med en "egen adress" så behövs inte skatteverkets siffror. Om grannen bor i 16E så vet du att du har ett eget nummer.
Sedan så måste jag rätta till ett litet fel som 13th Marine råkade smyga sig på... entréplan är som sagt 10, våning 1 är 11 våning 2 är 12 och så vidare...sedan tillkommer de 2 siffror till beroende på var man bor på våningen.
Man kanske räknar så åxå...
Men lantmäteriet som har hand om numreringen vill räkna på det sätt jag skrev.
Sedan kan folk få räkna hur dom vill... inget jag tänker fundera på så mycket... men eftersom tråden handlade om lgh nr så räknade jag som lantmäteriet vill räkna...
Men jag kanske var otydlig... å de var inte meningen....
Men lantmäteriet som har hand om numreringen vill räkna på det sätt jag skrev.
Sedan kan folk få räkna hur dom vill... inget jag tänker fundera på så mycket... men eftersom tråden handlade om lgh nr så räknade jag som lantmäteriet vill räkna...
Men jag kanske var otydlig... å de var inte meningen....