4 201 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Ändring av bygglov efter 5 år
Sida 1 av 2
Om jag känner byggnadsnämnden rätt och deras stenhårda krav vad gäller det mesta, så lär du aldrig få igenom det lagligt.
De lär vara stenhårda på sådant.
Jag kan dock ej deras lagar så jag kan ha fel.
Annars så finns det väl två alternativ. Att bara köra på utan bygglov, beroende på var du bor, grannar osv. Alternativt att du söker bygglov för endast fönstret. Bör väl inte vara så dyrt för ett sådant "tillägg"? Kan dock ha fel där med.
Vilket meningslöst svar det här blev
De lär vara stenhårda på sådant.
Jag kan dock ej deras lagar så jag kan ha fel.
Annars så finns det väl två alternativ. Att bara köra på utan bygglov, beroende på var du bor, grannar osv. Alternativt att du söker bygglov för endast fönstret. Bör väl inte vara så dyrt för ett sådant "tillägg"? Kan dock ha fel där med.
Vilket meningslöst svar det här blev
Hej Martin!
Bakgrunden är att min granne klagade på mitt bygglov. Jag blev tvungen att ändra längden på takstolsutspråmget från 80 cm till 50 cm. Det innebar att min ovanvåning fick mindre yta. Det gjorde att jag begärde in hans bygglov och såg, bland annat, att han satt in 2 fönster som inte fanns med i bygglovet. Jag gjorde anmälan till kommunen som avvisade min anmälan och godtog de nya fönstren som "ändring av bygglov" efter ansökan av grannen. Detta trots att det gått över sex år sedan det ursprungliga bygglovet om fem år gått ut! Det borde ha varit krav på ny bygglovsansökan tycker jag.
Bakgrunden är att min granne klagade på mitt bygglov. Jag blev tvungen att ändra längden på takstolsutspråmget från 80 cm till 50 cm. Det innebar att min ovanvåning fick mindre yta. Det gjorde att jag begärde in hans bygglov och såg, bland annat, att han satt in 2 fönster som inte fanns med i bygglovet. Jag gjorde anmälan till kommunen som avvisade min anmälan och godtog de nya fönstren som "ändring av bygglov" efter ansökan av grannen. Detta trots att det gått över sex år sedan det ursprungliga bygglovet om fem år gått ut! Det borde ha varit krav på ny bygglovsansökan tycker jag.
Så om jag har förstått det rätt, så undrar du om detta ärende har gått rätt till? Och du undrar om kommunen gjorde rätt i att avvisa din anmälan. Har jag förstått det rätt?BEOBEO skrev:Hej Martin!
Trodde först nämligen att du själv ville få ett fönster insatt.
Som svar på din fråga kan jag bara citera det du skrev:
Och där har du det definitiva svaret, åtminstone så som läget är idag, att kommunen själva har godkänt detta.
Om du är missnöjd med kommunens beslut i ärendet, så får du nog gå vidare genom att överklaga i högre instans. Det är nog den enda vägen att gå. Frågan är om det är värt att göra så bara för att "ge igen".
Sen är väl också frågan varför din granne klagade på din takfot och varför han fick igenom sitt krav om ändring? Hade du själv ändrat från 50 till 80 cm utan lov, eller var 80 cm godkänt på ditt bygglov från början? Svaret på den frågan avslöjar ju en hel del om hur bra eller illa din kommun (byggnadsnämnd) hanterar sådana här ärenden.
Yttertaket följer takutsprånget vilket också bestämmer ytan på ovanvåningen.
Men vad jag är ute efter är var lagen medger ändring av bygglov och då särskilt när tiden för det femåriga lovet har passerat. Om man medger ändring av bygglov efter bygglovstiden om fem år, kan man ju i teorin bygga vidare på huset med endast det första bygglovet, eller?
Men vad jag är ute efter är var lagen medger ändring av bygglov och då särskilt när tiden för det femåriga lovet har passerat. Om man medger ändring av bygglov efter bygglovstiden om fem år, kan man ju i teorin bygga vidare på huset med endast det första bygglovet, eller?
BEOBEO, kort och gott är det i slutändan byggnadsnämnden som avgör vad de tillåter och inte, vad de bänder på och inte. Så om de ansåg att det var OK att din granne satte in extrafönster genom "ändring av bygglov", så är det nog dessvärre så. Och i så fall måste man överklaga det beslutet om man skall gå vidare med det.
Det är också mycket möjligt att du skulle kunna få igenom din överklagan, beroende på alla detaljer i ärendet och diverse omständigheter, och då får din granne helt enkelt plocka bort sina fönster och bygga igen hålen. Sen om det är troligt att det skulle gå den vägen, det är en annan sak och beror som sagt på olika saker, som vi här på forumet inte känner till.
För att kunna få lite mer kött på benen så vill jag citera mig själv och åter fråga:
"Sen är väl också frågan varför din granne klagade på din takfot och varför han fick igenom sitt krav om ändring? Hade du själv ändrat från 50 till 80 cm utan lov, eller var 80 cm godkänt på ditt bygglov från början? Svaret på den frågan avslöjar ju en hel del om hur bra eller illa din kommun (byggnadsnämnd) hanterar sådana här ärenden."
Det är också mycket möjligt att du skulle kunna få igenom din överklagan, beroende på alla detaljer i ärendet och diverse omständigheter, och då får din granne helt enkelt plocka bort sina fönster och bygga igen hålen. Sen om det är troligt att det skulle gå den vägen, det är en annan sak och beror som sagt på olika saker, som vi här på forumet inte känner till.
För att kunna få lite mer kött på benen så vill jag citera mig själv och åter fråga:
"Sen är väl också frågan varför din granne klagade på din takfot och varför han fick igenom sitt krav om ändring? Hade du själv ändrat från 50 till 80 cm utan lov, eller var 80 cm godkänt på ditt bygglov från början? Svaret på den frågan avslöjar ju en hel del om hur bra eller illa din kommun (byggnadsnämnd) hanterar sådana här ärenden."
Snarare att grannen klagade på BEOBEO's takutsprång, varefter grannen också fick rätt av byggnadsnämnden och takutsprånget fick förminskas. BEOBEO hade sedan granskat sin grannes bygglov och märkt att grannen hade satt in två fönster han inte fick, och för att ge igen anmälde han detta till byggnadsnämnden. Grannen fick dog i slutändan rätt av byggnadsnämnden och fick behålla sina fönster.elmont skrev:
Frågan, som ju avslöjar mycket om hur man kan gå vidare i detta ärendet, blir nog aningen lättare att besvara om BEOBEO förklarar hur hans granne kunde få igenom att BEOBEO fick minska sitt takutsprång från 80 till 50 cm. Kan det vara så att BEOBEO fick det godkänt av byggnadsnämnden och grannen gick emot det beslutet, varför byggnadsnämnden böjde sig för grannen? Eller var det så att BEOBEO ändrade från 50 till 80cm utan lov och det var därför som grannen klagade och därmed också fick igenom sin vilja?
Vore bra om BEOBEO kunde upplysa om detta, så skulle det vara lättare att svara på hans fråga.
Jag kan inte se BEOBEOs agerande med att kolla sin grannes bygglov som nått annat än ett försök att hitta nått fel som han kunde klaga på för att ställa till problem för grannen. Han klagade ju först sedan grannen klagat.
Att agera så tycker jag ger ett löjets skimmer över hela "problemet", om möjligt hämnd bara för hämndens skull.
Att agera så tycker jag ger ett löjets skimmer över hela "problemet", om möjligt hämnd bara för hämndens skull.
En perfekt grogrund för problem med grannar.... släpp det och undvik den berörda grannen....